Det som gør dit produkt stærkt, som er det helt unikke – kaldes i salgets verden for Unik Selling Point – USPér.
Uanset hvad du sælger, skal du have styr på dine USPér. Det er dem som giver dig konkurrencefordelen, hvis du forstår at udnytte dem. Du udnytter dem først for alvor, når det bliver klart kommunikeret til dine kunder – alt dette kan trænes på et salgskursus, men skal du ikke på salgskursus i nærmeste fremtid, kan du finde dine USPér selv.
Du finder dine USPér ved at sætte dine produkter op mod dine konkurrenters, og finde forskellighederne. Forskellighederne er dine USPér. Lighederne er oftest mange, og hvis ikke du formår at fremhæve det unikke, ligger du det op til kunden at søge efter det – og hvem er bedst til at finde det unikke, dig eller dine kunder?
Når du præsentere dine USPér, skal du udtrykke forskellen som det kunderne opnår ved at vælge dit produkt. Ikke blot USPén – men forskellen, for det er på forskellen at kunden skal vælge dit produkt.
Vil du forstærke effekten af din kommunikation, kan du ændre din argumentation til det kunden undgår, ved at vælge dit produkt frem for konkurrentens. Undgå argumentation driver dine kunders beslutningsproces meget kraftige end opnå argumentation. Tænk selv over det, hvad vil du helst – undgå eller opnå noget? (opnå mæthed eller undgå sult)
I næste indlæg går jeg mere i dybden med hvordan du formulere din argumentation til kunderne, og hvordan du gør forskellen synlig – nu hvor du har identificeret forskellene.
God fornøjelse
Emil Hejlskov