Amino Ekspertblog

Ekpertblogger på Amino om Iværksætterøkonomi og regnskabsudfordringer

Bør du få bogført oftere end du tror?

26. august 2013 | 2.890 Visninger | 2 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du? :

Amino Ekspertblog

Anette Sand fra Regnskabsskolen

Ekpertblogger på Amino om Iværksætterøkonomi og regnskabsudfordringer

Uanset om du selv bogfører dine bilag eller har en bogholder til det, skal du tage en beslutning om, hvor ofte du skal have det gjort. Jeg synes selv det er rarest, når tingene er bogført i hvert fald en gang om måneden, sådan at vi kan følge med i, hvordan måneden er forløbet. Er der det overskud vi forventer, bliver der betalt den B-skat der skal betales, skal der justeres på indtjeningen i forhold til, hvad vi har budgetteret med, osv. På den anden side kan det også virke af meget, hvis man lige har startet virksomhed og kun har ganske få bilag. Så er det måske nok med en gang i kvartalet.

Generelt er det værd at huske på, at bogføring ikke kun handler om at få en korrekt momsafregning ud hvert kvartal eller halvår. Værdien ligger i de tal, man kan få ud af bogholderiet løbende. Ud fra dem kan man netop se, om der er noget, man skal være opmærksom på. F.eks. om der bliver brugt flere penge, end der bliver tjent, og om der er styr på faktureringen og rykkerproceduren, så de penge der bliver tjent, også kommer ind på bankkontoen.

Som hovedregel siger jeg, at hvis der er mere end et par timers bogholderi i det, så er det for lidt at bogføre kvartalsvis - så skal man overveje at gøre det månedligt. Hvor tit du skal have bogført, afhænger selvfølgelig helt af hvor meget gang der er i din butik - og jo mere, jo bedre.

saxis
Annonce

Læs også


Kommentarer

Peter Skouhus  den 28-08-2013 kl. 02:39

Helt enig. Hos os er det sådan her:

1. Bogføre daglig, et bilag må max ligge 24 timer på nær weekend /helligdag

2. Cashflow rapport daglig

3. Månedsregnskab opgørelse d. 5, og det HVER eneste måned ligegyldig hvad!

4. Efterkalkulationer på alle job

....og så ved man hvor man står :-)

Er kommentaren brugbar? 3 0
Kevin67  den 11-09-2013 kl. 09:03

Jeg synes bestemt at det er vigtigt at få rykkerproceduren indarbejdet, Faktura betaling inden 8 dage herefter er der 1.rykker hvor de har 10 dage til at indbetale og samtidig skriver du på rykkeren næste skridt inkasso. Her har DKS Dansk Kreditor Service et klistermærke du kan sætte på det plejer at hjælpe.

Og hvis ikke det hjælper sender de en konsulent ud for at hente pengene hjem til dig eller får lavet en afdragsordning.

Som nystartet har du ikke råd til at lege bank alt for længe.

Er kommentaren brugbar? 3 0
 

Om denne blog


Få besked når Anette skriver


Gratis informationsmøde

Gratis informationsmøde

Brug et par timer i godt selskab på at tale om regnskabsarbejdet i nye virksomheder. Hør om kravene til regnskab og bogholderi,  regnskabsprogrammer, skat, private indskud og meget mere.

Du kan på mødet stille spørgsmål om alt, hvad du vil vide vedrørende bogføring, regnskab og administration.
Klik her for at tilmelde dig
.


Anette på Twitter

Hvis du vil have besked når Anette og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:


Seneste kommentarer