Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

En introduktion til inbound marketing

1.909 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
23 July 2020

Inbound marketing er det nye sort. Eller… Helt nyt er det ikke, og faktisk er der allerede rigtig mange, der beskæftiger sig med denne form for markedsføring – og med god grund.

Med inbound marketing kan du lokke relevante kundeemner ind i din butik og positionere dig som ekspert på dit område. Du kan skabe en personlig relation til dine besøgende og sikre et godt, langsigtet kundeforhold. Er du rigtig god, kan du endda sørge for, at dine kunder bliver ambassadører for din virksomhed. Det betyder masser af eksponering og gratis reklame, og dét kan vi jo godt lide.

Er du endnu ikke blevet heeelt skarp på, hvad den der inbound marketing-disciplin egentlig går ud på? Er du i tvivl om, hvorvidt det er relevant for dig? Fear no more, I got you. I dette blogindlæg får du en introduktion til netop inbound marketing, så skal vi ikke bare se at komme i gang?

Med inbound marketing trækker du potentielle kunder ind i biksen  

Forestil dig en verden, hvor dine kunder på eget initiativ opsøger netop dig. En verden, hvor ordrerne kontinuerligt tikker ind, eller hvor telefonen og mailboksen konstant er rødglødende. Det er netop denne drømmeverden, inbound marketing kan give dig en first class ticket til.

Målet med inbound marketing er kort og godt at sikre, at dine kunder opsøger dig, fremfor at du skal opsøge dem. Hvordan? Ved hjælp af værdiskabende kvalitetsindhold. 

Inbound marketing er en langsigtet form for markedsføring, hvor du langsomt, men sikkert, trækker kunder ind i butikken ved at tilbyde dem relevant indhold. På sigt kan indholdet gøre dig til ekspert på dit felt og sikre, at kunderne kommer til netop dig, når de har brug for dine produkter eller services. Samtidig kan dit indhold være med til at vise omverden, hvem din virksomhed er.

Inbound marketing omfatter blandt andet:

  • Blogindlæg og guides
  • Videoer
  • Vidensartikler
  • White papers
  • Seminarer og webinarer
  • Podcasts
  • Nyhedsbreve
  • Landingssider.

Man kan sige, at inbound marketing er en form for pull-markedsføring, hvor indholdet har til formål at gøre kundeemner opmærksomme på din forretning – og at fastholde dem i biksen. Indholdet skal gerne skabe relevante leads på kort sigt og på lang sigt resultere i bomstærke kunderelationer. 

For at opsummere kan du altså opnå følgende med inbound marketing:

  • Du kan positionere dig selv som ekspert på dit område.
  • Du kan skaffe masser af varme leads.
  • Du kan skabe stærke kunderelationer og sikre, at dine kunder vender retur igen og igen.

Forskellen på inbound marketing og outbound marketing 

Skal man forstå inbound marketing, er man også nødt til at forstå modsætningen: outbound marketing. Hvor inbound marketing er pull-markedsføring, er outbound marketing push-markedsføring. Her skubber man altså sit indhold ud til de potentielle kunder i håb om, at nogle af dem bider på.

Outbound marketing kan ses som en mere ”klassisk” form for markedsføring. For eksempel er gode, gamle avisannoncer og radioreklamer outbound marketing-former. I denne kategori finder vi også betalte onlineannoncer såsom Google Ads.

Følgende er eksempler på outbound marketing:

  • Betalte online annoncer som Facebook Ads og Google Ads
  • Avis- og magasinannoncer
  • Radioreklamer
  • Automatiserede e-mail-flows
  • Tv-reklamer
  • Telemarketing
  • Annoncering på lysskilte
  • Fysiske skilte og bannere. 

Skal du have succes med outbound marketing, kræver det, at du poster nogle penge i projektet – og bliver ved med det. Du betaler ikke blot for en radioreklame én enkelt gang, hvorefter du kan forvente et kontinuerligt flow af kunder i butikken. Derimod skal du med faste mellemrum betale for at blive markedsført. Dette er ikke tilfældet med inbound marketing.

Bevares, det koster naturligvis noget tid og energi at udarbejde lækkert indhold, og du må derfor endelig ikke fejlagtigt tro, at inbound marketing er gratis. Det er der desværre få ting her i livet, der er. Dog kan godt indhold blive ved med at sikre dig leads og gode kunderelationer lang tid efter, det er publiceret, hvilket er en af fordelene ved denne form for markedsføring.

