Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

5 hurtige om e-mailmarketing for webshops

1.775 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
01 July 2021

E-mailmarketing er en oldie but goldie-disciplin, som er kendt for at have en tårnhøj ROI. Som webshopejer snyder du derfor også dig selv for en regulær guldgrube, hvis ikke du allerede arbejder med e-mailmarketing. 

Som Content Specialist hos content marketing-bureauet TEXTA bruger jeg en stor del af min tid på e-mailmarketing. Jeg fungerer som sparringspartner for en række kunder, og derudover udarbejder jeg e-mailmarketingstrategier, som jeg typisk også eksekverer.

I dette skriv har jeg samlet svarene på fem af de spørgsmål, webshopejere oftest stiller mig, når de skal i gang med at arbejde med e-mailmarketing. God læselyst! 

1) Kan det betale sig? 

Ja. 

Det var det korte svar. Hvis jeg lige skal uddybe lidt, har disciplinen, ifølge flere undersøgelser, en ROI på over 4.000 %. Faktisk mener Campaign Monitor, at tallet ligger på hele 4.400 %. Det vil kort og godt sige, at for hver krone, der bliver investeret i e-mailmarketing, kommer der gennemsnitligt 44 retur.  

Der er naturligvis brancher, hvori e-mailmarketing klarer sig bedre end i andre, men selv med en ROI, der ligger væsentligt under gennemsnittet, er der gode penge at tjene. 

Der skal altså være et eller andet helt afsindigt særligt ved din forretning for, at det ikke giver mening at arbejde med e-mailmarketing. Personligt er jeg endnu ikke stødt på en webshop, der ikke kunne få noget ud af denne markedsføringskanal. 

2) Hvilket system skal jeg vælge? 

Driver du en webshop, er mit go to-svar, at du skal vælge Klaviyo (og nej, det får jeg ikke noget for at sige). Systemet er udviklet specifikt til e-commerce og kan nemt integreres med alle de største webshopsystemer. 

I Klaviyo er det nemt at opsætte alverdens forskellige automatiserede flows, ligesom man i vid udstrækning kan segmentere og personalisere. Det er altså et særdeles godt valg for dig, der vil arbejde seriøst med e-mailmarketing og har ambitioner om at udnytte kanalen til fulde. 

Klaviyos priser afhænger af antal kontakter og starter i skrivende stund på 20 dollars om måneden. Har du færre end 250 kontakter, kan du også få en gratis version. 

Er du ude efter et gratis system, kan du ligeledes overveje Mailchimp. Dette kan koste dig gratis, selvom du har op til 2.000 kontakter. Dog skal det nævnes, at du så også har ret begrænsede muligheder i forhold til blandt andet automations. Vil du opsætte komplekse flows, skal du have en af Mailchimps større, betalte pakkeløsninger. 

Når du vælger system, skal du naturligvis opveje funktioner, muligheder og behov i forhold til pris. Ellers handler det langt hen ad vejen om smag og behag, og når jeg anbefaler Klaviyo, skyldes det således også, at jeg personligt synes, at det er fantastisk at arbejde i. Med dét sagt er der mange e-mailsystemer derude, som jeg endnu ikke har haft fornøjelsen af at afprøve, og jeg vil derfor heller ikke afvise, at jeg kan forelske mig i andre systemer end Klaviyo. 

3) Hvilke flows bør jeg sætte op? 

Hvis du starter helt fra scratch, skal du først og fremmest opsætte et velkomstflow og et tabt-kurv-flow. Set fra kundens perspektiv giver det god mening at starte her, og samtidig er der en virkelig god performance på de to automations. 

Den gennemsnitlige åbningsrate på et webshop-velkomstflow ligger på 43,61 %, imens klikraten i gennemsnit er 7,64 %. Ved et tabt-kurv-flow er den gennemsnitlige åbningsrate og klikrate henholdsvist 39,31 % og 8,4 %. 

