Amino Ekspertblog

Ekpertblogger på Amino om Iværksætterøkonomi og regnskabsudfordringer

Moms: Omvendt betalingspligt i Danmark pr. 1. juli

20. juni 2014 | 23.207 Visninger | 51 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du? :

Amino Ekspertblog

Anette Sand fra Regnskabsskolen

Ekpertblogger på Amino om Iværksætterøkonomi og regnskabsudfordringer

Omvendt betalingspligt. Det plejer, at være noget, man kun skal forholde sig til, hvis man køber varer eller ydelser i et andet EU-land. Sælger skal udstede en faktura uden moms, og køber skal så indberette salgsmomsen på vegne af sælger, men kan – hvis det er en momspligtig virksomhed – trække momsen fra. Så reelt set er det momsneutralt, men handlen skal altså registreres.

Fra 1. juli 2014 kommer der nye regler, som handler om, at vi i visse tilfælde skal anvende omvendt betalingspligt vedrørende momsen, når vi handler business to business i Danmark. Det skal ske ved handel med:

  • Mobiltelefoner
  • Bærbare computere
  • Tablets
  • Chips og mikroprocessorer
  • Spillekonsoller

Hvis du køber nogle af de ting fra en virksomhed, som hovedsageligt (dvs. mere end 50 %) handler business to business, skal du altså fremover have en faktura uden moms og selv indberette salgsmomsen på vegne af sælgeren. Køber du fra en virksomhed som hovedsageligt handler med private, gælder de almindelige regler.

Det kommer til at give både købere og sælgere af de varer en del udfordringer, og hvad jeg mener om den sag, har jeg lavet en video om, som du kan se her:

Annonce

Kommentarer

bhn  den 20-06-2014 kl. 09:31

Er det så købers ansvar at vide om sælger er primær kunder er private- eller erhvervs kunder?

Er kommentaren brugbar? 1 0
Anette Sand /Regnskabsskolen  den 20-06-2014 kl. 09:38

Nej, det er i første omgang sælgers ansvar. Køberen kan se det på fakturaen: Hvis der ikke er moms på, skal den indberettes med omvendt betalingspligt. Hvis der er moms på, skal den behandles helt som normalt.

Er kommentaren brugbar? 2 0
millioneuroman  den 20-06-2014 kl. 10:53

Ideen er i utgangspunktet god, men synes den skulle vært gjeldende for all handel B2B, og ikke kun med noen utvalgte firma.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Cookie - John Hannover  den 20-06-2014 kl. 11:02

ja - og ideen kunne sikkert gribe om sig til andre produkter. Jeg læste Henrik Koudahl forsvare det - og han ved en del om den slags, med den påviste snyd inden for netop de områder hvor staten gik glip af meget moms

Jeg har i mit regnskabsprogram for sjov lavet en ny konto for dansk moms omvendt betalingspligt - meget i stil med eu moms omvendt betalingspligt men så den har sin egen konto på salgsmomssiden hvilket gør indberetning let  for mig som køber.

Når bare man har en sådan konto, er det jo ret beset ikke så meget værre end eu moms arbejdsmæssigt, og mon ikke programmer som Dinero og BB og andre online programmer, ret let indsætter en sådan konto - køb fra DK med omvendt betalingspligt, hvorefter det er helt lige til  for alle

Venlig hilsen John Hannover

Er kommentaren brugbar? 4 0
May-Britt Kattrup  den 20-06-2014 kl. 12:07

Er der nogen der ved, hvorfor de nye regler indføres?

Er kommentaren brugbar? 1 0
Anette Sand /Regnskabsskolen  den 20-06-2014 kl. 12:08

Så vidt jeg har kunnet finde ud af, er reglerne indført, fordi der i netop disse brancher har fundet en del momssnyd sted.

Er kommentaren brugbar? 3 0
May-Britt Kattrup  den 20-06-2014 kl. 12:10

og risikoen for momssnyd er lavere ved de nye regler åbenbart. Ved du hvorfor?

Er kommentaren brugbar? 1 0
igang  den 20-06-2014 kl. 12:29

Hvor har du ret Anette.

Og du har fat i nogle rigtigt centrale punkter:

1. Nu kan privatpersoner lige pludselig bruge deres firma til at begå momssvindel, når de skal have deres nye iPhone, iPad, eller computer. Og da det let kan være op mod 1.000 kr. der kan spares pr. enhed, skal man ikke været noget geni for at regne ud at der er mange der vil benytte sig af det. (Ja ja det er ulovligt, men det er sort arbejde også..) Og held og lykke til Skat med at opklare den momssvindel, når den spredes ud på så mange forskellige personer.

