Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om Google AdWords

En uset optimeringsmulighed i AdWords: Demografi

Skrevet af:
5. juni 2018 | 1.802 Visninger | 3 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du? :

Amino Ekspertblog

Patrik Lazzarotto

Ekspertblogger på Amino om Google AdWords

Jeg ser rigtig mange bureauer og annoncører, som ikke vælger eller måske uvidende ikke benytter sig af den data der kommer ind om brugerne igennem Google.

På en af vores nye kunders konti kunne jeg fx. se en målgruppe der havde brændt over 2.500,- kr af på over 600 klik. Resultatet? 0 konverteringer.

Det var på en periode over 3 måneder, derfor vil det på 1 år løbe op i 10.000,- DKK. Med 1 optimering på baggrund af dette kunne jeg justere.

Læs videre og find ud af på kun 1-2 minutter om din konto også bør justeres på Demografi data.

Under fanen Målgrupper -> Demografi kan du finde data som køn og alder.

Som du kan se herover, så konvertere 18-24 årige ikke godt sammenlignet med de andre aldersgrupper på denne konto.

Herunder kan vi dykke ned i dataen, og se at de 18-24 årige slet ikke konvertere.

Under kolonnen budjust. kan du klikke ud for den alder du ønsker at budjustere.

I dette tilfælde vil jeg sænke bud kraftigt for 18-24 årige.

Hvordan finder Google ud af dette om brugerne?

Google’s “hemmelige våben” er b.la. deres store Display Netværk. Display netværket som består af 1.000 vis af forskellige websites, hvor Googles bannere bliver vist på. Når nogle besøger én af de hjemmesider, hvor der er en Display annonce fra Google, så registere og gemmes der en cookie i din internetbrowser. Ud fra alle dine besøg, hvilke hjemmesider du besøger og hvilket indhold du integrere med, så vil Google kategorisere dig (din computer), i en kategori indenfor alder og køn.

Eksempel:
Du besøger ofte hjemmesider som maschavang.dk og femina.dk – ud fra denne data vil den kategorisere dig som en kvinde.

Derudover bruger Google også den data som du udfylder i din Google konto. Mange danskere har i dag en Gmail eller Google konto, og her giver man også sin alder og køn til kende.

Budjuster eller ekskluder

Med køn og alder kan du både justere bud eller ekskludere og fjerne visning helt.

Er du eksempelvis en klinik, der kun behandler kvinder – så kan du ekskludere mænd i at få vist dine annoncer.

Er du en blomsterbutik, kan du være taktisk og hæve din bud for mænd især op til valentinsdag, da der kan være en større sandsynlighed for at de konvertere.

Læs også


Kommentarer

Oscar Gilbert   den 06-06-2018 kl. 15:35

Fint indlæg. Hvordan finder man så ud af hvor meget man bør budjustere op eller ned?

Det gør du sådan her:

Sammenlign din vigtigste metric på det enkelte demografi-niveau med kontoens totale performance, og forsøg derefter at udjævne denne metric på tværs. Så vil du få en flad performance og dermed bruge budgettet bedst muligt.

I ovenstående eksempel, ser det ud til at der ikke er nogen værdiansættelse på konverteringerne, så jeg gætter på at den vigtigste metric er pris pr konvertering.

Stil det op i en tabel som denne:(Har bare indsat tilfældige tal)

Aldersgruppe, Antal konverteringer, pris, Pris/Konvertering

18-24, 1, 1000, 1000

25-35, 5, 2000, 400

35-45, 3, 1500, 500

45-55, 8, 6000, 750

55-65, 4, 3000, 750

65+, 2, 800, 400

Ukendt, 10, 6000, 600

Total, 33, 20300, 615

Sidste kolonne er summeret.

Så finder du forskellen mellem den enkelte aldersgruppe og Totalen som procent

= (Total Pris/Konvertering - Pris/Konvertering)/Total Pris Konvertering*100

I ovenstående tabel for 35-45 årige(som eksempel):

(500-615)/615*100 = 19%

Altså ligger Pris/Konvertering 19% over den gennemsnitlige pris/konvertering på hele kontoen. Hvis du derfor justerer op for denne målgruppe, vil du bruge budgettet mere jævnt på målgrupperne.

I praksis vil jeg nok justere gradvist op, for at se om effekten er efter hensigten. Derfor ville jeg for ovenstående målgruppe nok justere 9-10% i første omgang og vente på nye data før jeg budjusterede højere op.

Håber du forstår tankegangen. :-)

Er kommentaren brugbar? 1 0
Patrik Lazzarotto   den 06-06-2018 kl. 15:42

Tak for kommentaren Oscar.

Jeg er helt enig med dig, altid arbejde ud fra metrics som pris/konv., ROAS og ROI.

I dette tilfælde valgte jeg kun at tage kolonnen konverteringer med for at synliggøre, at målgruppen 18-24 har genereret 0 konverteringer.

Er kommentaren brugbar? 2 0
Oscar Gilbert   den 06-06-2018 kl. 15:49

Klart - her er den rækkefølge, man helst vil arbejde med:

ROI (Kræver konverteringsværdi, konverteringstracking og kendskab til avance)

ROAS (Kræver konverteringsværdi og konverteringstracking)

Pris/Konv (Kræver konverteringstracking)

Max klik indenfor budgettet (kræver ikke tracking og kan derfor sammenlignes med at tage bind for øjnene, hælde en spand penge ud af vinduet og håbe at det virker) :-)

Er kommentaren brugbar? 1 0
 

Tilføj en kommentar

 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: fem + fire =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 

Om denne blog


Få besked når Patrik skriver


Om Patrik Lazzarotto

Patrik Lazzarotto er specialist i Google AdWords.

Han er stifter af LAZZAWEB, som er kendt for at være et ærligt og pålideligt bureau.

Specialeområder er indenfor Google AdWords, Google Shopping, SEO og hjemmesider.

Får du det maksimale ud af dit AdWords setup eller begår dig eller dit bureau fejl?

Du kan lige nu få Patrik til gratis at gennemgå din AdWords konto på en video.

En video-gennemgang er en video af din AdWords konto, hvor Patrik step-by-step tager dig med rundt på kontoen og kommer med feedback og kommentarer.

En video varer typisk 10-20 minutter, som du altid kan gense og tage ved lære af.

Få en gratis video i dag