Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dansk søgemaskine vil udfordre Google

2.403 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
06 April 2016

Var det en søgning på Google? Var det da du besøgte en bestemt hjemmeside? Var det kombinationen? Ingen husker rigtigt om de har sagt ja tak eller nej tak, til at hver eneste lille bevægelse de foretager sig online, bliver gemt af diverse dataindsamlingsfirmaer.

Det er meget uklart, hvem der holder øje med hvilke hjemmesider du besøger, hvad du søger efter og hvilke annoncer du klikker på. Alle kender til de der reklamer, der ”forfølger” dig, men næsten ingen ved præcis hvorfor.

Der er generelt, en øget mistillid til hvem der holder øje med dig, når du er på nettet, og opmærksomheden om det breder sig, også til almindelige mennesker.

Og så er konkurrencen på søgemaskinemarkedet jo præget af, at der er én monopollignende spiller på markedet. Google har en markedsandel på over 90% i de fleste europæiske lande – med andre ord, kan der godt bruges lidt konkurrence.

Det var et sammenkog af de elementer og manglen på privatlivsrespekterende alternativer til de etablerede spillere, som gjorde at Brian Rasmusson, CEO, stiftede Privacore i starten af 2015.

Privacore er en virksomhed, der arbejder for at skabe gennemsigtighed på internettet og værne om folks privatliv. De har bl.a. skabt søgemaskinen “findx” og et par andre produkter, der bidrager til, at man som almindelig bruger, kan søge frit på nettet og få kontrol over, hvem der følger en på nettet, som det foregår i det skjulte på rigtigt mange hjemmesider.


Udfordringerne

Det er ikke altid helt nemt at starte en virksomhed, og at starte en søgemaskine er heller ikke det nemmeste. Brian fortæller, at der har været en masse spændende opgaver på vejen – flere end de lige regnede med, men at alt kan løses, hvis det er vigtigt nok. Dog ville det være forkert, siger Brian, at påstå der ikke har været nogle bump på vejen.

“Selve findx, som er vores største projekt, har givet en del overvejelser, særligt omkring skalérbarhed for server-pakken, og dataindsamlingen. Vi indekserer jo så meget af internettet som vi kan, og det stiller krav til servere og hostingudbyder”

“Udover det, arbejder vi efter et princip om ikke at indsamle data, om vores besøgende på findx - det betyder, at vi ikke indsamler IP-adresser, søgehistorik osv. - og det stiller løbende krav til både os selv og vores leverandører om at efterleve de principper vi arbejder efter.” forklarer Brian.

De oplevede også udfordringer i forbindelse med deres hardwareleverandører, hvilket skabte problemer og en del forsinkelse, samt det at arbejde med løst tilknyttede off-shore ressourcer var lidt udfordrende. Dette er der dog kommet styr på og nu er næste store opgave, at få udbredt kendskabet.

Google som konkurrent

”Ja, altså det er jo stadig med et glimt I øjet, at vi siger vores konkurrent er Google - det virker en anelse vanvittigt - nok ikke så meget for os længere, fordi vi tror på, at der er behov for konkurrence. Når vi fortæller andre om findx projektet, så bliver blikket ofte lidt fjernt, og de synes det virker noget urealistisk og er lidt svært at forholde sig til, men alle kan godt se potentialet i, at der kommer et Europæisk alternativ.”

Privacore er i gang med at skabe en søgemaskine og sådan en, er Google jo også, men der er også andre konkurrenter, som er lidt tættere på, fortæller Brian. Pointen med det hele er at skabe et alternativ, hvor forbrugeren kan søge i fred og selv påvirke søgeresultaterne vha. den indbyggede funktionalitet.

”Det vil sige, at hvis man synes man finder noget skrammel, så kan man rapportere det, så det sorteres det fra i søgningen, så andre ikke også finder det samme.”


Ingen indtjening

Som det er nu, og har været i lidt over et år, har Privacore ikke tjent nogen penge. Når de lancerer vil deres forretningsmodel, i første omgang, basere sig på reklameindtægter – nærmere bestemt, det der kaldes kontekst baserede reklamer.

”Søger du på Toyota, kan vi vise dig en reklame for en Toyota Aygo, det behøver vi jo ikke vide hvem du er, for at kunne gøre. Et krav til kommende samarbejdspartnere på dette område, er også at de ikke får brugerens IP-adresse at se, før der klikkes på en reklame. Dvs. de ved ikke hvem, der har søgt på hvad og de kan således ikke bruge denne information til profilering af brugere som reklamenetværk normalt gør, så vi tjener ikke direkte penge på at sælge reklamer, men på at sælge reklamepladsen.” fortæller Brian.

De overvejer også andre modeller for indtjening, eksempelvis affiliate eller en B2B adgang, men som Brian siger: “Masser af muligheder, men nu skal vi lige lancere først, og det planlægger vi at gøre i maj 2016”

Hosting af en søgemaskine

Netgroup har været Privacores samarbejdspartner og dette har de været godt tilfredse med. Der skal et tæt samarbejde til, når man skal lægge hele driften af sin forretning ud til én leverandør, så det handler om løbende dialog og at få fundet løsninger på de problemer, der kan opstå.

”Vi har haft et fint samarbejde med vores hostingudbyder, og engagementet fra udbyderen, har været stort. Som iværksættervirksomhed har prisen også haft en betydning, så det at få et godt tilbud har jo også betydet noget.” Fortæller Brian.

Hvad har motiveret jer og gjort jeres produkter mulige?

Motivationen for Privacore er, at skabe mere gennemsigtighed på internettet for den enkelte forbruger. De ønsker ikke, at der skal indsamles private oplysninger om privatpersoner og derfor vil de gerne bidrage til et åbent internet, hvor forbrugeren har mulighed for, at vide hvornår de bliver tracket, og hvornår de ikke gør.

Privacore vil gerne gøre det muligt at kontrollere hvornår man bliver tracket, så kan man som forbruger kan sige: “Det er OK at BT tjener penge på annoncer på deres hjemmesider, men det er ikke OK at Facebook skal vide hvilken artikel jeg læser, eller at Google ved hvad jeg har søgt efter for at finde artiklens indhold"

”I dag foregår der rigtigt meget dataindsamling, som man som helt almindelig forbruger ikke har givet sit samtykke til. Markedet for tredje-parts data indsamling og bruger profilering er enormt, og det er relativt svært for den almindelige forbruger at slippe for det. Uden at vide det, opgiver du lidt selvstændighed, hver gang du efterlader et digitalt fodaftryk.”


Gode råd til nye iværksættere:

Afslutningsvis kommer Brian med nogle råd, til andre iværksættere.
“Det handler vel om at tro på det man kaster sig ud i, og have et formål med det arbejde man laver og at man kan stå inde for det. “

“Man skal heller ikke være bange for at komme lidt ud af kontrol, og give slip på noget ansvar. “

“Gør hvad, i er gode til. Vi kunne f.eks godt selv have lavet vores firma website, men det var meget nemmere, at bestille det, fra en leverandør, så vi kunne fokusere på vores produkter.”

“Og så er netværk jo altid vigtigt, så selvom det kan være svært at komme ud af produktionslokalerne, så gør det en gang imellem, for at komme ud og høre på hvad andre går og laver, og få chancen for selv at fortælle din historie – det bliver lidt skarpere, hver gang du gør det.”
Det skal blive interessant, at følge Privacore i deres udvikling, og særligt om de får hul igennem, så de for alvor kan true Google. På Amino glæder vi os, til at se hvor det fører hen.

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Netgroup blogindlæg Skriv dig op