CTR 101 – sådan vinder du kampen om klikket

Skrevet af:
15. april 2019 | 3.564 Visninger | 4 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du? :

Beskæftiger du dig med online markedsføring i den ene eller anden udstrækning, har du helt sikkert stiftet bekendtskab med begrebet CTR. Men ved du også, hvad det egentlig betyder, eller nikker du bare indforstået, når andre begynder at tale om det?

Det gjorde jeg selv de første par gange, jeg hørte om CTR, og jeg følte mig ærligt talt en lille smule dum. Den følelse vil jeg gerne skåne dig for ved hjælp af dette blogindlæg. Nu har jeg nemlig langt om længe fundet ud af, hvad CTR er. Faktisk har jeg ikke bare fundet ud af, hvad det er, jeg har også nørdet det en hel del. Derfor får du her en komplet CTR-guide, som forhåbentlig kan gøre dig klar til kampen om klikket.

Når du har læst den, vil det være dig, der kan tale om CTR og metadata som en anden professionel. Derudover vil du naturligvis kunne forbedre din CTR på din egen hjemmeside eller webshop, og det er jo dét, det hele handler om. Let’s do it.

CT-hvad-for-en-fisk?

Kan du relatere til min ”bare-nik-og-lad-som-ingenting”-strategi? Så skal vi naturligvis allerførst og fremmest lige have slået fast, hvad CTR egentlig er for en fisk. Dermed vil du også kunne se, hvorfor det overhovedet er noget, du bør bekymre dig om. For det er det. At forbedre din CTR kan nemlig være altafgørende for din forretning, og derfor er disse tre små bogstaver bestemt heller ikke at kimse ad.

CTR står for Click Through Rate. Tallet viser, hvor mange brugere der klikker ind på dit site, i forhold til hvor mange visninger dit site har. Er der således 100 mennesker, der får vist din side i søgeresultaterne på eksempelvis Google og tre, der hopper ind på siden, har du en CTR på 3 %.

Det gælder altså, at antal klik/antal visninger = CTR.

Hvorfor skal jeg forholde mig til CTR?

Det behøver du selvfølgelig heller ikke at gøre.

... Medmindre du gerne vil have flere besøgende på din hjemmeside, altså. Vil du gerne dét, vil jeg foreslå dig at læse lidt videre.

Der er på internettet et hav af forskellige sider, som alle sammen kæmper om brugernes opmærksomhed. Hvor meget opmærksomhed, de enkelte sider får igennem søgninger, måles så at sige som CTR. Derfor er det også en fisk, du i høj grad bør forholde dig til.

Det gælder, at du kan forbedre din CTR ved at skrive nogle hammergode title tags og meta descriptions. Det er disse, der skal tryllebinde de mange brugere og få dem til at klikke på netop din side frem for din konkurrents. Vinder du kampen om klikket og får besøgende på din side, vil du med stor sandsynlighed få større succes med denne. Hvad end du har en webshop, sælger ydelser, eller din hjemmeside har til formål at uddanne de besøgende, bør du derfor også at tænke på at forbedre din CTR.

Ovenfor ser du eksempler på title tags og meta descriptions (og på ananas i egen juice). Title tags er de blå basser, imens meta descriptions er de lidt længere tekststykker. Er disse småbidder af dit indhold velsmagende som bare pokker, er der naturligt nok flere, der hopper ind på din side. Derfor bør du også gøre noget ud af at servere noget lækker metadata for de mange internetbrugere.

Det skal dog nævnes, at din CTR ikke afhænger af dine meta descriptions og title tags alene. Som altid, når der er tale om markedsføring på The World Wide Web, sniger SEO sig nemlig ind. (Opmærksomhedskrævende type.) Det skyldes, at der naturligt nok typisk er flere, der besøger din side, hvis denne ligger højt i søgeresultaterne. Dét er dog en historie for sig. Vil du vide mere om SEO, kan du med fordel læse dette blogindlæg på texta.dk.