Der er desværre åbnet op for ret mange måder at snyde på. Derudover er det også helt åbenlyst at der vil ske ualmindeligt mange fejl, bevidst eller ubevist.

Det vil også have den konsekvens at mere handel vil ryge til udlandet. Vi er et mobilcenter og sælger altså telefoner og tablets. Vi har altid gjort meget ud af at købe disse i Danmark. Men nu er vi blevet informeret om, at telefoner og tilbehør fremadrettet vil blive rørt sammen i samme faktura, når vi køber hos danske leverandører. Det er helt åbenlyst at vi hverken kan eller vil bruge tid på at skelne de to betalingspligter fra hinanden, da vi trods alt modtager en hel del hver dag, og hver faktura er på adskillige sider. Så er det lettere (og billigere) for os, fremover at købe telefoner og tablets i udlandet. Så er tingene adskilt. Og vi er næppe de eneste der begynder på det, og når der først er taget hul på den byld, begynder vi sandsynligvis at købe en del mere i udlandet, da det alt andet lige er noget billigere.

Der er ingen tvivl om at man om x antal måneder eller år vil kunne gøre status og sige "Sucees!, vi lukkede momskarrusellerne", men problemet er bare at man på både snyd og fejl, sandsynligvis gå glip af et endnu større beløb, da karruseller trods alt er et forholdsvist lille problem i Danmark (alt er selvfølgelig relativt).

Hvis jeg solgte opgraderingspakker til økonomisystemer, eller gerne ville have lettere ved at snyde i moms når jeg skal have en eller flere nye telefoner eller computere, ville jeg være lykkelig over dette tiltag. Men som jeg ser det er der ingen andre der har glæde af det. Tværtimod.

Er kommentaren brugbar? 5 0
igang  den 20-06-2014 kl. 12:34

Lille rettelse..

"Nu kan privatpersoner lige pludselig bruge deres firma til at begå momssvindel" skulle naturligvis have været: "Nu kan privatpersoner lige pludselig bruge det firma de er ansat i, til at begå momssvindel"

Er kommentaren brugbar? 1 0
Martin Lysfelt  den 20-06-2014 kl. 12:56

Nu har jeg endnu ikke læst lovteksten igennem, men jeg antager, at det følges op af en form for listeangivelse (dk-salg, ligesom vi kender det med eu-salg), for netop at ansatte og virksomhedsejere ikke skal anvende firmaets CVR-nr. til at købe momsfrit i DK.

En sådan angivelse vil jo fra sælgers side fortælle SKAT om, hvilke CVR-nr. som skal indberette momsen. Dog er det stadig muligt at snyde systemet.

Det har i øvrigt altid været muligt for private personer at snyde sig til momsfrit køb i EU, for hvis en person vil snyde, kan der oplyses et tilfældigt CVR-nr., som man har fundet i CVR-registret. Nu er mulighederne bare udvidet, så også køb i DK kan inddrages.

Jeg forudser desværre, at SKAT ikke oplever mindre snyd, men nærmest det modsatte. Plus, at de danske virksomheder vil få endnu sværere ved at leve op til momsreglerne.

Dybt suk! :-(

Er kommentaren brugbar? 4 0
Anja  den 20-06-2014 kl. 14:56

For 2 år siden, kom der også en haste regl (som denne), på jern og metal skrot!! det var et stort kaos, og SKAT vidste-heller ikke den gang- hvad de skulle stille op med reglen.. :-(

Er kommentaren brugbar? 2 0
Jacob Appel  den 20-06-2014 kl. 22:34

Da jeg fik dette oplyst i af vores revisor i april, troede jeg seriøst, at det var en forsinket aprilsnar. Er der mon nogen af dem, der har udtænkt denne åndsvage lov, der vil stå frem ved navn og forsvare denne lov? - Jeg tvivler...

Er kommentaren brugbar? 4 0
Henrik Koudahl  den 20-06-2014 kl. 22:50

Nej Martin L, der er lagt op til at sælger skal sikre sig hvem køber er, herunder evt. doumentation for cvr. og at køber handler på cvr's vegne. Hvis der ikke gøres tiltag for at sikre dette risikerer sælger at hænge på momsen.

/Henrik Koudahl

Er kommentaren brugbar? 4 0
igang  den 21-06-2014 kl. 04:04

@Henrik Koudahl: vi sælger nogenlunde lige meget til privat og erhverv, og er i øjeblikket i gang med at finde ud af hvilken "momskategori" vi er i. Men lad os for eksemplelts skyld antage, at vi sælger mest til erhverv.

