Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Fortæller dit visitkort en historie?

7,629 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
19 October 2011

Jeg har denne formiddag været til en konference. En af den slags, hvor man både før og efter indlægget slynger om sig med sine visitkort. Og ditto også modtager en hel del.

Efter indlægget, mens jeg stod og forsøgte at få kontrol på både mad og appelsinjuice, kom jeg i snak med en kvinde, der både var underviser i biologi, selvstændig som ekspert i sociale medier og smykkedesigner. Hele tre ting på én gang, der også betød, hun havde tre fine æsker, der hver indeholdt et visitkort.

Jeg har egentlig aldrig gået meget op i visitkort. Altså jeg synes, man skal give den gas med design, form, størrelse, tekstur m.m., hvis det giver mening (læs: rigtig god mening), men nogle gange skal man altså også bare ud over stepperne, og så er det ikke visitkortet, der gør en forskel. Sælger du talende køkkenvægte, er det selvfølgelig en oplagt idé at have visitkort med punktskrift, men hvis du ikke kommunikerer til mennesker med synshandicap, er det måske lidt spild af penge. 

Tilbage til konferencen. Alle tre visitkort var superflotte og meget forskellige, men mest inspirerende af alt var, hvordan kvinden kunne knytte en historie til hvert kort.

Det ene så fx sådan her ud på den ene side:

Kortet er 7 cm langt og 2,3 cm bredt, og ideen med det lille kort var, at det skulle ligne metrobilletterne i Paris.

Vi talte i mange minutter om visitkortene, for det var interessant at høre historierne om dem, og da jeg cyklede hjem, tænkte jeg stadig på dem og på dét, de kunne rent kommunikativt:

  1. 1. Visitkortene gav os noget at tale om, fordi der var en historie knyttet til dem.
  2. 2. Kortene viste, at kvinden, som netop solgte kommunikationsydelser, havde styr på sagerne (og fx ikke blandede tre forskellige målgrupper sammen).
  3. 3. Kortene har det, de smarte i reklamebranchen kalder "gemmeværdi".
  4. 4. På grund af kortene og deres historier, vil jeg helt klart kunne huske kvinden og hendes forretning(er) næste gang, jeg møder hende. 

Visitkort med gemmeværdi

Ordet forklarer sig selv. Et visitkort med gemmeværdi er et, som du gider gemme. Jeg vil inddele visitkort i tre kategorier:

  1. 1. Dem, du gemmer på grund af personen (underordnet hvordan kortet ser ud ... eller om kontaktdataerne for den sags skyld er skrevet på en serviet)
  2. 2. Dem, du gemmer, fordi de er lækre at se på
  3. 3. Dem, du smider ud

Sidste kategori er klart den største.

Visitkort til inspiration

Jeg har kigget min stak af visitkort igennem for at finde eksempler på flere kort af type 2. Desværre har jeg ikke så mange, men jeg vil vise to her, hvoraf jeg synes, det sidste er megasejt (hvis man er i den kreative filmbranche).

Det første visitkort er dette:

Det er fra ekspertblogger Rolf Høegh, som du finder her på Amino. Da Rolf stak mig kortet under en iværksættermesse i Køge, kom han med det gode råd altid at have billede på kortet, så folk senere kan huske, hvem man er.

Det andet visitkort er dette:

(Ja, det er mig, der har skannet det skævt - og forstørret det i håb om, det giver dig en chance for at kunne læse det)

Jeg er helt vild med dette visitkort, fordi det skiller sig ud og fortæller en historie. Her behøver visitkortets indehaver ikke selv fortælle historien, den er allerede i kortet. Sejt!

Hvad tænker du om visitkort? Betyder det noget for dig, hvordan de ser ud? Har du tænkt din virksomheds identitet ind i det grafiske look på dine visitkort? Hvilke gemmer du, og hvilke smider du ud? Kommenter gerne i boksen herunder.

PS: Jeg vil gerne vise flere eksempler på visitkort, der kan være til inspiration for andre på Amino. Har du derfor gemt visitkort, som skiller sig ud fra mængden og kan noget særligt, så er du meget velkommen til at sende mig en illustration af kortet på e-mail: nina@mainplot.com inden for de næste par uger (dvs. til 31/10 2011). Kommer der nogle gode eksempler, publicerer jeg dem her nederst i indlægget. Læs: Det er ikke alt, jeg publicerer. Kun dem, jeg synes, kan noget særligt.

SÅ ER DER EKSEMPLER:

Her er Jørgens kalender-bagside (se i kommentarfelt):

Her er Thomas' visitkort (læg især mærke til, at der også står, hvilke konkrete produkter han tilbyder ... god idé, synes jeg):

Så er der endnu et eksempel. Denne gang fra Jeanette, der har firmaet Hjertevej.

Og her er et visitkort, der udmærker sig med enkelthed i farverne - og så er der (som noget nyt i forhold til de andre eksempler) pris på.

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Nina blogindlæg Skriv dig op