Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Iværksætterblogs Salg & Marketing Historien om Telemarketing

Historien om Telemarketing

830 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
21 October 2019

https://www.salgmarketing.dk/2019/10/03/historien-om-telemarketing/ 

En kort historie om telemarketing

Telefonen har været brugt som salgsværktøj allerede siden starten af 1900-tallet. Virksomheder fandt hurtigt ud af, at det var en ny og enkel måde at få kontakt med sine kunder. Ikke bare de eksisterende kunder – men også som værktøj til at skaffe nye og flere klienter.

Helt tilbage til de tidlige 1950'ere melder historien, at det var små grupper af husmødre der samledes omkring bagning og kageopskrifter, der begyndte at bruge telefonen til at tilbyde og sælge deres bagværk til andre. Det var efter krigen, og midlerne var små – men man skabte netværk og begyndte at skabe salg, ved hjælp af telefonopringninger. Nogen kalder det den første form for telemarketing – og den var succesfuld allerede fra start.

I slutningen af 1960'erne og gennem 1970'erne begyndte teknologien omkring telefoni at blive bedre og samtidig sofistikeret nok til, at man kunne etablere centraliserede 'telefoncentraler', hvor opringninger blev systematiseret og kunne nå ud til et bredere publikum. For visse firmaer, betød det starten på en mere massiv kundekontakt, der kunne bruges til mere målrettet markedsføring og salg.

Fra starten af firserne, træder begrebet 'telemarketing' som vi kender det i dag, ind og får en central rolle i salgsverdenen. Specielt i USA boomer begrebet, men senere blev begrebet udbredt i det meste af verden, som et værktøj der hurtigt, og med få omkostninger, kunne skabe direkte og hurtig kontakt med en meget stor mængde potentielle kunder.

Dansk telemarketing i udlandet

Også i Danmark blev telemarketing en udbredt metode for virksomheder til at nå ud til nye kunder, på en ny og direkte måde - og er det stadig i dag. Flere danske virksomheder har desuden haft stor succes med at have etableret sig i udlandet, ved at etablere callcentre, der arbejder indenfor salg, telemarketing og mødebooking, og som man ser etableret i flere lande rundt omkring i verden, specielt i lande som Spanien, Malta, Grækenland eller Filippinerne. Her er der tale om virksomheder der udfører deres arbejdsopgaver for danske kunder, der finder sig flere tusinde km væk, mens de sidder på deres kontorer i udlandet og udfører opgaven. Her er det ganske simpelt brugen af internet og moderne telekommunikation, der gør den slags muligt.

Årsagerne og motiverne til udflytning kan være mange og forskellige. I mange tilfælde handler det for virksomhedsejerne om, at kunne arbejde med billigere etableringsomkostninger og et lavere skattetryk. For andre handler det om at gøre arbejdspladsen attraktiv, ved netop at kunne tilbyde salgsstillinger i lande med en attraktiv kultur og et varmt klima. Et tilbud som mange unge danskere med interesse i salg, har valgt tage imod. Specielt Spanien finder man mange danske callcentre. Morten Larsen fra virksomheden Racco Management er en af de danskere der valgt at etablere sig i udlandet, med et dansk callcenter beliggende i Spanien. Her fra Salg-Marketing har vi talt med den unge dansker, omkring det at drive callcenter i udlandet.

Virksomheden Racco Management ejes og drives af Morten Larsen, en 30-årig innovatør og iværksætter med 10 års erhvervsledelse og erfaring inden for alle aspekter af forretningsdannelse, drift, økonomi og visionær ledelse. Ledelsen i Racco har samlet mere end 30 års erfaring inden for telemarketing, mødebooking og salg, og har værktøjerne til at drive en moderne salgsvirksomhed. Racco Management i dag et callcenter i kraftig vækst, ikke mindst fordi man har valgt at satse på et forretningsliv i udlandet.