Og så til eksemplet:

Vi bliver kontaktet af Peter Hansen fra Virksomhed A. Han vil gerne oprettes som kontokunde, så de fremover kan købe telefoner på faktura. Virksomhed A bliver kreditvurderet, og godkendt. Vi har i forbindelse ned oprettelsen fået oplyst at fakturaer skal sendes til peter.hansen@virksomheda.dk.

Nu bestiller han så 2 iPhones til en samlet værdi af 10.000 kr. Men da det er telefoner, og vi sælger til en virksomhed, sender vi de 2 iPhones sammen med en faktura på 8.000 kr uden moms. Han modtager telefonerne, skynder sig ind på sin private netbank og overfører 8.000 kr. til os. Alt er dermed i den skønneste orden. Vi har fået vores penge, og Peter Hansen har lige sparet 2.000 kr. (Netto) på nye telefoner til sine børn.

Ovenstående er bare én ud af mange mulige variationer, og jeg et 100% sikker på at dette vil ske i stor stil. Sandsynligheden for at det vil blive opdaget er minimal, men lad os antage at det alligevel sker rent tilfældigt.

Hvordan vurderer du vores hæftelse i den situation? Vi har jo ingen grund til ikke at tro at han handler på vegne af firmaet, eftersom de sendes dertil og han har en mailadresse der "matcher"?

Er kommentaren brugbar? 1 0
Henriki Koudahl  den 21-06-2014 kl. 10:00

@igang, Hvis du har sikret dig at køber er momsregistreret og fået købers navn (evt. tilføjet dette på fakturaen) så kan du som sælger ikke gøre meget andet.

En der køber for mere end 10000 inkl. moms skal indberette dette til SKAT, hvis betalingen ikke sker digitalt. Med dette som en min. grænse er det relativt let for SKAT elektronisk at lave stikprøvekontroller.

Med årlige tab på flere 100-hundrede millioner kr. skal der alligevel snydes med 150.000 - 200.000 årlige handler under 10.000 kr. for nogenlunde at svare det nuværende tab på momskaruseller.

Alle lande omkring DK har indført samme regel - og det er derfor naturligt at Danmark følger trop. Hvis DK bare lod stod til så vil DK risikere at blive et fluepapir for momskaruseller.

Problemet er i bund grund og grund at EU (og Danmark) er interesseret i at få stoppet momskaruseller, da en del af EU's indtægter fra medlemslandene netop beregnes med udgangspunkt i de enkelte landes momsindtægter.

Hvad der virker tåbeligt er det er tale om en midlertidig ordning frem til 2018. Hvad der sker derefter er åbentstående. Selvom SKAT var af den opfattelse, at implementeringen ikke ville være omkostningskrævende - så er faktum at det for nogle virksomheder har været en stor og dyr tilretning. Set med statskassen øjne skulle det være gjort tidligere.....

Er kommentaren brugbar? 1 0
Martin Lysfelt  den 21-06-2014 kl. 10:15

Men SKAT er vel ikke så dum at tro, at dem der snyder med momskaruseller med mobiltelefoner i dag, ikke bare flytter snyderiet til andre varer.

Er kommentaren brugbar? 2 0
igang  den 21-06-2014 kl. 10:50

@Henrik Koudahl

Tak for svar. Det var også sådan jeg havde opfattet det. Hvis man nu skifter navnet "Virksomhed A" ud med Carlsberg, Danske Bank, Novo Nordisk, Matas eller et hvilket som helst andet navn vi alle kender, er det oplagt at det er en kæmpe port der er åbnet. Men vi kan selvfølgelig ikke gøre andet end at følge reglerne, uanset hvad vi synes om dem.

Nu var dette kun et enkelt eksempel på hvordan det kan gennemføres. Jeg vil ikke sidde og lave en komplet guide her, men jeg har allerede hørt om en del muligheder der vil komme "i spil". Og når man inkluderer computere og tablets, er 200.000 årlige handler af denne type, ikke ret meget. Og man kunne jo sagtens forestille sig at beløbene sagtens kunne være en del større pr. handel, ligesom der som nævnt er flere andre "smuthuller".

Og som Martin korrekt er inde på, så kan man sagtens få stoppet momskarrusellerne med dette tiltag, det viser erfaringerne fra blandt andet Tyskland. Men de viser jo også at svindlen bare flyttes, det er i hvert fald hvad jeg hører når jeg taler med bl.a. tyske leverandører. Og mon ikke det er allerede ved at blive "implementeret" i Danmark også? Så i min optik ikke en gang lige vidt, men rent faktisk dårligere stillet end før.

