Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Regus Blog Hele verden som dit kontor: Andreas Randløv

Hele verden som dit kontor: Andreas Randløv

3.579 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
06 July 2017

Her på Amino vil I i denne omgang få indsigt i 2 unge iværksætteres historier. De har det tilfælles at de begge benytter Regus’ kontormiljøer, som et led i deres virksomhed. Men hvordan kan det bidrage til ens iværksættermission?

Andreas Randløv er en 23-årig iværksætter, der er vokset op i en familie fyldt med iværksætteri. Han startede AdWords-bureauet AdNudging.com for 2 år siden, som han i dag driver med sin partner Lars Christian Lund Larsen. Bureauet har en bred kundeportefølje, som de hjælper med at få maksimalt udbytte af Google annoncering. De hjælper bl.a. Dinero, Minlejebolig, Boligsurf, Washa, Vigga, Nustay, Surftown, Inventarland mfl. Kunderne strækker sig fra nystartede iværksættervirksomheder til store veletablerede virksomheder med mange år på bagen.

Fra kræmmerbod til millioner i annonceforbrug

Da jeg var helt lille solgte jeg småting i en kræmmerbod foran min fars butik i hjertet af Aarhus. Det var begyndelsen på min iværksætterkarriere. Sidenhen har jeg arbejdet som salgskonsulent, online marketingansvarlig hos en gazelle nomineret webshop ved navn lagersalg.nu, og i marketingafdelingen hos Topdanmark Forsikring, hvor jeg primært arbejdede med deres Google AdWords.

Jeg opdagede, at niveauet for Google AdWords i Danmark var lavt, og det var en kæmpe aha-oplevelse, da jeg med få ændringer øgede AdWords-indtjeningen på min daværende arbejdsgivers webshop med 30 %. Webshoppen var endda håndteret af et stort velrenommeret bureau i Danmark.

Det gav mig mod til så småt at starte op ved siden af mit studie med at tilbyde gratis AdWords-gennemgange til potentielle kunder, som jeg stadig gør den dag i dag hos AdNudging.com. Ret hurtigt fik jeg skabt et gevaldigt mersalg for mange virksomheder via AdWords. Så min lille business tog fart, og jeg blev nødt til at vælge imellem mit studie på CBS og virksomheden. Jeg valgte at droppe ud af CBS og give den fuld gas med virksomheden, og det har jeg ikke fortrudt sidenhen.

En af mine største udfordringer kom meget tidligt i min iværksætterkarriere, da min absolut største kundes moderselskab gik konkurs. Det betød, at en fast og sikker indtjening blev hevet væk under fødderne på mig. Ovenikøbet havde jeg lige ansat min første medarbejder. Så det næste halve års tid var min løn meget begrænset, jeg oparbejdede et mindre skyldigt beløb til skat, og kassekreditten stod heller ikke ligefrem ubrugt hen. Det tvang mig til meget seriøst at fokusere på at få flere kunder ind i butikken, så på den hårde måde lærte jeg vigtigheden af risikospredning. Jeg lærte at få et laserskarpt fokus på at få dækket faste omkostninger med faste aftaler og ikke kun med forskellige projektsalg i ny og næ.

Det hele begyndte at gå den rigtige vej igen, da jeg for det første fik skabt et samarbejde med en anden virksomhed i online marketingbranchen, der kunne videresælge mine ydelser, og for det andet, da virksomhedens mange gode AdWords-resultater løbende begyndte at tiltrække flere nye kunder. I det lange løb er det især gode referencer fra tidligere kunder, der virkelig har været med til at skabe succes.

Hverdagen forgår hos Regus:

Mit første kontor var spisebordet i min lejlighed. Dog fandt jeg hurtigt ud af, at det ikke var en hel optimal placering af virksomheden og flyttede derfor ind hos Regus på Christianshavn.

Vi startede med to skrivebordspladser i et coworking room, hvor vi sad sammen med syv andre virksomheder. Det var lærerigt og spændende at følge med i de andre virksomheder, og som en ekstra bonus i hatten fik vi også skabt et solidt professionelt netværk med alle de andre iværksættere og virksomheder, som benytter Regus.

Da den tredje mand kom ind i virksomheden fik vi igen behov for mere plads, og på mindre end en enkelt eftermiddag var vi flyttet ind i et større lokale i samme bygning. Det var så super nemt, fordi Regus havde styr på alle processer. Faktisk er vi endda nu for fjerde gang flyttet internt til et endnu større lokale og har således virkelig mærket den fleksibilitet, Regus' kan tilbyde en virksomhed i vækst.

Til daglig slipper min partner og jeg også for en masse store hovedpiner, da alle de praktiske kontormæssige ting allerede er ordnet så som: kaffe, internet, receptionist, mødelokaler, telefon og kontorinventar. Det er let og smidigt at bruge Regus.

En anden fantastisk mulighed hos Regus er, at man kan få en kontorplads rundt omkring i verden. Selvom jeg har en lille drøm om at rejse rundt i verden og arbejde mere internationalt, så er det ofte ikke realistisk i dagligdagen med kundemøder og ansatte, men det er til gengæld rart at vide at muligheden eksisterer. 

Jeg udnyttede den faktisk, da jeg på en ferie i New York kunne sætte mig hos Regus i Rockefeller Center One og arbejde et par timer med en blændende udsigt ud over byens skyline. Virkelig en unik oplevelse.

Få dit bagland med 

Som tidligere nævnt droppede jeg ud af CBS, men det var ikke med ubetinget støtte fra familien, hvilket jeg egentlig godt forstår. Flere i familien mente nemlig at jeg skulle læse færdig, så jeg havde noget at falde tilbage på, hvis virksomheden ikke blev en succes. Men efter at have vist, at jeg virkelig brænder for det og er fuldstændig passioneret omkring mit produkt, så har jeg til gengæld fået masser af støtte fra hele familien.