Den gode performance på disse flows skyldes naturligvis, at brugerne i begge tilfælde netop har været aktive på din webshop og har udvist interesse på den ene eller anden måde. Dog gælder det generelt, at flows klarer sig godt, og på tværs af forskellige typer flows ser man faktisk en gennemsnitlig åbningsrate på lige knap 41 %. 

Foruden velkomstflowet og tabt-kurv-flowet plejer jeg at anbefale følgende automations i en sådan nooogenlunde prioriteret rækkefølge: 

  1. browse abandonment
  2. cross sell
  3. win back buyer
  4. aktivering af engagerede kontakter
  5. post purchase.

Herudover kan man overveje eksempelvis et fødselsdagsflow eller VIP-flow samt et genkøbsflow. Sidstnævnte er særligt relevant, hvis du forhandler produkter, man som forbruger jævnligt har brug for at købe – eksempelvis hårplejeprodukter eller deodoranter. Det giver mindre mening, hvis du forhandler lænestole eller laptops, som har en markant længere levetid. 

Generelt afhænger det naturligvis helt og holdent af din forretning, hvilke flows der skal sættes op – og i hvilken rækkefølge. Det vigtigste er sådan set, at du får sat et eller andet i gang. 

Hvis du gør det bare nogenlunde fornuftigt fra start, begynder et flow at generere gysser, så snart der kommer folk ind i det, så det gælder blot om at komme ud over stepperne. Herefter kan du begynde at justere og splitteste for at gøre flowet bedre og bedre. 

4) Hvor ofte skal jeg sende nyhedsbreve? 

Det afhænger af, hvor ofte du har noget fornuftigt at sige. 

Hvis du har masser af godt indhold at berige dine subscribers med, sender du bare løs. Det gælder for eksempel, hvis du ofte får nye brands eller produkter ind i sortimentet, eller hvis du ofte kører tilbud. Godt indhold kan også omfatte blogindlæg og andre typer content, du spytter ud på dit site, og som dine kontakter selvfølgelig skal have en heads-up om. 

Jeg oplever ofte, at webshopejere er bange for at komme til at spamme (udtalt med tydelig væmmelse i stemmen) deres modtagere. Faktum er dog, at dine subscribers gerne vil høre fra dig – så længe dine e-mails er relevante. Dette gælder særligt, hvis du har formået at opbygge en loyal kundegruppe. 

Er dine kontakter loyale, og er dit indhold godt, kan du i princippet sende nyhedsbreve dagligt. I visse tilfælde kan du endda slippe afsted med at sende flere gange om dagen. 

”Okay, men er der så ikke mange, som unsubscriber?” 

Måske. 

Du behøver dog ikke som sådan at være bange for unsubscribers. Selvfølgelig skal mange gerne blive på din liste, men der vil altid være nogen, der falder fra, og dét skal ikke udelukkende ses som en dårlig ting. Når folk unsubscriber, får du nemlig sorteret fårene fra bukkene, så du kan være sikker på, at dem, der er tilbage på listen, faktisk er interesserede i dit brand. 

”Er det så lige meget, at folk afmelder sig?” 

Nej. Dog ikke.  

Bare fordi der altid vil være nogen, som unsubscriber, skal du selvfølgelig ikke forholde dig passivt, hvis din unsubscribe-rate er høj. Er den dét, bør du overveje, om du måske sender lige lovligt mange e-mails afsted. Samtidig skal du kaste et skarpt blik på dine nyhedsbreve og vurdere, om de faktisk er relevante for dine modtagere. 

Når du kigger på din unsubscribe-rate, skal du desuden se den i forhold til, hvor aggressiv en strategi du kører. Sender du rigtig mange nyhedsbreve ud? Så skal du nok regne med en relativt høj unsubscribe-rate. Til gengæld bør du – i hvert fald i teorien – også sælge mere, fordi du konstant pusher dine produkter. Hvor ofte du skal sende nyhedsbreve er derfor også lidt et temperamentsspørgsmål.  

