Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Rolf Høegh fra Resultatskaber.dk og Place2live Hvis du lader dig slå ud af et nej, så lad være med at drive forretning

Hvis du lader dig slå ud af et nej, så lad være med at drive forretning

3,931 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
13 January 2011

Hvis du lader dig slå ud af et nej,                                                     så lad være med at drive forretning

Mange sælgere bliver slået ud af et nej. De bliver kede af det, hver gang  en kunde siger nej.

Hvis du også er bange for et nej, så har du 2 muligheder:

1. Lad være med at drive forretning
2. Beslutte dig for, at du IKKE lader dig slå ud af et nej.

Tag løsning 2. Det da sjovt at drive forretning og at møde så mange skønne mennesker. 
Intet er skønnere end at gøre kunderne glade for dit produkt eller ydelse, at de simpelthen MÅ købe dem.... 
De skal jo kun købe, hvis de har behov. Det er en win-win situation.

Lad mig give et eksempel på hvor dumt det er, at lade sig slå ud af et nej.

Jeg var ude forleden for træne en bilsælger. Han var helt nede, da jeg mødte ham kl. 9 om morgenen.
"Lorte dag i går. Bliver sikkert det samme idag. Ingen køber noget".

"Hvor mange kunder havde du i går?" spurgte jeg. "8 - og de skred alel igen"  lød det opgivende."
"Hvor mange kunder skal du have gennem butikken for at få en ordre?"
"Omkring 10" mumlede han med sammenbidte læber.

Jeg sprang op af stolen og råbte jublede: "ER DET IKKE BARE SKØØØØØNT"
Han så forskrækket ud. Så blev han vred.
Han lignede en sælger, som slet ikke burde være mødt på arbejde. 
Så kunne han i det mindste ikke gøre skade på kunderne - og firmaets renommé.

"Jeg synes det er skønt. Nu mangler du jo bare 2 kunder, så er der en handel som venter....."
Han lyste op. Sikkert for første gang i flere dage. 
"Du har sgu ret Rolf", sagde han højt.
"Ja, når nr. 9 kommer, så gælder det om at få ham ud af vagten, så nummer 10 kan komme til...."

"Stop lige et øjeblik. Godt du har ændret holdning, men pas nu på.
Hvorfor ikke sælge til både nummer 9, nummer 10 og nummer o.sv...".

Vi brugte et par timer på at træne mine teknikker. Dem skulle han så bruge, når der kommer kunder.

Da kunde nummer 9 lige efter frokost kom ind ad døren fik hun hele armen. Det blev til en handel.
Da kunde nr. 10 kom ind, var nr. 9 stadig ved at handle, men en god kop kaffe fik kunden til at vente.
Behøver jeg sige at kunde nr. 10 (og 12 og 16) også købte samme dag...?

Hvad var der der skete?

1. Sælgeren ændrede holdning. Nu var han ikke bange for et nej.
    Han vidste nu, at der skal en række nej'er til, før der er en handel.
2. Han lyttede til mine ideer. Tog dem til sig og brugte dem. Så fik kunden lyst til at handle med ham.
    Bemærk hvor vigtigt det er, at kunden FÅR LYST til at handle med os.

Begge punkter er lige vigtige for succes som sælger/menneske/forretningmand m/k.

Så husk hvis du skal have f.eks. 10 kunder gennem systemet for at få en handel, så får du altså 9 nej'er.
Og de nej'er er så naturlige, at de ikke må ødelægge din dag eller sin indsats for de næste kunder.

Hvorfor skulle det dog ødelægge dit humør at få et nej?
Du ved jo nej'erne kommer.  Så se at komme videre.

Så GLÆD dig over de nej'er du får.
Du nærmer dig en handel - med kindre du lader dig slå ud af nej'erne.

Masser af hilsener
Rolf Høegh

Resultatskaber.dk og Place2live

PS: Her kan du se et samlet overblik over samtlige mine blogs på Amino:
Rolf Høeghs Amino expert-blogs

 

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Rolf skriver Skriv dig op