Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om konverteringsoptimering

Her er 100-vis af gratis split-test idéer! (Use with care)

Skrevet af:
4. juni 2015 | 3.890 Visninger | 5 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du? :

Amino Ekspertblog

Ole Gregersen

Ekspertblogger på Amino om konverteringsoptimering

For nyligt blev der udgivet et mindre dansk værk omkring ideer til split-test. Det har jeg ikke noget imod. Men jeg mener ikke, at du behøver betale for at få ideer til split-test. Så her får du en masse gratis ideer! (Men beklageligvis også en påmindelse om, at du sikkert ikke kan teste det meste af det).

Hvad koster en rigtig god split-test idé? Svaret er: Intenting.

Opret en free trial hos Visual Website Optimizer. Så har du adgang til deres IdeaFactory. Der er 467 gode, læsevenlige idéer med billeder. Det er 0,- pr. idé.

Ok, du får også lige dette tophemmelige trick, men du må virkeligt ikke dele det med nogen: http://goo.gl/Ufhq9x

Langt de fleste af de idéer - ja langt de fleste generiske split-test idéer i det hele taget - er selvforklarende, nærmest lidt banale. De tager blot et element ad gangen på dit website og afprøver det op mod velkendte variationer. Fx at tilføje eller at fjerne elementer, at ændre størrelse eller placering af elementer eller udskiftning af billeder og tekst. Men kommer næsten ligeså langt ved at prøve sig frem. Men ok nogle af idéerne er gode, fordi reelt set mere er designændringer end split-test idéer. Og der er jo altid plads til at lære nyt...

Du spørger måske hvad du skal teste først, hvad der vigtigst at teste og giver mest ROI. Men det kan du ikke få svar på, for det kommer an på. Det er derfor rigtig konverteringsoptimering slet ikke handler om at split-teste alt muligt. Det handler i stedet om at lave en grundig analyse. Er er potentiale for det kan man så split-teste de hypoteser der er kvalificeret i analysen. Men fred nu være med det. 

Der findes mange blogs derude der giver eksempler på split-test. Du kan gå efter dem der larmer mest, fx ConversionXL, Unbounce eller Widerfunnel. Men i stedet for at bruge flere hundrede kroner på en bog, der indeholder det samme, så kan du også vælge at betale for WhichTestWon.com, hvor du ikke bare får et kæmpe arkiv over eksempler på split-test, du får også resultatet, learning og kommentarer. Det er langt mere værdifuldt en blot idéer.

Og for at gøre det hele værre, så er der virkeligt mange danske websites der slet ikke får noget ud af at split-teste. Helt enkelt fordi de ikke har trafik nok. Selvom du har tusindvis af besøg om dagen, kan det sagtens være, at det ikke er nok, fordi testens kvalitet også er afhængig af antallet af konverteringer og ændringens størrelse i procent. Rigtig mange lader sig narre af, at fx Visual Website optimizer viser flotte resultater allerede efter et par dage, men at tro på det er at skyde sig selv i foden. Det prøver VWO også forsigtigt at gøre opmærksom på (man skal jo nødigt skræmme kunderne væk). 

Endnu værre bliver det hvis man begynder at analysere på resultaterne, fx ved at segmentere dem. Den øvede split-tester vil vide at der er stor forskel på hvordan de forskellige trafikkilder konverterer, eller på hvordan konverteringen ser ud på mobil versus på desktop - ja eller hvordan betalt trafik ser ud på tablet?

De "dårlige" trafik-tal mange af vores danske websites lider under når det kommer til test, bliver nu endnu mere pressede fordi der i hvert segment er mindre trafik og færre konverteringer.

I sidste uge kørte jeg en split-test for Med24.dk. Den havde 120.000 sessions, flere tusinde konverteringer og havde kørt i over 3 uger. På papiret helt solidt. Men en efterfølgende analyse i Google Analytics viste hurtigt at resultater for fx betalt trafik på desktop ikke var statistisk signifikante. Det kan man hurtigt afprøve med fx VWO's signifikans tester på https://vwo.com/ab-split-test-significance-calculator/ (Tak til Rolf P.)

Samme analyse viste også, at den variation der vinder i VWO's egen oversigt, ikke altid er den variation der vinder for de enkelte segmenter. Så potentielt kan vi altså ødelægge konverteringsraten.

Så pas på med idéer til split-test, de kan vise sig at være splid af din tid. Og hvis du så oven i købet har betalt for dem...

Brug resultaterne med omtanke, tjek dem i din Google Analytics integration og se dem som læring, snarere end sandhed. Og pas på med små løft på 5-10%, de er med stor sandsynlighed slet ikke statistisk signifikante.

Okay, jeg ved godt at split-test er sexet, det er sjov og det så besnærende. Men nu er du advaret.

Eller hvad synes du? Tager jeg fejl?

Opfølgning: http://conversionxl.com/what-can-you-do-with-other-peoples-ab-test-results/

saxis

Læs også


Kommentarer

Lars Skjoldby  den 04-06-2015 kl. 12:21

Jeg vil egentlig blot kommentere på din indledning omkring at betale for ideer. Jeg gætter på det er http://www.optimeringsbogen.dk du angriber.