Det gælder desuden, at inbound marketing-indhold typisk er en del af ”noget større”. Det har ikke kun til formål at lokke kunder til her og nu, men også at skabe og dyrke kunderelationerne, så dine kunder bliver ved med at vende retur og måske endda bliver ambassadører for din virksomhed.

Din markedsføring skal matche din forretnings profil og mål

Det kunne måske komme til at lyde, som om jeg synes inbound er bedre end outbound marketing. Det er ikke tilfældet. Jeg kan ikke komme udenom, at jeg personligt har en forkærlighed for business blogging. (Det ved du allerede, hvis du har læst nogle af mine tidligere blogindlæg.) Det betyder imidlertid ikke, at jeg ikke også sætter pris på god outbound-markedsføring.

Om du skal fokusere på outbound eller inbound marketing, afhænger helt og aldeles af, hvilken type forretning du driver, og hvad målet med din markedsføring er.

Ønsker du at gøre så mange som muligt opmærksomme på et drøngodt slagtilbud, du kører på regnjakker i din biks netop NU, giver det bedst mening at fokusere på outbound marketing i form af eksempelvis Google Ads eller reklamer på lysskilte i bybilledet. Er målet derimod at positionere dig som ekspert, når det kommer til outdoorgear og overtøj, vil det give god mening at skrive blogindlæg i form af guides til valg af forskellige produkter.

Det er altså umuligt at afgøre, om inbound eller outbound marketing er mest relevant for dig uden at kende til din konkrete situation. Desuden gælder det, at de to typer markedsføring med fordel kan kombineres, og at der sjældent er en helt klokkeklar skillelinje imellem dem. Det vender jeg tilbage til senere.

Inbound marketing-disciplinens mange ansigter

Du har nu (forhåbentlig) fået en god fornemmelse af, hvad inbound marketing overordnet set er for en størrelse. Så langt, så godt. ”Inbound marketing” er imidlertid et vidt begreb, og selvom målet med denne form for markedsføring altid er at trække folk ind i butikken og sikre gode, langvarige kunderelationer, er der alligevel stor forskel på, hvordan de forskellige former for inbound marketing kan bruges.

Nedenfor vil jeg kigge lidt nærmere på tre af inbound marketing-værktøjerne, så du kan blive endnu skarpere på, hvordan du kan gribe din inbound-markedsføring an.

Blogindlæg

Jeg kan naturligvis ikke undlade at snakke lidt om blogindlæg, når nu det overordnede emne er inbound marketing. Som du måske ved – og som jeg allerede kort har nævnt – er jeg nemlig svært begejstret for blogformatet. Det er der flere gode grunde til.

Skriver du gode, værdiskabende blogindlæg, får du 1) masser af kudos for din viden og det faktum, at du gladeligt deler ud af den og 2) skabt en personlig relation til dine kunder.

At du deler ud af din viden om det emne, du beskæftiger dig med, gør, at du kan bygge et ry som ekspert på dit felt. Det skal du gerne bede om. At du er ekspert, giver nemlig masser af street credit. Samtidig sikrer denne ”titel”, at potentielle kunder kommer til dig, når de har brug for den service eller det produkt, du tilbyder.

Foruden at du kan positionere dig selv som en vaskeægte guru på dit felt, gælder det også, at du kan skabe et godt kundeforhold igennem blogindlæg. Her har du nemlig mulighed for virkelig at vise, hvilken type virksomhed du driver og at kommunikere målrettet til dit drømmesegment. Tapper du ind i problemstillinger, din kunde kender til, og kommunikerer du på en måde, der går rent hjem hos din læser, vil vedkommende være langt mere tilbøjelig til at handle hos dig.

For at du kan kommunikere målrettet til din målgruppe, kræver det naturligvis, at du er skarp på, hvem din målgruppe er – derfor skal du udarbejde en persona. Det gør sig forresten gældende, uanset hvilken form for markedsføring der er tale om, ligesom din persona spiller en afgørende rolle, i forhold til hvilke former for markedsføring det giver mening for dig at satse på. Har du ikke udarbejdet en persona endnu, er det altså om at komme i gang – og det kan kun gå for langsomt!

