Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Den mest effektive måde at undgå at tabe salg og leads på dit website

727 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
31 May 2019

Det koster mange penge og ressourcer at designe et godt website – og det bliver hurtigt dyrt at sende trafik til dit website, for blot at opleve, at det ikke bliver til salg.

Men der er en effektiv måde at undgå det.

Alt for mange websites – selv de der er spritnye – har fejl og mangler, der gør at for mange salg tabes på gulvet. Investeringen i design og markedsføring er kun første skridt på vejen til et effektivt website.

Rigtig mange virksomheder giver opgaven med design og online marketing videre til et professionelt bureau – og med god grund. Her sidder jo eksperter, der ved hvordan man gør det arbejde rigtigt og effektivt.

Men optimering og vedligehold det står de fleste selv for. Derved kommer der til at mangle en professionel indsats på konverteringen og det taber mange virksomheder kunder på.

Problemet er, at websitet er et led i kæden fra marketingkampagne til kvitteringsside og kæden er ikke stærkere end – ja, du kender selv resten.

Hvis der ikke er en fokuseret indsats på at optimere på budskaber, flow, brugervenlighed og alle de andre aspekter af et effektivt website, ja så bløder websitet konverteringer. Det er altså et direkte konkurrenceparameter at bruge ressourcer på konverteringsoptimering.

Kendskab til brugere forhindrer tab

Et typisk problem inden for optimering er, at man ikke kender sine potentielle kunder godt nok. Mange virksomheder kan ikke svare entydigt på hvem brugerne er, hvad det er de ønsker, hvilke spørgsmål og usikkerheder de har og hvor på websitet de løber ind i problemer. De svar er afgørende for at konvertere flere besøgende.

Andre typiske udfordringer, når man ikke kender brugerne godt nok:

  • Man gætter når man skal lave forbedringer
  • Man forbedrer de forkerte steder på websitet
  • Man kommunikerer for meget indefra og ud om virksomhedens produkter
  • Indholdet på websitet bliver generisk og ofte uinteressant
  • Man overser skjulte usability-problemer
  • Man har et for svagt salgsbudskab
  • Man overkompenserer med forklaringer og beskrivelser – eller det modsatte.
  • Man er uklar eller direkte uenige internt, når man skal beskrive sine kunder

Der er mange metoder derude og allerede alt for meget data, så hvad er det rigtige det starte med?

Eksperternes foretrukne metode

Blandt eksperter inden for konverteringsoptimering er det velkendt, at brugertest er en af de mest effektive måder at indsamle viden om hvor og hvilke problemer brugerne oplever – de problemer der gør, at de ikke konverterer. Det er fordi brugertest tager udgangspunkt i brugernes faktiske valg og handlinger, samtidig med at der er adgang til at spørge til deres motivation og tanker undervejs. Det er en af de mest effektive måder at identificere problemer og forstå hvorfor de opstår. Der er naturligvis mange andre steder at hente indsigt, men brugertest er det rigtige sted at starte og giver altid brugbare resultater.

Brugbart betyder, at du får identificeret brugernes faktiske frustrationer og kan omsætte dem til en prioriteret liste af ting du skal ændre. Ting som du ved har betydning for dine potentielle kunder. Ofte kan brugertesten også bruges til at pege direkte på en værdifuld løsning.

I en brugertest sætter man rigtige mennesker til at gennemføre opgaver på dit website. De skal altså ikke bare sige hvad de tror de vil gøre – de skal rent faktisk foretage et konkret valg. Handling er meget mere interessant end holdning når det kommer til at optimere salget.

Du kan godt lave dine brugertest selv, men det kan sjældent betale sig. Både fordi det er tidskrævende hvis man ikke er trænet i det og fordi det er let at lave fejl og dermed påvirke resultaterne. Dårlige resultater giver forkerte valg og forkerte valg skader din konverteringsrate.

Brugertest giver dig svar

Brugertest giver til gengæld effektivt svar på hvor og hvordan du kan optimere dit site. Det giver dig indblik i dine potentielle kunders tanker og handlinger. Resultater fra brugertest kan omsættes direkte til en prioriteret liste over indsatser på det website. Indsatser der øger brugeroplevelsen, fjerner frustrationer og barrierer. Tiltag der giver dig en højere konverteringsrate, fordi de er baseret på brugerdata og indsigt.

Brugertest giver til gengæld effektivt svar på hvor og hvordan du kan optimere dit site. Det giver dig indblik i dine potentielle kunders tanker og handlinger. Resultater fra brugertest kan omsættes direkte til en prioriteret liste over indsatser på det website. Indsatser der øger brugeroplevelsen, fjerner frustrationer og barrierer. Tiltag der giver dig en højere konverteringsrate, fordi de er baseret på brugerdata og indsigt.

Den bedste måde at se alle fordelene ved brugertest er at prøve det selv.

Faktisk kører Optuner en kampagne lige nu, hvor du kan prøve det helt gratis og endda få gennemgået resultatet med en af deres testledere.

Du kan finde det lige her.

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Ole blogindlæg Skriv dig op