Men du har ret i at Danmark ikke kan stå udenfor, når andre har valgt at indføre denne betalingspligt. Det er endnu et tosset EU fænomen hvor intentionen er god, men effekten desværre næppe er hvad man forestiller sig.

Det interessante er at alt dette skyldes en meget lille gruppe virksomheder (i Danmark), som det alt andet lige burde være ret let at spotte. De fleste i vores branche ved jo godt hvem det er der snyder, og det er jeg sikker på også er tilfældet i IT/PC branchen. Så det vil jeg tro at Skat også gør, og det virker tosset at alle virksomheder skal "straffes", for noget så få gør.

Er kommentaren brugbar? 1 0
igang  den 21-06-2014 kl. 10:58

Tilføjelse: Og så skal vi naturligvis ikke glemme alle de fejl der vil opstå. En bogholder der sidder og administrerer x antal fakturaer pr. dag, vil ikke nødvendigvis opdage at der er omvendt betalingspligt på én eller to fakturaer ud f mange.

Er kommentaren brugbar? 2 0
Martin Lysfelt  den 21-06-2014 kl. 11:35

Jeg forudser, at der er rigtig mange små selvstændige, som kommer til at trække momsen dobbelt.

Når jeg ser bogholderi, hvor iværksætteren selv har bogført, så er den typiske fejl, at de har taget alle tal fra banken, og ganget med 0,2 for at trække momsen ud. Det gør de uden at skæve til, om der er moms på bilaget, hvorefter der trækkes fuld "moms" på forsikringer, porto, udlæg, gaver, restaurant, mv.

Der vil uden tvivl opstå rigtig mange situationer, hvor der trækkes alm. moms på disse momsfrie handler også. Ikke mindst i de virksomheder, hvor der ikke er tilknyttet en professionel bogholder eller revisor.

Er kommentaren brugbar? 2 0
Cookie - John Hannover  den 21-06-2014 kl. 11:43

Hvis folk laver moms ved at tage tal fra banken * 0,2 så har vi et helt andet meget større problem som ikke bliver bedre af det her, men problemet er knyttet til noget helt andet, nemlig totalt mangel på bogføring

Jeg forudser faktisk snarere at mange faktisk ser på regningen og ser den er uden moms, og så bogfører uden moms uden at huske omvendt betalingspligt. Resultatet er så, for staten, at de ikke taber noget - eller vinder noget - men bare mister en registrering. Formålet med at stoppe momstab fra sælgerne er stadigt opnået når sælger ikke opkræver moms

At nogen bogfører via bank * 0,2 = moms er et helt andet meget større problem synes jeg

Jeg mener stadigt bare at regnskabsprogrammer skal gøre som jeg allerede selv har gjort med mig - lave en ny konto - helt som EU køb varer  - nu bare DK køb omvendt bet. pligt og så bogfører den helt automatisk som egen moms linje og lægger til i købsmoms

Folk har vel hidtil klaret køb af varer og ydelser fra EU (og uden for) - de ting går jo også helt kuk hvis man tager bank x 0,2 (i så fald vil man normalt stå til en meget ubehagelig regning fra skat ved en hver kontrol der måtte komme)

vh John H

Er kommentaren brugbar? 2 0
dervarengang  den 21-06-2014 kl. 12:34

Du gør det godt op video Anette!

Godt indlæg!

Er kommentaren brugbar? 3 0
Rune Grøndahl  den 23-06-2014 kl. 10:35

Lad mig lige præcisere lidt her i debatten. Jeg har SKATs styresignal omkring reglerne i høring hvor der præciseres visse ting. Den gode Henrik Koudahl går for langt når han pålægger de sælgende virksomheder at føre tilsyn med momsnumre. I øvrigt er momsnumre underordnet i dette "system". Der skal blot være tale om afgiftspligtige personer, hvilke også blot har et CVR.nr. uden momsregistrering. Det er således de afgiftspligtige personers pligt at lade sig momsregistrere for at afregne momsen (uden at trække den fra bagefter til behagelig information). Hvem er så afgiftspligtige personer uden momsregistrering? - det kan være tandlæger, foreninger, finansielle virksomher m.fl. som er momsfritagne efter momslovens §13. I lovteksten opererer man med en "oplysningspligt" fra købers side. Oplysningspligt til sælger om, at køber handler i egenskab af afgiftspligtig person. Der står intet om "undersøgelsespligt" fra sælgers side, medmindre man handler uagtsomt.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Henrik Koudahl  den 23-06-2014 kl. 10:45

Rune Grøndahl er det så KPMG's officielle holdning at en sælgende virksomhed kan fakturere uden moms uden at sikre sig at køber reelt er momsregistreret?