Jeg kan derfor sagtens sætte mig ind i, at det ikke altid er helt let at få baglandet med, men i den sidste ende er det en absolut nødvendighed, hvis du vil lykkes som iværksætter. Og selvom jeg føler, at jeg lærer en masse hver dag som iværksætter, så kan det selvfølgelig være svært for især den lidt ældre del af familien at sætte sig ind i en arbejdsplads, hvor begreber som PPC, Quality Score og ROAS bliver slynget frem og tilbage mange gange i løbet af en dag.

Jeg mener også, at du skal være forberedt på ikke at have lige så meget tid til familie, venner og kærester, som du havde før. For at være sikker på, at du får dit bagland med, så vær ærlig og åben omkring dine prioriteter og få snakket det godt igennem med dine nærmeste. Det vil også være en god løsning at starte i det små evt. ved siden af job eller uddannelse. Hvis du oplever små succeser her, så bliver det ofte lidt nemmere at overbevise både baglandet og dig en selv om, at springet til iværksætter er det rigtige.

3 gode råd til nystartede iværksættere i konsulentbranchen

Ud fra mine egne erfaringer, så har jeg tre gode råd til helt nystartede iværksættere i konsulentbranchen, som jeg ved virker:

1. Husk at du er specialist

Det er let at komme til at favne alt for mange forskellige opgaver og ikke mindst sige ja til alle de ønsker, kunderne kommer med. Men hvis du gerne vil leve på kvaliteten af dit arbejde og samtidig opretholde en fornuftig timesats, så er det vigtigt, at du altid kan levere dine ydelser i en absolut topkvalitet og i en helt særlig liga.  Det kan du ikke gøre på mange forskellige områder.

Derfor er begrænsningens kunst vigtig. Du skal ikke være generalist, men tværtimod sige nej til opgaver, der ligger i periferien af dine kernekompetencer. Og du bliver lynhurtigt meget effektiv og dygtig, hvis du specialiserer dig og er helt klar på dine unikke kompetencer. I sidste ende handler det om at levere mest mulig værdi for dine kunder. Det er vigtigste ansvar som konsulent.

2. Opdyrk et netværk og lav mersalg via referencer

En af mine største overraskelser som iværksætter har været vigtigheden af at opdyrke et godt forretningsnetværk. Jeg troede fejlagtigt, at hvis blot jeg gik ud og lavede gode resultater, så skulle kunderne nok komme af sig selv, men sådan er virkeligheden ikke altid. ’At netværke’ kan forståeligt nok være intimiderende for mange, men du er nødt til at sætte dig udover din egen komfortzone, hvis du vil vokse.

Få skabt et godt netværk og en masse repræsentanter for din virksomhed sammen med gode resultater. Så står du lige pludselig med troværdige ambassadører, der har tillid til dine produkter, og så er det så meget lettere at få gode referencer.

Referencekunder vil for mig altid være de bedste kunder, da de tror på mine resultater og kompetencer helt fra start, og kommunikationen flyder også ofte bedre. Så sørg for løbende at spørge efter referencer hos dine kunder.

Jeg kan anbefale, at du deltager i forskellige lokale netværksarrangementer for at finde ud af, hvor du selv befinder dig godt. Du kan vælge at benytte faste netværksgrupper som fx Business Network International (BNI), hvor det netop er tillidsbaseret salg, der er i fokus.  

Det er også oplagt at finde et godt kontorhotel som fx Regus. De fleste kontorhoteller har netværksarrangementer, og ellers bliver mange relationer bygget foran den fælles kaffemaskine.

Jeg vil helt klart også anbefale at benytte Amino aktivt. Ikke blot når folk lægger opgaveudbud op, men også via de alarmsystemer, du kan opsætte, så du modtager en mail, når en diskussion relaterer sig til dit ekspertiseområde. Dette er en fantastisk mulighed for at skabe en masse gode ambassadører.

3. Vær bevist om 80/20-reglen og brug den

Jeg ser mange især nye iværksættere, der flakker fra det ene projekt til det andet og ofte har svært ved at fokusere og eksekvere en ting af gangen. Mange iværksættere ville have gavn af at benytte 80/20-reglen, også kaldet pareto-princippet. Reglen siger, at 20 % af dit input resulterer i 80 % af dit output. Oversat til iværksættersprog betyder det bl.a., at 20 % af dit arbejde står for 80 % af din værditilføring. Reglen tydeliggør også, at i 80 % af din arbejdstid, får du kun skabt 20 % værdi. Så vær opmærksom på at fokusere på at fjerne tidsslugere og fremprovokere det, der giver værdi til din virksomhed.

For at få styr på værdien af den tid du bruger, vil jeg anbefale, at du løbende bruger tid på at analysere og holde øje med dit tidsforbrug og resultaterne af dit arbejde. Så kan du bedre prioritere og sætte indsatsen ind lige der, hvor du virkelig skaber gode resultater. Her kan du bl.a. benytte tidstrackingværktøjet rescuetime.com, der måler dit tidsforbrug i baggrunden på din computer. 

Til slut vil jeg bare minde dig om, at du ikke skal være bange for at fejle. Det kan godt lyde som en kliche, og de, der har begivet sig ud som selvstændig, er ofte mindre bange for at fejle end mange andre. Men når det bliver hårdt, og du laver fejl, så husk at du lærer af alle dine fejl og kommer stærkere ud på den anden side.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når martinebirlund skriver Skriv dig op