Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hastighed er en feature (der kan blive vigtig på din bundlinje)

7.951 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
02 January 2015

Udviklingen i hjemmesider har bevæget sig enormt meget, siden jeg startede min første webshop i 2001. Oh boy.... Vi har set nye teknologier, tænkt "wow" og implementeret dem. Men....

9 ud af 10 gange, har de faktisk ikke forbedret brugeroplevelsen. Tværtimod. Det er nemlig sådan her:

Din hjemmeside er ikke færdig, når du ikke kan fylde mere på den. Den er færdig, når du ikke kan tage mere væk!

(Og det er så også en sandhed med modifikationer for jeg vil påstå, den aldrig bliver færdig).

Well.... af features kan nævnes snevejr med JavaScript i december (der sløvede din side gevaldigt ned). Musik (oh no.... har jeg også sagt nej til her). Animerede gif'er (kæft de skal være classy for at de har en berettigelse på din shop).

Og i jagten på features og lækkert bling-bling, er vi kommet til at overse, at hastighed er en af de mest afgørende features. Ja – jeg blev inspireret til dette indlæg af en kommentar fra Kim Johannesen, der er medejer af udviklingshuset ShiftCph.

Du kan spørge dig selv: Elsker jeg selv at vente?

Nej vel... Vi hader det faktisk og det gør dine brugere også.

Men du skal jo ikke tro mig sådan på mit glatte ansigt. For veldokumenterede cases vil jeg pege på dette fremragende indlæg, der hedder "more speed more money".

Et af de mere interessante er Amazons opdagelse. Den viste, at når deres side bliver 100 millisekunder langsommere, falder omsætningen med 1%.

Millisekunder, venner! Så tænk på et sekund (som slet ikke er urealistisk at opnå på en gennemsnitlig dansk hjemmeside).

For udover at din sides hastighed har indflydelse på din bundlinje, så har den også både direkte og indirekte indflydelse på din SEO (SEO plejer jo at kunne få folk op af stolen).

At sætte fart på sin hjemmeside kan gøres på mange måder og du skal nok have fat i din webudvikler til formålet. Nogle af de tiltag, du kan gøre er at

● Benytte caching

● Bruge CSS sprites eller SVG til små ikoner

● Komprimere dine billeder

● Reducere antallet af http kald til CSS og JavaScript

Der er masser af teknikker til det. Det må du finde ud af i samspil med din webudvikler.

Hvor hårdt er der så behov for det for dig? Tjah... du kan jo teste din side med Googles værktøj her.

Og her er en helt fantastisk guide til at komme i gang.

Hvad du end gør, så lov dig selv, at 2015 bliver året, hvor du vil give dine brugere en hurtigere oplevelse.

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Morten blogindlæg Skriv dig op