Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Anette Sand fra Regnskabsskolen Moms, del 3: Receptioner, fester, salgsmøder og fredagsbar

Moms, del 3: Receptioner, fester, salgsmøder og fredagsbar

8,994 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
14 November 2012

Når man tænker på, at både skattemæssigt og i forhold til momsen, er reklameudgifter en fuldt fradragsberettiget udgift, mens repræsentation kun giver en fjerdedel af fradraget skattemæssigt og ingenting på momssiden (bortset fra den særlige restaurationsmoms), kan det ikke undre, at der ind imellem er uenighed mellem SKAT og de selvstændige erhvervsdrivende om, hvornår et arrangement er reklame, og hvornår det er repræsentation. For at få momsen rigtig på plads, er vi nødt til at kunne skelne mellem reklamearrangementer og repræsentation. Det kan være svært, fordi der nogle gange er tale om et skøn.

Vi skal se på:

1. Formålet med arrangementet
2. Deltagerkredsen
3. Serveringens omfang

1. Formålet med arrangementet
Først må vi se på formålet med arrangementet. Er der tale om en aktivitet, som knytter sig direkte til en momset indtægt? Det vil der være, hvis der er tale om et salgsmøde: Præsentation af produkter for nye kunder.

Lad os sige, at vi har fået nye lokaler og indbyder til housewarming. Er teksten på indbydelsen:

Vi inviterer kunder og forretningsforbindelser til at se vores nye lokaler”, er der ikke tale om et salgsarrangement, men repræsentation: Det er professionel gæstfrihed over for vores eksisterende kunder og samarbejdspartnere.

Vi er flyttet og åbner de nye lokaler med fantastiske tilbud – alle er velkomne” er derimod et salgsarrangement, som knytter sig direkte til virksomhedens indtjening.

Arrangementets formål skal være knyttet til momsede, indtægtsgivende aktiviteteter, for at momsen kan afløftes fuldt ud på udgifterne.

2. Deltagerkredsen
Hvis arrangementet skal være salgsrelateret, giver det næsten sig selv, at deltagerne skal være kunder eller potentielle kunder for at momsen kan løftes af. Det vil i tilfældet med et åbenthus-arrangement betyde, at indbydelsen formidles til de eventuelt kommende kunder, man forventer kunne være interesseret. Arrangementet skal altså offentliggøres f.eks. ved udsendelse af nyhedsbrev, annonce i  lokalavisen, opreklamering på internettet – eller hvordan det nu er almindeligt, at du kommer i kontakt med nye kunder i din branche.

Det med offentliggørelsen er vigtigt. Hvis ikke alle potentielle kunder er indbudt men kun en lille, sluttet kreds – for eksempel eksisterende kunder, netværket og din familie – kan du kalde arrangementet, hvad du vil: Der er stadig ikke fuldt momsfradrag for udgiften til arrangementet.

3. Serveringens omfang
SKAT er jo ikke smagsdommere, så du har ret til at drive din virksomhed, som du vil, så længe det er med indtjening for øje. Derfor blander SKAT sig heller ikke normalt i, om du serverer postevand eller  champagne for dine kunder og forretningsforbindelser. Men når vi diskuterer momsen, er det et spørgsmål om at få arrangementet placeret i den rigtige gruppe: Repræsentation eller reklame, fordi det betyder noget for, hvor meget af momsen vi kan trække fra. Der skal være en naturlig sammenhæng mellem salgets størrelse og serveringen, for at vi kan tale om et salgsarrangement frem for  repræsentation. På en restaurant vil det altid og uden undtagelse være restaurationsmomsen på en fjerdedel af momsen, der er gældende, så byder du på en middag, for at lokke den endelige underskrift ud af din køber, er momsen stadig ikke til diskussion. Men ellers er der fuldt momsfradrag i forbindelse med arrangementer, hvis der er tale om et beskedent traktement og ikke en egentlig bespisning. Det kan f.eks. være:

• Kaffe og småkager ved supermarkedets fødselsdag
• Servering af vand, vin og slik ved standen på messen
• Sandwich og drikkevarer på møder, hvor virksomhedens produkter præsenteres
• Smagsprøver i alle sammenhænge

Vi skal altså tage hensyn til alle tre ting i vurderingen af, om der er tale om et reklamearrangement med fuldt momsfradrag eller et repræsentativt arrangement uden momsfradrag. Fester og fredagsbarer – uanset om de er for personalet, kunder, netværket eller for en god blanding af alle de grupper, er ikke åbne arrangementer og har mere karakter af professionel gæstfrihed end egentligt salgsarbejde. Derfor er der intet momsfradrag, uanset hvilke motiver, du måtte have for at arrangere festen.

4. Bespisning af forretningsforbindelser i virksomhedens egne lokaler
Der er for nylig givet adgang til, at virksomheder kan afløfte fuld moms af bespisning af medarbejdere, når bespisningen sker i virksomhedens egne lokaler og sker af hensyn til arbejdsgangen i møder med forretningsforbindelser. Det vil sige, der skal være tale om bespisning, som er nødvendig for at holde samarbejdspartnere og medarbejdere til ilden – ikke af repræsentative årsager. Dette fulde momsfradrag gælder kun, når maden serveres i egne lokaler. Ikke på restaurant eller cafe – uanset at mødet måtte have nok så megen dagsorden.

Mht. hvad du skattemæssigt har fradrag for i forbindelse med netværk, og det er jo relevant at se på i samme omgang, har jeg lagt en video her:

Næste indlæg kommer til at handle om personaleudgifter

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Anette skriver Skriv dig op
Vi bruger cookies til at sikre, at du får den bedste oplevelse på Amino
Læs mere