Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

En uset optimeringsmulighed i AdWords: Demografi

2.249 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
05 June 2018

Jeg ser rigtig mange bureauer og annoncører, som ikke vælger eller måske uvidende ikke benytter sig af den data der kommer ind om brugerne igennem Google.

På en af vores nye kunders konti kunne jeg fx. se en målgruppe der havde brændt over 2.500,- kr af på over 600 klik. Resultatet? 0 konverteringer.

Det var på en periode over 3 måneder, derfor vil det på 1 år løbe op i 10.000,- DKK. Med 1 optimering på baggrund af dette kunne jeg justere.

Læs videre og find ud af på kun 1-2 minutter om din konto også bør justeres på Demografi data.

Under fanen Målgrupper -> Demografi kan du finde data som køn og alder.

Som du kan se herover, så konvertere 18-24 årige ikke godt sammenlignet med de andre aldersgrupper på denne konto.

Herunder kan vi dykke ned i dataen, og se at de 18-24 årige slet ikke konvertere.

Under kolonnen budjust. kan du klikke ud for den alder du ønsker at budjustere.

I dette tilfælde vil jeg sænke bud kraftigt for 18-24 årige.

Hvordan finder Google ud af dette om brugerne?

Google’s “hemmelige våben” er b.la. deres store Display Netværk. Display netværket som består af 1.000 vis af forskellige websites, hvor Googles bannere bliver vist på. Når nogle besøger én af de hjemmesider, hvor der er en Display annonce fra Google, så registere og gemmes der en cookie i din internetbrowser. Ud fra alle dine besøg, hvilke hjemmesider du besøger og hvilket indhold du integrere med, så vil Google kategorisere dig (din computer), i en kategori indenfor alder og køn.

Eksempel:
Du besøger ofte hjemmesider som maschavang.dk og femina.dk – ud fra denne data vil den kategorisere dig som en kvinde.

Derudover bruger Google også den data som du udfylder i din Google konto. Mange danskere har i dag en Gmail eller Google konto, og her giver man også sin alder og køn til kende.

Budjuster eller ekskluder

Med køn og alder kan du både justere bud eller ekskludere og fjerne visning helt.

Er du eksempelvis en klinik, der kun behandler kvinder – så kan du ekskludere mænd i at få vist dine annoncer.

Er du en blomsterbutik, kan du være taktisk og hæve din bud for mænd især op til valentinsdag, da der kan være en større sandsynlighed for at de konvertere.

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Patrik blogindlæg Skriv dig op