Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Google’s Mobile-first indeksering

1,015 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
20 February 2019

Flere og flere anvender deres mobil til Google søgninger, derfor har Google lanceret Mobile-first indekseringen. Dette betyder, at placeringen af din hjemmeside i højere grad vurderes på baggrund af dens mobilversion.

Snakken om “hvordan man kommer frem på Google” har eksisteret siden søgemaskinens fødsel. Der er gennem årene kommet forskellige krav til kvalitet og sikkerhed. I slutningen af 2018 indførte Google Mobile-first indeksering, men hvad betyder dette? Og hvilken betydning har det for din hjemmeside?

Det “gamle” indeks tog udgangspunkt i indholdet og kvaliteten af din hjemmeside, set fra et desktop brugerperspektiv. Her blev en ekstern algoritme brugt til at fremme mobilvenligt indhold ved søgninger på mobile enheder. Mobile-first indekset lister hjemmesiderne på baggrund af deres mobilversion. Dette gør sig også gældende for søgninger lavet fra desktop browsere.

Mobile-first
Selve begrebet “mobile-first” har eksisteret inden for webudvikling i en årrække. Det startede ud som et paradigmeskift inden for webudvikling, hvor man her skiftede fra at udvikle webløsninger med primære fokus på desktops til mobil. Det er i høj grad denne periode, vi ligeledes begyndte at høre om responsive hjemmesider. Hjemmesider som tilpasser sig og dens indhold til forskellige enhedsstørrelser.

I 2015 udgav Google sin mobile-friendly ranking algoritme, som under den “gamle” indeksering blev brugt til at fremme mobilvenlige sider, samt indhold på søgninger lavet på mobile enheder. Google har altid haft fokus på sine brugere, deres interesser og sikkerhed. Derfor er det helt åbenlyst, at organisationens fokus fremadrettet er på mobile enheder, da det er brugernes primære valg.

Derudover har Google så sent som sidste år udgivet en algoritme, som lister hjemmesider på mobil søgninger på baggrund af mobil hastighed. Med dette menes, hvor hurtigt mobilversionen loader.

Ingen og forskellige mobilversioner
Har du ingen mobil hjemmeside, er der ingen grund til bekymring. Google vil fortsat crawle* din desktop version også selv om, at der bruges en mobil agent til indekseringen. De første hjemmesider, der er blevet flyttet til mobile-first indekseringen, eksisterer kun som desktop version.

Har du derimod en mobil version, skal du sikre dig, at mobil versionen indeholder det samme indhold og links som din desktop version. Hvis dette ikke er tilfældet, kan hjemmesidens position forandres i takt med lanceringen af Mobile-first indeksering. Listningen af mobil versionen er gældende for desktop versionen, også selvom versionerne er integreret på 2 forskellige URL’er. Af denne årsag anbefaler Google den responsive tilgang. Dette giver adgang til det samme content side for side uafhængigt af enhed.

Fremtiden med kun et indeks
Fremtiden byder ifølge Google ikke på et indeks til mobil og et til desktop - Google har udtalt i et blogpost, at søgeindekset fortsat vil bestå af blot en indeksering af hjemmesider og apps, samt at deres algoritmer primært vil positionere på baggrund af mobilversionen af en hjemmeside.

Hvad betyder dette så i bund og grund? Hvis du førhen ikke har haft fokus på kvaliteten af hjemmesidens mobilversion, er det et rigtig godt sted at starte.

På trods af at algoritmerne for mobilhastighed og venlighed ikke er direkte relateret til mobile-first indekseringen, er deres fordele fortsat gældende. Mobile-first indeksering eller ej, så vil Google altid fremhæve godt og relevant indhold. Næst er de mobile enheder kommet for at blive -  at vi skal lægge vores energi og fokus på at fremme brugervenligheden på de enheder, hvor vores målgrupper befinder sig er på ingen måde noget nyt. Mobile-first indekseringen er blot en måde, hvorpå processen kan fremmes, samt Googles måde at give os incitament til at komme igang.

*Hermed menes at google scanner og dermed indeksere din hjemmeside

Skrevet af Kristine Bitsch fra LAZZAWEB
Kristine Bitsch har en professionsbachelor i Communication and Media Strategy.
Google Certificeret Manager med speciale i Paid Search hos LAZZAWEB.

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Patrik blogindlæg Skriv dig op