Forleden havde jeg besøg af en offentlig myndighed, som fortalte om deres store digitaliseringsstrategi. Planen var uden tvivl en af de bedste ting, som kan ske for erhvervslivet, men specielt de små selvstændige og iværksættere vil få glæde af denne nye retning.
Men desværre er jeg bange for, at planen dør, da udførelsen starter helt forkert (i mine øre). Det vil sikkert i manges øre lyde forkert, at jeg sammenligner iværksætteri og udførelsen ved en offentlig myndighed. Men faktisk er disse yderpunkter ikke langt fra hinanden, da det i min verden handler om at starte et nyt projekt.
Det jeg vil lære dig i dette blogindlæg er et uddrag fra min bog, ”Det lille skridt”. Faktisk var det nøjagtig den tankegang, jeg prøvede at give min gode ven fra den offentlige myndighed med hjem efter vores møde.
Drøm stort – start småt!
En ting jeg har lært på egen hånd er, hvor vigtigt det er at starte et iværksætterprojekt småt. Du kan og skal ikke prøve at erobre hele verdenen på en gang – for så fanger du ingen! Uanset hvor stort du drømmer dit projekt til at være, er du nødt til at starte med en lille begrænset niche og derefter åbne stille og roligt op for flere og andre.
En niche er i min verden følgende: “Et så lille segment at det er uinteressant for konkurrenterne men samtidig stort nok til at danne grundlag for en forretning”. Et segment kan være småt på mange måder – blandt andet mængden af kunder, typen af kunder, geografien eller noget helt andet. Pointen er bare, at konkurrenterne ikke vil give modstand (i starten), da det er for småt til dem.
Utallige virksomheder har gjort dette. Udover dem vi nævnte før, er der f.eks. også Snapchat. De leverede muligheden for at sende fortrolige beskeder, der ikke blev gemt. Dette lille segment fandt Facebook ikke interessant nok i starten. Nu har de flere gange prøvet at købe Snapchat, da de har tabt penge på denne niche.
Et eksempel fra Danmark
Et mislykket forsøg på dette er Kidup, som blev kendt i forbindelse med TV-programmet, Løvens hule. Kidups brugere udlejer brugt babyudstyr til andre brugere – f.eks. bedsteforældre, der passer barnebarnet. En form for AirBNB for babyudstyr. For få dage siden besluttede jeg mig for at prøve deres service. De har desværre ikke fanget konceptet om en niche endnu. Iværksætterne bag tror, at bare fordi de “lejer” babyudstyr, er det en niche, men de er ganske enkelt ikke gået nok ind i nichen. Jeg søgte på en barnevogn, og den tætteste var 918 km. væk fra mig. De har bare rullet produktet ud i hele Danmark og ikke indsnævret produktet nok (ind i en niche). Kidup skulle i stedet starte med at udleje babyudstyr i f.eks. København. En endnu bedre start kunne være, hvis de udelukkende udlejede barnevogne ud i København.
Hvad skal du gøre?
Det, du bør gøre, er at indsnævre nichen så meget, at der stadig er plads til at lave en sund forretning. Lad os antage at du laver et produkt, hvor du kun kan tage 29 kr. om måneden pr. kunde. Så skal du have relativt mange kunder før, at det nogensinde kan dække din løn og andre faste udgifter. I sådan et eksempel skal du enten tage flere penge for produktet i starten eller lade være med at indsnævre markedet så meget. Dog kan det give mening, at du indsnævrer for meget i starten, hvis du ved, at du kan udvide til andre markeder/områder hurtigt efterfølgende.
Det er muligt at indsnævre på utrolig mange ting. Her er lidt forslag, du kan tænke over:
- Produkt (Start med at lancere en mindre del af produktet – f.eks. kun barnevogne)
- Geografi (Hvor i landet? F.eks. kun i Odense)
- Demografi (Hvem henvender du dig til? F.eks. kun studerende på CBS)
- Industri (Lav produktet til en bestemt industri – f.eks. software kun til tandlæger)
Gå længere end det
Endnu federe bliver det, hvis du kan kombinere flere af ovenstående og lave en helt unik lille niche. Det kunne f.eks. være, at du lancerede et stykke software til tandlæger (industri), som udelukkende kunne håndtere bookninger af kunder (produkt), der ligger i Odense (geografi), hvor tandlægen er en nyuddannet (demografi).
At den software skal kunne meget mere, og kunne bruges af alle tandlæger i hele landet, er en anden snak. Det er, hvor du på sigt gerne vil hen – altså den store drøm. Var det et fysisk produkt, kunne det gøres på nøjagtigt samme måde, hvor du kun sælger til en lille begrænset målgruppe i starten.
Så din opgave er at indsnævre din niche helt ind. Derefter skal du udvide i samme retning som din helt store drøm – men med et lille skridt ad gangen :)