Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Diskret bling-bling

5.904 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
01 April 2012

Når du driver e-handel, kan det være svært at tilføje glimt i øjet, charme, ekstra god service og den slags, som man oplever i fysiske butikker. Det er tilmed blevet supernemt for alle at åbne en webshop, så ud over designet kan det være svært at skille sig ud. Men du kan gøre det i de små detaljer. Folk husker det, tweeter det, deler på Facebook, smiler over det, og ja - det betyder faktisk noget.

På vores webshop Faktorfobi har vi i stedet for den klassiske navn og adresse-formular lavet den således

En split-test med den klassiske formular viste faktisk, at vi fik 16 % flere igennem formularen ved at lave formularen sådan her (du kan finde hele casen på min private blog. Linket finder du til højre for dette blogindlæg). Derudover får vi rigtig meget positiv feedback på den. Det bliver betegnet som "dejligt anderledes" og "sjov måde at indtaste navn på" m.m.

Sagen er den, at shopping online i dag er blevet så gudsjammerligt kedeligt, så bare en lille smule bling-bling eller eastereggs, eller hvad du vil kalde det, giver gevinst.

I Danmark vil jeg godt udråbe mesteren i denne disciplin. Det er den super-aktive Aminoer Casper Schneidereit der sælger strømper. Her er et par eksempler på hans diskrete bling-bling

Hvis man linker direkte til et produkt, som f.eks. her, så bliver det diskret, men elegant markeret med en blå pil, som du kan se her.

Når man har musen over en læg i kurven-knap, så ændrer kurvens ansigt sig fra sur til glad. Lækker detalje.

Jeg er sikker på, der er flere special effects gemt rundt omkring på Caspers webshop, men det her var lige dem, jeg var stødt ind i.

En anden Aminoer, der gør det godt er Lone Sanco fra Lisen. Du er nødt til at gå ind på et af hendes produkter og se uglen i toppen. Jeg har forsøgt at klippe dens "humør" ind her, men den er så godt lavet, at du er nødt til at komme forbi og få detaljerne. Du kan gå direkte til et produkt her. Bemærk uglen, og se den så skifte humør, når du har musen over læg i kurv-knappen, og så også når du fjerner den igen. Super sprødt lavet.

En af mestrene ud i det her, der kaldes "emotional design" / at give en hjemmeside sjæl, er e-mail-marketing-tjenesten MailChimp. Deres lille abe, Freddie von Chimpenheimer IV, kommer med søde og morsomme beskeder hele tiden. Og hader du ham, kan du slå "MailChimp humor" fra, som du kan se her

Overalt når du opretter e-mails, bliver du mødt med små ting, der får dig til at smile.

Jeg er bare en grønskolling

Skal du se og lære af de rigtige mestre, så vil jeg varmt anbefale at du tager et kig på dette indlæg fra Smashing Magazine. Der er nogle rigtig gode eksempler. Derudover har manden, der står bag MailChimps user experience team Aarron Walter (dygtig og interessant fyr - jeg havde fornøjelsen af at møde ham i Seattle for et par år siden), skrevet bogen Designing with Emotion (sølle 9 dollars som e-bog). Og slutteligt kan du faktisk hente et gratis kapitel skrevet af netop Aarron Walter her (kan hentes både som pdf, ePub og MobiPocket - det er sgu' service). 

Virker det?

I min optik: ja. Der er rigtigt mange tweets om MailChimps lille frække abe. Folk husker det, smiler af dine special effects, og det kan gøre en kedelig shoppingoplevelse lidt sjovere. Indrømmet - det er ikke Frank & Casper live-show-efter-8-fadøl-sjovt, men trods alt sjovere end grå html-knapper.

Og om du kan li' dem eller ej, så vil jeg gætte på, at vi kommer til at se meget mere af den slags fremover. Og ja - vil opfordre dig til at komme i gang med det nu!

Men hvad synes du? Go or no go? Og del meget gerne gode eksempler fra danske webshops/webapps i kommentarerne.

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Morten blogindlæg Skriv dig op