Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Når en ansat får en vens privilegier

844 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
20 February 2013

En erfaren ejer/leder fortalte mig, at det var slut med ansatte. Virksomheden havde nok at lave, men hun gad ikke alt det bøvl men medarbejdere. Hun ville være selv. Det var ærgerligt at høre. For der er brug for iværksættere og arbejdsgivere der kan skabe arbejdspladser. I er meget vigtige for vores land. En mulighed kunne være at ansætte venner i stedet. I små virksomheder er relationerne tit meget tætte. Men er det løsningen at ansætte en ven? Ofte vil den naturlige relation mellem arbejdsgiver og arbejdstager forsvinde, og det kan virksomheden komme til at lide under.

Det var ikke længere som i begyndelsen. Da grinte de meget og delte synspunkter. Nu er det mere tungt. Der skal tages svære beslutninger, og ansvaret ligger på hende. Hun er ejer. Hun kan lide sine ansatte. Tænker på dem som venner. De har været med fra begyndelsen, og er en af grundene til, at det er lykkes. Men nu er virksomheden vokset; produktionen, kundegrundlaget, økonomien og risikoen. Det er som om, vennerne ikke rigtig ser det store billede, men kun har øje for deres eget. De er blevet ansatte. Derfor synes hun, at det er svært, at være leder.

Magtforholdet
Ovennævnte beskriver, hvad mange ledere af små og mellemstore virksomheder oplever. Når virksomheden vokser, og medarbejderne ansættes, kommer det bag på mange, at ledelse er et fag, der skal læres på linje med den faglighed, der skabte virksomheden. Og galt kan det gå, når de ansatte er venner. Som ansat har man ofte fokus på egen arbejdssituation - og med god grund. Man er jo ansat til at udføre netop det pågældende arbejde. Lederen har hele virksomheden som fokus, og det kræver, at der træffes de rigtige beslutninger. Magtforholdet bliver tydeligere, og beslutningerne tungere. Både for lederen og de ansatte. Det er vigtigt, at lederen påtager sig dette ansvar, ellers vil både ansatte og virksomhed tage skade. Det kræver handlekraft og mod at træffe de rigtige beslutninger. Ikke mindst når det drejer sig om fyringer. For hvordan fyrer man sin ven?

Menneskelighed?
Det er almindeligt kendt, at mangel på menneskelighed på arbejdspladsen giver et dårligt arbejdsklima. Det er mindre kendt, at for meget privatliv og venskab kan resultere i det samme. Det kan gå ud over produktiviteten og i sidste ende skade de mennesker, der ellers vil det godt for hinanden.
»Vi skal selvfølgelig have en menneskelig arbejdsplads, hvor vi har et godt forhold til hinanden som kolleger. Men vi skal have en privat distance til kollegerne. Ellers forvandler arbejdspladsen sig til at være et internt behandlingsmiljø, hvor man glemmer arbejdsopgaverne og i stedet fokuserer på, om den ene eller anden kollega er ked af det. Når man er privat med sine kolleger, kommer der så mange følelser ind i arbejdet, at man glemmer at være professionel,« siger erhvervspsykolog Hanne Museth. Hun er medforfatter til en bogen ”Kunsten at være gruppe og individ”. Hun understreger, at det er vigtigt at skelne mellem personlighed og privathed. Personligheden er vigtig at medbringe på arbejdet. Det skaber mangfoldighed og et dynamisk miljø.

Fra ven til leder
En leder, der er for privat med sine ansatte, risikerer at miste sin handlekraft. I grimme tilfælde bliver det brugt mod den ansatte og får karakter af ”snagen” og ”dyneløfteri”. Det er helt uacceptabelt og magtmisbrug. Det gode lederskab bygger på tillid mellem leder og ansat. Samt en gensidig anerkendelse af hinandens opgaver og beføjelser. Det er grundlaget for at træffe vigtige beslutninger i virksomheden. Også de svære -  for eksempel fyringer.

 

 

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Albinus skriver Skriv dig op