Opskriften på sprøde title tags

Vi har nu fået slået fast, at du bør diske op med nogle lækre title tags og meta descriptions, hvis du vil forbedre din CTR. Så langt, så godt. Men hvordan bærer du dig ad med at skrive disse sprøde title tags? Jo, det får du opskriften på lige her.

Det gælder for title tags lidt ligesom, det gælder for overskrifter, som mit seneste blogindlæg handlede om. De skal være æggende, vækkende og dækkende. De skal altså formå at vække den søgendes interesse. De skal gerne være en smule pirrende, og derudover skal de naturligvis gøre det helt tydeligt, hvad den søgende kan finde på netop din side.

Du må aldrig – hverken i dine title tags eller i dine meta descriptions (eller ude i den virkelige verden, for den sags skyld) – love noget, du ikke kan holde. Din metadata har til formål at vise, hvad brugeren kan finde på din side. Du kan muligvis lokke flere til at hoppe ind på din side (og dermed faktisk forbedre din CTR) ved at love guld og grønne skove i dine title tags. Det nytter imidlertid ikke meget, hvis brugeren springer væk igen i løbet af et splitsekund, fordi vedkommende ikke fandt det forventede på siden. Derfor: Lov ikke mere, end du kan holde.

45-55 tegns appetitvækkende lækkerier

Dine title tags skal i skrivende stund være imellem 45 og 55 tegn. Eller... det er i hvert fald en god tommelfingerregel. I virkeligheden gøres de op i pixels. Derfor kan du gøre klogt i at bruge et værktøj som dette til at tjekke længden på din metadata. Da der i høj grad er fokus på mobile first for tiden, skal du gå efter at tilpasse din metadata til mobile preview.

45-55 tegn til at overbevise brugeren om at besøge din hjemmeside er ikke særligt meget. Derfor skal du også nøje måle og veje hvert eneste lillebitte tegn. Der er ikke plads til unødvendigt fyld, og hvert eneste ord skal være værdiskabende. Dét er da på grænsen til angstprovokerende.

Der er heldigvis ingen grund til panik. Her får du nemlig et ganske glimrende bud på, hvordan title tags kan bygges op:

Primært søgeord – USP/CTA – Brand/virksomhed

 

Lad os tage et kig på de ovenstående eksempler. Jeg har her søgt efter billige sko. I alle tre eksempler lægger de derfor ud med at nævne billige sko. Det er en god start, når nu det netop er dette, jeg leder efter. De har min opmærksomhed. Derefter kommer de med hver deres USP’ere (Unique Selling Propositions) og CTA’ere (Call To Actions), som gør mig yderligere interesseret, og til sidst nævner de deres brand. Det er en helt klassisk og temmelig sikker måde at gøre det på.

Som regel vil man ved webshops typisk fokusere på CTA’ere, imens man ved andre hjemmesider vil fokusere mere på USP’ere. Hvad der giver mening i dit konkrete tilfælde, kan jeg desværre ikke svare dig på i dette blogindlæg, (men griber du derimod knoglen og giver mig et kald, skal jeg gerne forsøge). Hvad der er relevant at få med, afhænger ganske enkelt af din forretnings eller hjemmesides karakter og mål.

Netop fordi hvert eneste tegn skal være vigtigt i dine title tags, skal du også nøje overveje, om du skal have dit brand eller din virksomhed med eller ej. Som regel gør du klogt i at inddrage det, men der er naturligvis undtagelser. Du skal kort og godt afgøre, om dit brand- eller virksomhedsnavn skaber værdi i sig selv. Selvom det kan være hårdt at måtte erkende, at dette ikke er tilfældet, bør du overveje det. Hvis ikke dit brand er værdiskabende i sig selv, kunne de sparsomme tegn bruges bedre på noget andet.  

Det vil sige, at hvis du har at gøre med en virksomhed eller et brandnavn, som virkelig har noget pondus, så skal det selvfølgelig med i dine title tags. Er der derimod tale om en mindre virksomhed eller et brand, som ingen (endnu!) har hørt om, vil du måske kunne bruge dine tegn bedre.

