Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Driver du firma som det offentlige?

4.067 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
20 October 2016

En af de ting der virkelig undrer mig - og har gjort det i mange år - er den til tider lemfældige omgang med egne penge, som jeg ser mange iværksættere have. Faktisk er det langt fra kun nyetablerede, der kan finde på at kaste penge efter for eksempel konsulentarbejde - og så aldrig benytte sig af resultatet. Det er vist en ret flittigt dyrket disciplin i det offentlige også. Nu er der ingen, der bliver rige af at efterligne den måde, der drives "forretning" på i det offentlige, så skal vi ikke lige tage en lille hyggelig opsang?

Har du købt det? Brug det!

Jeg leverer konsulentopgaver for det meste, og jeg leverer mange af dem. Meget ofte hyres jeg til at lave en gennemgang af en hjemmeside / webshop med henblik på at give ejeren og dennes webbureau en køreplan for at gøre hjemmesiden så optimal som muligt for både mennesker og Google.

Sådan en rapport er ikke gratis - naturligvis. Prisen afhænger af omfanget, kompleksiteten og nogle andre faktorer, men egentlig er prisen revnende ligegyldig i denne sammenhæng. Det er måden, rapporten og dens mange, mange anvisninger bliver brugt på, det handler om.

Egentlig bør du være slemt overrasket, når jeg fortæller dig, at sådan cirka en tredjedel af alle, der bruger et sted mellem små 10.000 og langt over 30.000 kroner på sådan et værk aldrig får implementeret rettelserne. Eller kun får implementeret ganske få af dem.

Ingen ansvarlig leder eller ejer bør være afklaret med at bruge penge på noget, der så ikke bruges bagefter, fordi "man ikke lige har haft tid". Helt tosset bliver det, når der er tale om at undlade at bruge noget, der med garanti vil øge salget!

En historie fra den virkelige verden

Jeg vil fortælle en enkelt historie, som jeg kan fortælle ærligt og ufarvet uden at hænge nogen ud.

En relativt lille virksomhed (under 10 ansatte) hyrede mig til at udføre en komplet analyse med der til hørende rapport og køreplan af deres webshop. Shoppen var ganske stor og med nogle komplekse elementer, der - som det ofte er tilfældet - var i en ret ringe tilstand set med en SEO mands øjne.

Firmaet fik rapporten leveret i slutningen af januar 2015, og vi aftalte, at de skulle indlede en linkbuilding, når rettelser og ændringer var udført. Og det betalte de også for.

I slutningen af februar havde jeg ikke hørt fra dem endnu, så jeg fulgte op. De måtte jo være gået i stå et sted, for jeg kunne se, at intet var rettet endnu.

Det lakoniske svar fra dem: "Vi er ikke lige nået til det endnu".

Nu skal jeg nok spare dig for detaljerne fra hver eneste måned i forløbet og springe direkte frem til december 2015, hvor firmaet ansatte en ny medarbejder til at varetage webshoppen. Og så skete der noget!

Med udgangen af marts 2016 var samtlige rettelser og ændringer udførte, det tidligere webbureau smidt på porten (de var og er stadig komplet uduelige).

Så kunne vi rulle linkbuildingen i gang.

Fast forward til nu:

Omsætningen på webshoppen i september 2016 var 387% større end i september 2015! I runde tal en omsætningsfremgang på 600.000 månedligt...

Webshoppen henter stort set al trafik organisk - altså via Googles søgeresultater.

Lad os sige, at firmaet havde fået fingeren ud med det samme i februar/marts 2015 - og at de så fra september 2015 havde opnået den omsætningsfremgang.

Er du klar?

Det ville have betydet en meromsætning på ca. 7 millioner kroner.

Jeg kender ikke det nøjagtige dækningsbidrag i forretningen, men lad os forsigtigt sætte det til 20% - det er 1,4 millioner mere i DB, som de ville have siddet med i dag, hvis de havde startet, da de skulle.

Moralen er enkel og klar, ikke?

Det sker overalt!

Jeg kender til firmaer, der ikke lige får taget fat i kundeemner, der leveres til dem på et sølvfad af bureauer, de har hyret for gode penge til at skaffe dem netop det: Kundeemner.

Og hvem kender ikke til store og svulstige farvekopimaskiner, der står stille hen?

Hvis du er iværksætter / mindre erhvervsdrivende, har du altså ikke råd til at have den slags kadavere liggende! Min påstand er, at rigtig mange har dem liggende i skuffer og skabe - og begynder du at tælle dem sammen, er det altså mange penge, vi taler om.

Husk lige eksemplet fra før. Det beløb, jeg skulle have for rapport og linkbuilding, var pebernødder i forhold til det uigenkaldeligt tabte potentiale, som firmaet grundet sløseri ikke fik udnyttet. Markedet, de opererer i, er ikke i nogen særlig vækst - så de ca. 7 millioner kroner i omsætning, de gik glip af, gik til andre.

Hvor meget går du glip af?

Rosenstand out!

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Thomas skriver Skriv dig op