Er kommentaren brugbar? 1 0
Rasmus Theilsø Madsen  den 23-06-2014 kl. 11:39

Hej Alle.

I Dinero er vi igang med at udvikle en super smart funktion til håndtering af dette.

Desværre har SKAT ikke været 100% klare i spyttet på et lille område, og vi hører derfor gerne om i er enige med os. For vi har virkelig været nede i de lovtekster for at finde vores fortolkning.

Sælger

Hvis sælgeren er underlagt reglerne om omvendtbetalingspligt skal sælgeren lave en faktura uden moms. Fakturaen skal indeholde teksten ”omvendt betalingspligt” og den solgte værdi skal indberettes i rubrik C.

Køber

Køber en erhvervsdrivende fra en sælger der er underlagt reglerne, modtager køberen en faktura uden moms. Køberen skal indberette momsen ved at angive købet under salgsmomsen. Har køberen fradrag for momsen skal den modregnes på momsangivelsen i købsmoms.

De bedste hilsner

Rasmus

Er kommentaren brugbar? 1 0
Rune Grøndahl  den 23-06-2014 kl. 16:12

Henrik Koudahl, ja det er det alene af den grund at lovgivningen bruger begrebet/termen AFGIFTSPLIGTIG PERSON og ikke momsregistreret virksomhed. Se mit indlæg ovenfor.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Henrik Koudahl  den 23-06-2014 kl. 16:49

Rune Grøndahl, Først og fremmest tager du mig for indtægt for mere end jeg nogensinde har skrevet i denne tråd. Jeg har ikke pålagt nogen virksomheder de skal føre tilsyn med momsnumre hos køber (det kan en vinhandler vist ikke pålægge nogen).

Derimod er det stadigvæk min opfattelse at sælger bør sikre sig købers momsnummer for netop at undgå at sælger kommer i en situation hvor der handles uagtsomt. Jeg har da også bemærket at op til flere af landets bedre momsfolk endda i deres anbefalinger er gået endnu videre og anbefalet deres strengere rutiner end dem jeg har nævnt i tråden her.

Jeg vil med spænding imødese KPMG's anbefalinger til hvordan   omvendt betalingspligt skal håndteres hos sælger. Jeg tror ikke på at dine kollegaer blot anbefaler jeres kunder at sælge løs uden at have en kontrolrutine. Det tyder jeres tidligere nyhedsbreve om emnet da heller ikke på.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Henrik Koudahl  den 23-06-2014 kl. 17:00

Rune Grøndahl, - Et lille PS til din sondring mellem momsregistreret og afgiftspligtig person - så er afgiftspligtig person i lovens forarbejder defineret som en virksomhed, hvor det efterfølgende er muligt at gennemføre en momskontrol. Så din sondring mellem begreberne er irrelevant i denne sammenhæng.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Rune Grøndahl  den 23-06-2014 kl. 22:02

Henrik Koudahl. Du udtaler dig og jeg kommenterer blot. Men nu pålægger du vist mig mere end jeg har udtalt. Jeg har vist ikke udtalt at virksomhederne ikke skal have kontrolrutiner! Ærgerligt at forskellen mellem afgiftspligtig person og momsregistreret skal forvirre billedet her. For der er stor forskel og jo - det er relevant i denne debat. Omkring sælgers undersøgelsepligt er denne klart anbefalelsesværdig, men møntet mod afgiftspligtige personer. Momsregistrerede virksomheder er afgiftspligtige personer. Men ikke alle afgiftspligtige personer har et momsnummer. Så her er tale om et udvidet begreb i forhold til "blot" momsregistrerede. Dette også i tråd med det vi har skrevet i nyhedsbreve og holdt kurser omkring og instrueret utallige virksomheder i. Håber det gav klarhed, men er udmærket klar over det er svært Henrik.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Anette Sand /Regnskabsskolen  den 24-06-2014 kl. 20:09

Spændende debat :).

Jeg har brug for bilagseksempler: Hvis du efter 1.7.14 køber elektronik i Danmark og får en faktura uden moms (eller med "blandet moms", fordi der er flere typer varer), er jeg meget interesseret i at få en kopi af bilaget til undervisningsmateriale. Jeg skal selvfølgelig nok sørge for anonymisering.

Dbh.

Anette

Er kommentaren brugbar? 1 0
Martin Lysfelt  den 26-06-2014 kl. 05:50

Anette, ved du i øvrigt hvordan det bliver med mobiltilbehør?