At opbygge gode title tags kan være lidt af en udfordring. ”Gode” title tags er desuden temmelig subjektivt. Min personlige erfaring siger dog, at den tidligere nævnte opbygning er temmelig bullet proof. Arbejder du ud fra denne, er du derfor godt på vej til at skabe nogle sprøde title tags, som kan sikre dig at vinde kampen om klikket.

Opskriften på indbydende meta descriptions

I dine meta descriptions har du lidt flere tegn at rutte med. De skal ikke være kortere end 125 tegn og ikke være længere end 155 tegn. Igen skriver jeg tegn for nemheds skyld, for meta descriptions opgøres ligesom title tags i pixels.

Dine meta descriptions har til formål at vække brugernes interesse yderligere. Sammen med dine title tags er de den lokkemad, som skal få brugerne til at klikke ind på din hjemmeside. Du kan se dem som den ultrakorte bagsidetekst på en bog. Er dine meta descriptions kedelige, irrelevante, sjuskede eller straight up dårlige, er der ingen, der giver at besøge dit site. Gør derfor noget ud af også disse små tekststykker.

I dine meta descriptions skal du forsøge at sætte dig i brugerens sted. Du skal afkode dennes behov for derefter at dække det. Lad mig uddybe ved hjælp af et eksempel.

Brugeren har søgt efter ”tekstforfatning i Aarhus” på Google. Her får du tre bud på meta descriptions, der giver mening i forhold til denne søgning:

”Mangler du nogen til at varetage din tekstforfatning? Vi har hjulpet over 4.000 kunder allerede, og vi kan også hjælpe dig.”

”Tekstforfatning i Aarhus? Med mange års erfaring i branchen kan vi helt sikkert også klare din tekstforfatning med bravur.”

Hos Tekster123.dk er vi specialister i tekstforfatning. Mangler du brandgode tekster, er vi derfor også det helt rette match."

Du skal naturligvis nævne det primære søgeord i dine meta descriptions. Derudover skal du adressere det pågældende behov og dække dette. I ovenstående tilfælde er brugeren på udkig efter en tekstforfatter. Denne efterspørgsel imødekommes, og dét får forhåbentlig brugeren til fluks at springe ind på din side.

Nu vil den årvågne læser nok have bemærket, at der i to ud af tre af de ovenstående eksempler indgår spørgsmål, og dét er bestemt ikke tilfældigt. Med et spørgsmål som ”Mangler du nogen til at varetage din tekstforfatning?” får du nemlig brugeren til at stoppe op og tænke ”Jamen, ja! Det er jo lige præcis dét, jeg gør.” Du har altså afdækket brugerens behov, og derfor vinder du kampen om klikket.

At skrive indbydende meta descriptions er nemmere sagt end gjort, det må jeg give dig. Når du skal skrive dem, skal du nemlig have mange forskellige ting for øje, men bruger du den følgende opbygning, er du godt på vej:

Primært søgeord – Adressering af behov/indhold på siden – CTA/USP.

Som altid, når der er tale om unikt indhold, er der desværre ikke nogen standardiseret model, du kan arbejde ud fra. Dette skal derfor også blot ses som guidelines. Gode guidelines, forhåbentligt, men ikke desto mindre blot guidelines. Det er dem, jeg selv følger, når jeg jonglerer rundt med metadata for kunder i mit arbejde. Indtil videre har jeg ikke fået nogen klager, så du kan med en vis sandsynlighed også få glæde af dem. Din metadata kan heldigvis relativt nemt ændres, hvis det bliver relevant senere hen, så det er bare om at begive dig ud på CTR-eventyret og prøve dig frem.

Gode tips, tricks og trækplastre

Vil du sikre dig, at du får en masse besøgende på din hjemmeside eller i din webshop? Så skal du skille dig ud fra mængden. Du skal få alle de mange brugere til at springe durk ind på dit site fremfor på et af alle de andre sites, der er at vælge imellem i det store internethav. Det gør du ved at tiltrække dig brugernes opmærksomhed, og til dette formål kan du gøre brug af en række forskellige fif og finurligheder.