Du kan jo finde ideer inden for alle områder helt gratis på nettet. Alligevel sælges der masser af bøger om SEO, selvudvikling, effektivisering, salg ..... fortsæt selv listen.

Og folk køber dem af mange årsager: Inspiration, forpligtelse, bekvemmelighed .... fortsæt selv listen.

Det gode ved Optimeringsbogen er, at webshopejeren kan jo starte fra en ende af, og så krydse af når han har testet en idé. Han skal ikke opfinde den dybe tallerken.

Og jeg vil våge at påstå, at når han har lavet de føste 10 tests, så har han fået rykket sit mindset, så han selv kan finde på sine egne ideer.  Under 300 kroner for at få rykket sit mindset omkring split-testning, det synes jeg er en ganske fin ROI, uanset branche.

Er kommentaren brugbar? 6 0
Ole Gregersen  den 04-06-2015 kl. 13:19

Hej Lars.

Jeg er som det fremgår ikke enig med dig. Jeg synes også bøger om SEO er noget helt andet - der kan man virkeligt brænde penge af på at gøre det forkerte eller ikke forberede sig ordentligt. Jeg synes heller ikke der er tale om at opfinde den dybe tallerken. Jeg synes lidt at sælge split-test idéer uden opfølgning er som at sælge sand i sahara.

Men hvis andre vil have hjælp til at komme i gang, så fint med mig. Jeg synes bare det var vigtigt at understrege at det ikke er nødvendigt at betale for idéerne. Idéer er gratis og alligevel mindre værd uden eksekvering.

Tak fordi du gik ind i diskussionen.

/Ole

Er kommentaren brugbar? 1 2
Jesper Schneider   den 04-06-2015 kl. 19:47

Super indlæg Ole. Har heller ikke købt bogen. Værdien kan man stille spørgsmålstegn ved når forfatterens egen shop ikke er testet igennem på iPad hvor kurven forsvinder bag menuen.

Er kommentaren brugbar? 1 1
Simon Elkjær  den 05-06-2015 kl. 07:49

/Jesper,

Eftersom at vi ikke kan genskabe det problem (som du har skrevet en mail til mig med) har vi svært ved at fikse det, men det er helt klart noget vi kigger på.

Det ændrer ikke på at vi, til enhver tid, har en konverteringsrate på over 6,5% på tablet og at jeg har over 4 års erfaring med at split-teste på en hjemmeside med millioner af besøgende?..

Så jeg vil vurdere at min erfaring er tilstrækkelig.

/Ole

Jeg synes at dit indlæg er fint nok, og du har lov til at have din holdning. Jeg vil også gætte på at dit eget niveau er over det i min e-bog, så du er nok heller ikke det rette publikum :)

Min e-bog er et alternativ til de gratis "idéer" som du kan få på nettet, vægtet med danske eksempler og mine egne kommentarer, hints mm.

Jeg tager, hvad der svarer til 1/5 af en konsulent-time hos mig, for min bog, hvilket jeg synes er rigtig billigt.

Jeg vil rigtig gerne, men jeg har ikke tid til at hjælpe dem der spørger mig. Derfor har jeg lavet denne e-bog

Skulle der være nogen der ikke er tilfredse med indholdet, kan de til enhver tid skrive til mig, for et ekstra øje på deres webshop.

Jeg håber at i begge får en god weekend :)

Er kommentaren brugbar? 2 0
Ole Gregersen  den 08-06-2015 kl. 23:41

Grundet den diskussion dette indlæg har skabt og den kritik det og jeg har modtaget her og på facebook, har jeg valgt at skrive en uddybende forklaring af mine synspunkter: http://www.oleg.dk/blog/baser-altid-dine-split-test-paa-analyse-og-testhypotese-opfoelgning/

Er kommentaren brugbar? 1 0
 

Om denne blog


Få besked


Om

Ole Gregersen
Specialist i usability og konverteringsoptimering



Jeg er optaget af hvordan virksomheder konverterer flere besøgende til kunder på deres websites og digitale platforme. Min baggrund er indenfor usability og UX, men jeg arbejder i dag med alt det der skaber flere konverteringer online. Ud over mine virksomheder Optuner.dk er jeg også medarrangør af ConversionBoost, den årlige konference om konverteringsoptimering. Jeg har også skrevet en lærebog om usability, har startet UXbookClub, DUXFOR.dk og underviser i konverteringsoptimering hos UXmentor.dk

Til dagligt hjælper jeg virksomheder med at implementere konverteringsoptimering, med alt fra den strategiske optimeringsproces til det daglige praktiske arbejde.

Her på bloggen vil jeg både tage de oplagte “sådan gør du” råd, men også prøve at komme ud i krogene af alle de spændende fagligheder og detaljer som konverteringsoptimering består af. For eksempel split-test, web-analytics, psykologi, neurovidenskab, usability og salg/marketing.

Læs mere om Ole på www.oleg.dk eller Optuner.dk