Som jeg umiddelbart læser loven, så er det kun selve enheden eller halvfrabrikata til enheden, der er omfattet af momsfritagelsen.

Alle former for tilbehør til de nævnte typer enheder skal stadig tillægges moms.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Nicolay  den 26-06-2014 kl. 08:21

@Martin.

I øjeblikket er det lidt kaos omkring tilbehør.

Jeg har fået oplyst af grossister at følgende nok bliver gældende:

Når en kunde køber en bærbar computer inkl. en dock til den på en gang, vil bærbar + dock begge være med omvendt moms afregning, da den bærbare udgør en væsentlig del af produktet og docken ikke har nogen funktion i sig selv.

Hvis kunden efter 14 dage ønsker at købe endnu en dock, til der hjemme, skal den faktureres med moms, da den i sig selv ikke er momsfritaget.

Så hvis du køber en mobil + cover som er pakket sammen fra fabrikken, er det hele også moms fritaget.

Men sælger forhandleren en mobil + cover, så er coveret ikke fritaget.

Det er hvad jeg har fået oplyst ind til nu, og jeg afventer stadig yderligere info fra flere af mine grossister for hvordan de vil håndtere det i fremtiden, men deres svar er at Skat på nuværende tidspunkt ikke har alt defineret, så ingen ved præcist hvordan forskellige situationer skal håndteres.

F.eks undre det mig at bærbare computere er nævnt, men stationære computere er IKKE nævnt.

Hvis de også er momsfritaget, hvad sker der så når man køber stumperne løse og sælger den samlet.

Kort sagt Skat kan ikke svare på ret meget på nuværende tidspunkt og det bliver kaos d. 1/7.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Martin Lysfelt  den 26-06-2014 kl. 09:11

Den med at købe stumperne løse er allerede medtaget, da loven netop nævner "integrerede kredsløbsanordninger i den tilstand, som de er i, inden de integreres i slutbrugerprodukter".

Men du har da helt ret i, at det kun er bærbare computere som nævnes i lovteksten, og det betyder jo rent faktisk, at stationære computere IKKE er omfattet af denne lov.

Det bliver totalt kaos d. 1. juli... altså på tirsdag! :-)

Så det kan godt være, at Jonas Dahl (SF) kun nåede ca. 6 uger som skatteminister, men han nåede da at skabe rav i den på den korte tid! Altså udover historien om de 1,7 mio. kr. han nåede at sikre sig i løn på de 1,5 måned. ;-)

PS. Jeg er klar over, at han ikke var alene om det, men det var ham, som formidlede denne lov.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Martin Thorborg  den 30-06-2014 kl. 09:40

Vi har gjort det enkelt i Dinero.

Køber du varer der er omfattet af den nye lov, opdager Dinero det automatisk hvis du bruger "Dinero Crowd". Du bliver så spurgt om der er moms på fakturaen og så klarer Dinero alt andet, uden du skal vide noget som helst om de nye regler.

Vi er klar med det i morgen.

Er kommentaren brugbar? 2 0
Cookie - John Hannover  den 30-06-2014 kl. 09:57

helt som jeg ventede Martin - det er jo ikke det mindste mere hurlumhej end importmoms inden for og uden for EU - et intelligent regnskabsprogram skal da hurtigt ha en løsning der håndterer det uden problem - Godt gået

Er kommentaren brugbar? 1 0
Cookie - John Hannover  den 30-06-2014 kl. 09:59

hvilken konto bruger den på det - bare rent forståelsesmæssigt?

den skal vel med på sin egen konto så man i momsang også kan vise dansk omvendt moms

Er kommentaren brugbar? 1 0
Martin Thorborg  den 30-06-2014 kl. 10:03

Hej John

Tak for rosen.

Vi har haft fat i folk hos KPMG for at være sikre på at vi gør det rigtigt og det var ikke helt let kan jeg forstå.

Jeg vil lade Rasmus forklare helt præcis hvad vi gør, da jeg ikke ved det.

Han vender tilbage snarest :-)

De bedste hilsner

Martin

Er kommentaren brugbar? 2 0
Martin Thorborg  den 30-06-2014 kl. 14:08

Vi sidder lige nu, sammen med PWC/KPMG og laver en folder, der præcis fortæller hvordan vi tolker reglerne og hvordan de virker på Dinero.

Jeg smider et link når den er klar, forhåbentligt senere i dag.