Når din persona er på plads, kan du begynde at skrive blogindlæg, der skaber værdi for dine læsere. Disse kan tage sig ud på mange forskellige måder og variere i længde og opsætning. Desuden kan en blog implementeres på forskellig vis på forskellige sites. Hos Miinto kalder man blogindlæggene for ”styleguides”, imens man hos Curls For You kort og godt finder blogindlæggene under ”blog”. Hos os selv hos TEXTA ligger vores blogindlæg under ”viden”.  

Eksempel på blogsektion på miinto.dk

Eksempel på blogsektion på curlsforyou.dk

Eksempel på blogsektion på texta.dk

Vil du blive meget klogere på business blogging, og hvordan du griber disciplinen an, kan du læse min ”blogception”-serie her på Amino. Den består af tre dele og kommer omkring alt, hvad der er værd at vide om business blogging. Du finder alle tre indlæg her.

SoMe

Sociale medier som Facebook, Twitter og Instagram er gode værktøjer at gøre brug af, hvis du vil skabe brand awareness, tiltrække relevante kundeemner og engagere dit publikum.

Igen gælder det naturligvis, at du skal være meget opmærksom på, hvilket segment du kommunikerer til, og hvad du ønsker at opnå med din markedsføring, hvis du skal have succes i SoMe-land. I nogle virksomheder er et medie som Instagram slet ikke relevant, imens the gram i andre tilfælde er den primære markedsføringsplatform.

Et socialt medie som Instagram er ikke den oplagte platform til videndeling, og det er således ikke her, du deler lange afhandlinger og videnstunge artikler med dine følgere. Til gengæld er det her, du kan sørge for kontinuerlig kontakt med dine brugere. Giver det mening for din virksomhed, kan du på sociale medier skabe et content-univers, der engagerer brugerne og skaber masser af buzz omkring dit brand.

Lad os tage et eksempel:

Fashionmærket Monki er nogen af dem, der gør det godt på Instagram.

(Kilde: Monkis Instagram)

Monki serverer her indhold, der er nemt at forholde sig til, og som rammer deres målgruppe spot on. (Tro mig, jeg er Monki-målgruppen, og de nailer den.) Begge opslagene indbyder samtidig til, at følgerne engagerer sig ved for eksempel at tagge andre i det øverste eksempel og se hele videoen om bundle dye i det nederste eksempel. 

Ved kontinuerligt at lægge indhold ud, som alt sammen passer ind i Monki-universet, skaber de en stærk kunderelation. Samtidig gør kontinuiteten i det, at følgerne med jævne mellemrum bliver præsenteret for brandet, hvorved Monki forbliver top of mind.

SoMe-markedsføring er relevant for mange, men ikke for alle. I hvert fald er der stor forskel på, hvor relevant det er at bruge tid og energi på platforme som Instagram og Twitter. Derfor er det alfa og omega, at du sætter dig godt og grundigt ind i, hvem dine kunder er, og hvad der fungerer i markedsføringen til dem – men det ved du naturligvis allerede godt.

Seminarer/webinarer

Webinarer, workshops, foredrag, you name it. Alle disse former for lærerige arrangementer er eksempler på inbound marketing. Her gælder det – ligesom ved blogindlæggene – at du kan dele en del af din ekspertviden med potentielle kunder. Derved kan du:

  1. Skabe brand awareness og buzz
  2. Gøre dig selv til trusted advisor
  3. Skabe (personlig) kontakt til potentielle kunder.

Seminarer, workshops og foredrag kan både afholdes in house og ude af huset. De kan afholdes alene, eller du kan alliere dig med andre, der arbejder inden for det samme område som dig selv. På den måde kan I måske få flere deltagende, fordi I kan trække på forskellige virksomheders kundekredse, og samtidig kan I hver især bidrage med relevante inputs, der supplerer hinanden.

Forud for eksempelvis et foredrag kan I skabe en masse ”larm” omkring jeres virksomhed ved at reklamere for foredraget. Under foredraget får I delt vigtig viden med de deltagende, som naturligvis bliver efterladt med fornemmelsen af, at I har fuldkommen styr på det, I laver. Derfor er der stor sandsynlighed for, at de deltagende går til jer, hvis de får brug for jeres services (eller produkter) senere hen.

Sidst, men ikke mindst, er der gode muligheder for at skabe stærke kunderelationer i forbindelse med for eksempel et foredrag. Når foredraget er slut, er det nemlig oplagt at gå i dialog med de deltagende.

Du får lige et real life-eksempel:

Hos TEXTA er vi glade for at afholde webinarer. Det er der tre grunde til. For det første kan vi forud for webinaret skabe noget opmærksomhed omkring os selv ved blandt andet at reklamere for webinaret i vores nyhedsbreve og på sociale medier.