Min tommelfingerregel er, at det er passende at sende nyhedsbreve ud et par gange om ugen. På den måde generer du ikke nogen, men der sker hele tiden lidt. Dog vil jeg – endnu en gang – understrege, at hyppigheden bør afhænge af, hvor ofte du har noget relevant på hjerte, samt af hvor aggressiv du ønsker at være i din kommunikation. 

5) Hvorfor genererer mine e-mails ikke noget salg? 

Dine e-mails har en glimrende åbningsrate, og klikraten følger med. Alligevel er der ikke specielt mange, som handler. Why?!

Hvis ikke konverteringsraten på dine e-mails er prangende, skyldes det som regel enten, at der er en længere købsrejse på dine produkter, eller at noget på din webshop skræmmer kunderne væk. 

En e-mail skal naturligvis gerne give kunderne lyst til at handle, men groft sagt er e-maildisciplinens job at få flere besøgende ind på din webshop. Når først de lander her, er det webshoppen og dine produkter i sig selv, der skal sikre, at kunderne handler. Gør de ikke dét, kan det eksempelvis skyldes, at fragtprisen er for høj, at check out-flowet er bøvlet, eller at produkterne ikke findes i de rette størrelser eller farver. 

Er der mange, som hopper fra dine e-mails til din webshop, men så falder fra, er det altså webshoppen, der skal kigges efter i sømmene. Måske er brugeroplevelsen ikke helt i øjet, og så nytter en høj klikrate på dine e-mails ikke meget. 

Forhandler du dyre og/ eller komplekse produkter, kan en lav konverteringsrate også skyldes, at kunderne ganske enkelt har brug for lidt betænkningstid. 

Kun de færreste køber et komplekst eller dyrt produkt på baggrund af en enkelt e-mail, og der kan således gå lang tid, fra du sender din første e-mail, til du kan se effekten af denne. Som regel vil det kræve flere e-mails (gerne kombineret med andre former for markedsføring), før din kontakt bliver en betalende kunde, så væbn dig med tålmodighed. 

Held og lykke med e-maileventyret 

Driver du en webshop, men arbejder ikke med e-mailmarketing? Så vil jeg anbefale dig at rubbe neglene og komme i sving – og det kan faktisk kun gå for langsomt. 

Der er vanvittigt meget potentiale i e-mailmarketing, og eftersom du kan måle på alt på denne kanal, kan det næsten ikke gå galt (så længe du overholder markedsføringsloven, naturligvis). Gå derfor blot i gang, og tilpas og juster så stille og roligt dit setup, efterhånden som du bliver klogere på, hvad din målgruppe reagerer godt på. 

For at være sikker på, at du kommer godt fra start, får du lige en opsummering af mine pointer her: 

1)    Det kan (næsten) altid betale sig at arbejde med e-mailmarketing. Den gennemsnitlige ROI ligger på 4.400 %.

2)    Hvis du driver en webshop, vil jeg anbefale dig at gøre brug af systemet Klaviyo. 

3)    Er e-mailmarketing helt nyt for dig, skal du starte med at opsætte et velkomstflow og et tabt-kurv-flow. Herefter kan du udvide med flere relevant flows.

4)    En tommelfingerregel er, at du kan sende nyhedsbreve ud et par gange om ugen, men prøv dig frem, og hold øje med din unsubscribe-rate. Har du meget relevant indhold, kan du sagtens sende oftere. 

5)    Hvis ikke dine e-mails genererer noget salg, skyldes det typisk brugeroplevelsen på din webshop, eller at dine produkter kræver betænkningstid.  

6)    Bonustip: Inden du gør noget som helst, bør du opsætte en flot template, som du kan bruge i alle dine flows og kampagnemails. 

Ellers er der vist kun tilbage at sige held og lykke med dit e-maileventyr. Jeg hepper på dig!

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Sara skriver Skriv dig op