Er kommentaren brugbar? 4 0
David Andersen - Dinero  den 30-06-2014 kl. 17:05

Hej John

Vi har oprettet en momstype som hedder "Dansk køb med omvendt betalingspligt". Posteringerne foregår på de "almindelige" købs- og salgsmomskonti. Ved ikke om det var svar på dit spørgsmål? Som sagt sender vi snart en folder ud, som forklarer det i detaljer.

Er kommentaren brugbar? 2 0
Server Service  den 30-06-2014 kl. 17:50

Hej Anette og andre. jeg sælger primært til erhverv men også lidt private- Det vil sige at hvis jeg sælger en bærbar til en privat så får jeg jo en faktura fra forhandler uden moms , men skal så selv svare moms af salgsprisen og mister noget momsfradrag ?

Hvis jeg sælger til firma skal jeg gøre det uden moms og her vil der ikke være et problem.

Hvis det er rigtigt som jeg forstår det kan det ikke betale mig at sælge en ny bærbar til en privat.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Jack  den 30-06-2014 kl. 17:51

som martin skriver citat

<------->

Vi sidder lige nu, sammen med PWC/KPMG og laver en folder, der præcis fortæller hvordan vi tolker reglerne og hvordan de virker på Dinero.

<---------->

det er det evige problem i danmark, hvordan vi tolker lovgivningen, måske kommer skat og siger de tolker den anderledes, det bliver ikke nemmere at starte virksomhed i dk.. Syntes det er Kanon med dinero, snart kan vi også næsten undværer revisoren.. som jeg kan læse mig frem til så kan Dinero allerede lave det meste af hvad jeg betalte min revisor for i dk :-)

Er kommentaren brugbar? 2 0
igang  den 01-07-2014 kl. 00:49

@Thorborg: Citat:"Køber du varer der er omfattet af den nye lov, opdager Dinero det automatisk hvis du bruger "Dinero Crowd". Du bliver så spurgt om der er moms på fakturaen og så klarer Dinero alt andet, uden du skal vide noget som helst om de nye regler."

Kan Dinero også håndtere det hvis du køber en computer (uden moms), printer (med monms), Printerkabel (med moms), mus + tastatur (med moms)? I dette tilfælde kan du ikke svare ja eller nej til om fakturaen er med moms, da den er både og.

Men fedt at I trods alt gør noget. Jeg kan afsløre at E-conomic absolut ikke havde nogen intentioner i den retning sidst vi talte med dem, for de vurderede at det var meget få der ville blive berørt... Jeg går ud fra at de kommer på bedre tanker, men pt. ser det ud til at deres svar(jf. deres blog) er, at virksomheder bør købe telefoner og computere i en detailbutik...

Jow jow, men det er jo heller ikke ret mange der bliver berørt af denne lovændring :o)

Er kommentaren brugbar? 2 0
igang  den 01-07-2014 kl. 00:55

Nå, jeg må korrigere mig selv, de afslutter dog blogindlægget med at de har systemet på plads. (Så havde de alligevel tænkt sig at gøre noget).

Håber at vores bogholder har fået besked, og at vi har fået lavet de nødvendige tilpasninger Men det er vist et godt tidspunkt at undersøge det :o)

Er kommentaren brugbar? 2 0
Server Service  den 01-07-2014 kl. 08:09

Hej. Jeg forstår ikke hvad Anette skriver her "Omvendt betalingspligt. Det plejer, at være noget, man kun skal forholde sig til, hvis man køber varer eller ydelser i et andet EU-land. Sælger skal udstede en faktura uden moms, og køber skal så indberette salgsmomsen på vegne af sælger, men kan – hvis det er en momspligtig virksomhed – trække momsen fra. Så reelt set er det momsneutralt, men handlen skal altså registreres."

Dvs hvis jeg køber en bærbar fra min forhandler får jeg en faktura uden moms og jeg kan sælge den uden moms til firmaer -  1. Hvordan skal jeg "indberette momsen på vegne af sælger" - altså hvad skal jeg gøre i mit regnskab ?

2. Hvis jeg sælger den bærbare til en privat skal jeg stadig påføre moms på regning og så er handlen ikke momsneutral fordi den er købt uden moms ?

Er kommentaren brugbar? 1 0
Anette Sand /Regnskabsskolen  den 01-07-2014 kl. 08:31

Hej Server Service

Ja, det er kompliceret. Men hvis du sælger til private, skal du opkræve og afregne moms helt som normalt. Så ender momsen hos slutbrugeren. Er der tale om B2B-handel (og du har mere end 50% B2B-salg i din virksomhed) skal du ikke opkræve moms, og dermed heller ikke betale den. Så vidt jeg er orienteret skal du dog sikre dig, at din køber har et gyldigt momsnummer og formentlig indberette dette til SKAT. Præcist hvordan du skal gøre, af hænger af, hvilket økonomisystem, du bruger.