  • Benyt dig af tegn såsom |, », ✓ og ➤. Det gør dine title tags og meta descriptions eye pleasing og overskuelige.
  • Brug tal – det er glimrende blikfang.
  • Indarbejd USP’ere for at fremhæve det, der gør din side til noget særligt.
  • Brug CTA’ere for at få brugerne til at besøge din side, handle i din webshop, eller hvad end du nu gerne vil have dem til at gøre.

Det er klart, at du ikke skal gå fuldkommen amok i specialtegn og smileys i lange baner i din metadata. Få, veludvalgte tegn kan dog fungere ganske glimrende og gøre især dine title tags meget mere indbydende og overskuelige at se på.

Ligeledes skal du naturligvis ikke kaste om dig med tal i hobevis. Er der nogle tal, der faktisk siger noget om dit site, kan du imidlertid med fordel inkorporere dem. Hvad der er relevant i forhold til CTA’ere og USP’ere afhænger af din side. Som tommelfingerregel er CTA’ere mest relevante for webshops, imens USP’ere er mere relevante for alle andre hjemmesider.

7 brugbare tips til mægtigt god metadata

Er du med mig endnu? Så vil jeg gerne takke dig og give dig et anerkendende klap på skulderen. Vi kan nemlig ikke komme udenom, at det der med at forbedre ens CTR er en kende tungt, så jeg er glad for, du er blevet hængende. Det bør du også være, for dine title tags og meta descriptions ér bare umådeligt vigtige, hvis du gerne vil have en masse besøgende på din side. Derfor håber jeg også, du kan få lidt ud af al den viden, jeg har forsøgt at fodre dig med i dette blogindlæg.

Da webshops og hjemmesider er forskellige, er det desværre ikke muligt at komme med et endegyldigt CTR-facit. Der er ikke én formel, du kan bruge for at forbedre din CTR, men der findes en række tips og tricks, du kan benytte dig af. Dem har jeg kogt ned til dig her nedenfor, i tilfælde af at du har brug for en lille opsummering. Med dem i hånden er du rustet til at vinde kampen om klikket.

  • Sørg for, at dine meta descriptions er minimum 125 tegn og maksimalt 155 tegn.
  • Dine title tags skal være imellem 45 og 55 tegn.
  • Benyt dig af USP’ere og CTA’ere, som det giver mening for din side.
  • Sæt dig i brugerens sted. Find frem til dennes behov, og sørg for at dække dette behov i din metadata.
  • Gør dine title tags og meta descriptions letlæselige og indbydende ved hjælp af eksempelvis tegn og tal.
  • Lad være med at love noget i din metadata, som din side ikke lever op til.
  • Husk at veje hvert eneste (!!!) tegn – alt i din metadata skal være relevant.

Ellers er der blot tilbage at sige held og lykke. Jeg hepper på dig i kampen om klikket.

Læs også


Kommentarer

Kristian Ole Rørbye   den 02-05-2019 kl. 11:59

Virkelig godt skrevet! Tak for det.

Er kommentaren brugbar? 2 0
Sara Kirstine Hald   den 02-05-2019 kl. 12:36

Jeg takker også, @Kristian Ole Rørbye!

Er kommentaren brugbar? 1 0
Kasper Friis   den 03-05-2019 kl. 10:13

Uha. Sikke et godt indlæg. Go. :-)

Er kommentaren brugbar? 1 0
Sara Kirstine Hald   den 03-05-2019 kl. 12:19

Tak for det, @Kasper Friis! :)

Er kommentaren brugbar? 1 0
 

Om denne blog


Få besked når Sara skriver


Om

Som Senior Content Specialist i content marketing-bureauet TEXTA kan man nok godt kalde mig for lidt af en content-connaisseur.

Jeg er ganske enkelt svært begejstret for godt tekstindhold, og det kan man som virksomhedsejer nyde godt af.

Ved at guide kunder igennem content-junglen hjælper jeg med at optimere forretninger.

Jeg beskæftiger mig i særdeleshed med e-commerce og med at forbedre CTR, men jeg kan også klare en lang række andre tekstopgaver og har faktisk efterhånden skrevet om alt mellem himmel og jord.


Seneste kommentarer