Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Har du fundet på et godt navn til din idé?

989 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
07 March 2019

Du kan beskytte dit logo, firma- eller produktnavn ved at registrere dem som varemærker. På den måde får du eneret til de kendetegn, dine kunder genkender dig på. Det kan forhindre andre i at snylte på dit gode brand og omdømme og i at skade det image, du opbygger over tid.

Jeg taler ofte med iværksættere og jeg siger ofte til dem: Uanset om du har patent på dit produkt, eller du har designrettigheder til de ting, du producerer, så er et varemærke altid interessant.  Du skal jo have et navn på dit produkt og din virksomhed.

”Søg med det samme og brug navnet aktivt”

Du kan beskytte dit varemærke, altså din virksomheds navn og eventuelle produktnavne, hvis de ikke er beskrivende og ikke krænker eksisterende varemærker. Men det er ikke nok at søge rettigheden og få den, for hvis du ikke tager dit varemærke i brug, kan du faktisk også risikere at miste retten til det.

Hvad betyder det, at et varemærke er 'beskrivende'?

Hvis navnet skal kunne registreres som varemærke, må det ikke være beskrivende for dit produkt eller ydelse, da det vil forhindre andre i branchen i at beskrive deres produkter og ydelser.

Hvis du sælger æbler, kan du altså ikke registrere ”Søde æbler”, som dit varemærke, da det er beskrivende for produktet. Sagen er en anden, hvis du sælger computere - som Apple.

Dit navn må heller ikke være vildledende, fx hvis du sælger svinekød eller fisk, og ordet ”kylling” indgår i dit navn”. Det er vildledende fordi forbrugerne, vil forvente, at de får kyllingekød.

 

Varemærket er din styrke

Et varemærke skal bruges aktivt, for at du kan beholde det. Efter fem års registrering skal du kunne bevise, at du har brugt varemærket, f.eks. solgt varer eller services, hvor varemærket blev brugt. Det er også vigtigt, at du har brugt varemærket, for det som du har registreret det for. Det hjælper ikke at have mærket registreret for isoleringsmaterialer, hvis du i virkeligheden laver cykeldæk. Under alle omstændigheder er det vigtige, at du ikke blot lægger det i en skuffe.

Jeg anbefaler, at du ansøger med det samme – eller i hvert fald så tidligt det er muligt. Det betyder nemlig, at du får du en vurdering af, om du har eneret til dit produktnavn/brand eller om det ligger for tæt på andres. Det er vigtigt at være opmærksom på.

Du har det i minimum ti år

Din eneret til varemærket tildeles for ti år ad gangen, men der er ingen grænse for, hvor mange gange du kan forny det, hvis blot du husker at betale fornyelsesgebyret.

Der er dog også en risiko ved at eje et kendt produktnavn! For folk kan finde på, at bruge dit navn som en generisk betegnelse for produktkategorien, og hvis det sker, så mister du eneretten til dit navn, som det er sket for kendte mærker før, for eksempel Grammophon.

Min anbefaling til dig er:

1/ Ansøg om dit varemærke så tidligt som muligt

2/ Brug navnet aktivt

3/ Hold øje med om andre bruger det

 Britta har en bred viden om patenter, brugsmodeller, varemærker og designbeskyttelser. 

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Patent blogindlæg Skriv dig op