Er kommentaren brugbar? 1 0
David Andersen - Dinero  den 01-07-2014 kl. 08:51

@igang:

--------

"Kan Dinero også håndtere det hvis du køber en computer (uden moms), printer (med monms), Printerkabel (med moms), mus + tastatur (med moms)? I dette tilfælde kan du ikke svare ja eller nej til om fakturaen er med moms, da den er både og."

--------

Ja, det kan du bestemt. Man kan i Dinero splitte fakturaen op i flere linjer, og på den måde håndtere ovenstående scenarier. Du kan på den måde tage stilling til om hver linje er med eller uden moms.

Er kommentaren brugbar? 3 0
igang  den 01-07-2014 kl. 08:57

@David Andersen: Selvfølgelig havde I da taget højde for det :o)

Ærgerligt at I (så vidt jeg ved) ikke understøtter lagerstyring og Magento integration, for det virker som om I på mange måder er et godt alternativ til vores nuværende løsning.

Men jeg må krydse fingre for at det kommer.

Er kommentaren brugbar? 2 0
Martin Thorborg  den 01-07-2014 kl. 09:02

Og så er vi live med løsningen på Dinero.

Så alle Dinero-brugere kan glæde sig over at de kan koncentrere sig om at drive forretning og lade os om tåbelige regler :-)

De bedste hilsner

Martin

Er kommentaren brugbar? 2 0
Server Service  den 01-07-2014 kl. 09:50

Hej Anette og foreløbig tak jf. "Så vidt jeg er orienteret skal du dog sikre dig, at din køber har et gyldigt momsnummer og formentlig indberette dette til SKAT. Præcist hvordan du skal gøre, af hænger af, hvilket økonomisystem, du bruger."

Jeg har c5 økonomi system - jeg skal bare finde ud af hvad jeg selv gør i mit regnskab.

Det kan ikke være min opgave at indberette momsnummer til skat for en kunde - det må være mellem skat og kunden selv at sørge for det. Jeg vil bare kunne gøre det så enkelt som muligt for mig selv så det ikke koster en masse ekstra tid.

Men kan forstå at jeg skal bede om momsnummer for de firmaer som er momsundtaget , når jeg sender en faktura uden moms.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Rasmus Theilsø Madsen  den 07-07-2014 kl. 09:52

Hej John.

Som lovet kommer der lige en opdatering.

Jeg har ikke fået lavet det på skrift endnu, men hvis du ser vores videoguide herunder, tror jeg du kommer i mål :)

https://dinero.dk/support/sadan-bogforer-du-omvendt-betalingspligt-dansk-med-fuld-fradrag/

Er kommentaren brugbar? 1 0
ulrichgraffe  den 12-08-2014 kl. 21:22

Hej Annette

Vi har lige været i England for at sælge og demonstrere vores saltskrub på Old Spitalfield Market i London. Det gik rigtig godt og har herefter besluttet os for at finde en permanent løsning senere. Mit spørgsmål er, skal vi betale moms af salget og i givet fald til Danmark eller England. Vi er momsregistreret i Danmark men ikke i England da man først skal betale moms hvis den forventede omsætning kommer over £ 80.000. Salget er til private.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Anette Sand /Regnskabsskolen  den 12-08-2014 kl. 21:29

Hvis der er tale om fjernsalg (postordre mv.) med salg til private i andre EU-lande, skal der ikke afregnes moms. Med mindre I når op på en omsætning på 100.000 Euro pr. år - så skal I momsregistreres i England, selvom i alene har en dansk virksomhed.

Hvis I faktisk er til stede i England, f.eks. på et marked, vil I skulle betale moms i England efter de engelske regler (hvilket vil sige, at I skal over bagatelgrænsen - er den virkelig 80.000 GBP?).

Er kommentaren brugbar? 1 0
 

Om denne blog


Få besked når Anette skriver


Gratis informationsmøde

Gratis informationsmøde

Brug et par timer i godt selskab på at tale om regnskabsarbejdet i nye virksomheder. Hør om kravene til regnskab og bogholderi,  regnskabsprogrammer, skat, private indskud og meget mere.

Du kan på mødet stille spørgsmål om alt, hvad du vil vide vedrørende bogføring, regnskab og administration.
Klik her for at tilmelde dig
.


Anette på Twitter

Hvis du vil have besked når Anette og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:


Seneste kommentarer