Morten Larsen om telemarketing før og nu

Morten Larsen er selv startet som telesælger og mødebooker, og har i sine unge dage oplevet branchen helt fra bunden: ”Dengang, da hele denne branche af telemarketing startede op, var det lige på og hårdt”, lyder det fra Morten Larsen. ”Det var direkte kanvassalg uden så meget omsvøb og uden så meget omtanke. Man greb bare telefonen og gik i gang – og lærte så tingene undervejs. Man lærte af sine fejl, så at sige. I dag er telemarketing blevet mere raffineret. Der er mere fokus på træning og udvikling af medarbejderne, og begreber som 'coaching', er blevet normen i de fleste callcentre.”

Fra Morten Larsen lyder det også, at brug af, og uddannelse i, forskellige salgsteknikker, er blevet en nødvendighed for at kunne få succes i en ellers meget hård branche. ”Det kan jo ikke nytte noget, at vore sælgere lyder som dørsælgere gjorde i gamle dage. Det er ikke støvsugere til hjemmegående husmødre vi sælger, tiden er blevet en anden. Vi bliver nødt til at holde fokus på fx sprogbrug og at undervise vores medarbejdere i, hvilke type folk der er i de målgrupper vi arbejder med. Hos Racco Management kan vi konstatere, at salget stiger, jo mere vi uddanner medarbejderne. At salg ikke længere skal være så aggressivt og pågående som det var engang, men at gode lytteegenskaber derimod, er et langt bedre værktøj til at skabe salg. Så telemarketing, og også mødebooking, har udviklet sig enormt de seneste år”.

Omkring det at etablere sig, og drive forretning i et land uden for Danmark, lyder det fra Larsen:

Fordele og ulemper ved en udlandsflytning, kan være mange og afhænger selvfølgelig af mange faktorer, samt hvilken branche man beskæftiger sig med. Nogle store virksomheder har måske flyttet en produktion til Asien for at skære ned på produktionsomkostninger, men har senere måtte indse, at det var kvaliteten der blev beskåret og ikke omkostningerne - og derefter valgte at flytte hele maskineriet tilbage til Danmark. I andre tilfælde har erfaringerne vist sig at være særdeles positive, specielt indenfor brancher som IT-programmering og softwareudvikling, der har fundet ekspertise i eksotiske lande fx Pakistan og Indien”.

En helt anden og meget vigtig faktor, handler om integration af både medarbejdere og virksomhedskultur i det nye land. Der er en kæmpe forskel på, om både virksomhed og medarbejdere skal fungere i Japan, Indien eller Spanien. Kulturforskellene er enorme, og det er vigtigt at sætte sig ind i det samfund man skal opholde sig. Både hvad angår virksomhedskultur, sprog, omgang med samarbejdspartnere og medarbejderens evne til at integrere sig i det daglige liv. Alle disse faktorer er medvirkende til en succesoplevelse i udlandet og derfor et tema der bør forberedes og researches godt, inden man pakker flyttekasserne og drager ud i verden”.

'Et godt valg for os personligt'

For os her i Racco har Spanien været det helt rette sted at slå sig ned. Både som virksomhed, men også personligt, for min familie og jeg. Vi har det godt hernede, både med skole og fritidsaktiviteter for børnene, bolig, indkøb og alle de øvrige ting der ellers præger vores hverdag i familien. Rent forretningsmæssigt, er Spanien måske ikke lige så prisbilligt at etablere sig i som andre lande ude i verden, og man skal da også forberede sig på at skulle lægge arm med spansk bureaukrati og nogle til tider langsommelige arbejdsgange, men alligevel får landet en positiv tommelfinger opad fra min side. Selvfølgelig er der klimaet, der er noget nær genialt her i det sydlige Spanien, det er noget vi alle sætter pris på. Men kulturen spiller også ind. Den ligger godt til os danskere, for spanierne er et imødekommende folkefærd – og når man først lærer landet, kulturen og sproget at kende – så har den spanske kultur har vist sig at være en af de mest positive oplevelser hernede”, lyder det slutteligt fra Morten Larsen.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når salgmarketing skriver Skriv dig op