29 August 2024
Det kan eksempelvis være i form af:
De fleste danske webshops starter i det helt små og henvender sig kun til det danske marked, men efterhånden som webshoppen vækster, så kigger man ud imod nye markeder og nabolandene.
Det er her en masse nye udfordringer dukker op, og det vil vi kigge på følgende.
Sprog
Når man skal sælge til udlandet, så kan det have stor indflydelse på konverteringsraten, at webshoppen findes på lokalsproget.
I kender det garanteret allerede selv, hvis webshoppen er fra Sverige og findes på enten Svensk eller Engelsk, så er man mindre tilbøjelig til at handle der, frem for en dansk webshop.
Derfor bør ens webshop og produkter være oversat til lokal sprog.
Dette er dog meget ressourcekrævende. Derfor er en ofte anvendt løsning at få oversat tekster via en App som Google Translate eller Deepl. Herefter kan man gennemgå de næsten færdige tekster og lave menneskelig korrektur på dem. Således opnår man et bedre resultat. Her er en kilde som dækker emnet noget mere uddybende.
Valuta
For valuta på webshoppen gælder i høj grad de samme regler. Priserne skal også præsenteres på samme valuta som lokalt, ellers har det en afskrækkende effekt.
Domæne på webshoppen
Det kan have meget stor betydning om webshoppen ender på .dk eller .se. Det kan have ligeså stor betydning som sprogvalget. For kunden bliver det hurtigt en show stopper at domænet har en anden lande extension og de vil gå videre til næste webshop i listen.
Moms
For webshops der har en mindre omsætning i udlandet, så bliver der afregnet dansk moms men så snart man rammer EUR10.000 så skal der afregnes lokal moms. Dette er især vigtigt i forhold til regnskabet, da man, hvis ikke gjort korrekt, kan afregne dansk moms på 25% hvor Tyskland kun har 19%. Det vil være en dyr fejl at begå.
De nye moms regler går under navnet One Stop Shop (OSS)
Kultur
Europa er mangfoldigt, og det som fungerer i Danmark, fungerer måske ikke i andre lande som har en anden kultur.
Man bør derfor også indrette webshoppen, således at man i højere grad respekterer den lokale kultur.
Det kan eksempelvis være i form af:
- Sprog
- Betalingsmuligheder
- Populære leveringstyper
- Varer
- Blog indlæg
Derfor bør webshop løsningen også være en platform som giver mulighed for disse tilpasninger, så det ikke er een og samme løsning for alle.
Lokale love og regler
Et vigtigt område er det rent juridiske. Her er det enormt vigtige at afsøge lokale forhold, som gør at man ikke kommer til at bryde loven ved at sælge produkter som ikke er lovlige i det pågældende marked.
Der kan også være forhold omkring im- og eksport som skal håndteres.
Der kan være forhold omkring GDPR og persondata generelt, som skal tilpasse den lokale lovgivning.
Der kan være forhold omkring tvister, under hvilken lovgivning skal der eksempelvis håndteres tvister når man er uening med kunden? Er det den danske, hvor varen er solgt fra eller der hvor varen er modtaget.
Hvis varen er sendt og kunden skal betale via faktura, hvilke muligheder har man for at rykke på betaling og indsende kunden til inkasso.
Betalingsløsninger
Hvad der fungere godt i DK, eksempelvis Mobilpay, duer ikke i Tyskland. Tilgængæld er de ret glade for Paypal. Sådanne forhold skal også med i opsætningen af webshoppen til Tyskland.
Klarna er ret populært i Sverige og sådan kan man blive ved.
Så overordnet set er det ret mange emner som man skal have godt styr på når man er klar til at gå ind på nye markeder.
Afsæt derfor ressourcer til:
- Jeres webbureau til de tekniske tilpasninger
- Tjenester til at oversætte indhold
- Nye betalingsløsninger
- Marketing som skal opdatere til nye markeder
- Internt til at få det hele til at hænge sammen
Held og lykke med jeres transformation til nye markeder:)