(Kilde: TEXTAs Facebook-side)

For det andet kan vi ved at afholde webinarer flashe vores viden – til glæde for deltagerne og til glæde for os, fordi det viser, at vi er eksperter på vores område. (Ja, masser af ananas i egen juice, I know…)

Sidst, men ikke mindst, fungerer vores webinarer som en glimrende leadgenerator. Tilmelder du dig et webinar hos os, ryger du nemlig ind i vores mailsystem. Selvom det ikke betyder, at du nødvendigvis bliver konverteret til en kunde, har vi alligevel liiidt bedre fat i dig, end vi havde tidligere, og på sigt kan det være, du finder ud af, at du har brug for vores hjælp. Der er altså flere gode grunde til, at denne form for markedsføring giver mening for os og sandsynligvis også gør for dig.   

Inbound og outbound marketing går smukt hånd i hånd

Vi har nu været omkring nogle forskellige eksempler på inbound marketing. Det er en disciplin, jeg kunne skrive side op og side ned om, og emnet er således langt fra udtømt. Dog satser jeg på, at du har fået en fornemmelse af, hvad inbound marketing er og kan – og dét er ikke så lidt endda!

Igen skal jeg – trods min begejstring for inbound marketing – påpege, at denne form for markedsføring ikke nødvendigvis hverken kan eller skal stå alene. Vil du effektivt booste din biks, kræver det som regel, at du arbejder med både inbound og outbound marketing. De to discipliner komplementerer hinanden på smukkeste vis, og ved at udnytte de fordele de hver især har, kommer du til at stå allerstærkest.

Desuden gælder det, at man sjældent kan lave en helt tydelig skillelinje imellem inbound og outbound marketing. For eksempel giver det ofte god mening at promovere indhold på de sociale medier, hvorved eksempelvis et Facebook-opslag går fra udelukkende at være inbound til også at være outbound.

I andre tilfælde overlapper de to også: Når du står over for at skulle afholde et webinar eller foredrag, som er en form for inbound marketing, vil du naturligvis gerne have nogle deltagere. Her kommer outbound marketing igen ind i billedet. For eksempel kan du med fordel opsætte betalte annoncer for at nå ud til flere relevante kundeemner med dit budskab. Det samme gælder, hvis du har skrevet et white paper.

Inbound og outbound marketing er altså ikke en ”enten eller”-kinda thing. Derimod gælder det om at få de to discipliner til at komplementere og supplere hinanden på fineste yin og yang-vis.

For at finde ud af, hvad der fungerer i din virksomhed, er du ganske enkelt nødt til at prøve nogle forskellige ting af. Du kan næppe nøjes med én form for markedsføring, men du gør derimod klogt i at spille på flere heste og sætte ind med forskellige tiltag fra både outbound og inbound marketing-værktøjskasse. På den måde rammer du masser af potentielle kunder og skaber værdi for dem. På sigt vil det skabe værdi for dig.

Key takeaways om inbound marketing

Har du glemt, hvad jeg var inde på i starten af mit skriv? (Det er fair nok, vi har også været langt omkring siden da.) Eller er du sprunget direkte til afrundingen, fordi du slet ikke kan vente med at komme i gang med at udforme din egen inbound marketing-strategi?

Bare rolig, jeg har her samlet mine væsentligste pointer omkring inbound marketing til dig, så du i en ruf kan komme i gang med at tiltrække kunder: 

  • Inbound marketing går ud på at trække folk ind i biksen ved hjælp af godt, værdiskabende kvalitetsindhold.
  • For at få succes med inbound marketing skal du kende din målgruppe lige så godt som din egen bukselomme og være skarp på, hvem du henvender dig til.
  • Inbound marketing kommer i mange forskellige former – herunder som blogindlæg, podcasts, white papers, webinarer og nyhedsbreve.
  • Du gør som regel klogt i at kombinere inbound og outbound marketing, hvis du vil have mest muligt ud af din markedsføring.
  • Inbound marketing kan gøre dig til trusted advisor på dit felt og skabe stærke og langvarige kunderelationer.

Jeg håber, at du nu føler dig lidt bedre klædt på til at komme i gang med at eksperimentere med inbound marketing. Har du nogle spørgsmål til emnet, må du endelig holla at me.

 

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Sara skriver Skriv dig op