”Vores medarbejdere er vores vigtigste aktiver”. ”Vi er en vidensbaseret organisation, alt vi har, er vores medarbejdere”.
Vi kender nok alle disse fraser, men mange oplever måske ikke, at den virksomhed, som de arbejder for, behandler dem som værdifulde aktiver. Hvad er det, der går galt? Forholdet kan let skyldes, at mennesker er fundamentalt forskellige fra kapital og teknologi, altså fra aktiver som virksomhedens ledelse kender og er vant til at håndtere i en managementsituation.
Vi synes måske, at industrisamfundet er fortid, men en del af retorikken hænger stadig fast. Vi føler os ikke som anerkendte individer/som mennesker, når chefen til den årlige festtale (i bedste mening) snakker om en afdeling som en velsmurt maskine.
Et menneske er ikke en maskine eller en teknologi, der er programmeret til at performe i en rationel og predefineret stil. Mennesket har håb, drømme og sjæl og engagere sig i sin drøm. Modsat maskiner kan mennesket bestemme om det vil dele eller tilbageholde viden, ideer og kreativitet.
For at dele viden skal vi mennesker føle tillid og forpligtigelse. Og hvis vi føler, at vi er en del af noget spændende og visionært, så kan vi bringe vores ideer og kreativitet op og ud over det sædvanlige. Tillid og forpligtigelse kan bygges og ødelægges – og det kræver sin leder at opbygge og vedligeholde et sådan forhold mellem medarbejder og virksomhed. Når det lykkes, vil medarbejderen være et fantastisk aktiv. Og det medarbejder og virksomhed har sammen vil være noget, som kan være svært for konkurrenterne at efterligne. Det er noget, der gør virksomheden unik og smitter af på identitet og konkurrencekraft.
Fortæller din virksomhed, hvem den er, og hvad den står for, så medarbejderne forstår virksomheden og føler sig som de vigtigste aktiver - ikke som maskindel men som menneske?
God aften
Anne Kathrine Overgaard