Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Lær af 3 kvinder, der har haft en webshop

11,598 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
23 April 2013

Hvis der er én ting, jeg har lært her i livet, så er det, at man aldrig skal kimse ad erfaring. Så når erfarne folk taler, så lytter jeg. Derfor har jeg hevet tre kvinder i mit blog-studie. Det er kvinder, som jeg ved, har erfaring med e-handel. De har prøvet kræfter med det i årevis - de har kæmpet og skaffet erfaringer - og endte med at lukke eller sælge deres webshops. Jeg spurgte dem om, hvorfor de valgte at lukke/sælge deres webshops samt stillede dem spørgsmålet "hvis du skal give tre råd videre, til en kommende e-købmand, hvad skal det så være?".

(Jeg tror i øvrigt, at jeg har mødt alle tre gennem Amino. Her møder man nemlig seje mennesker Wink )

Lad mig kort introducere de tre eks-e-købmænd:
Christina Husk - ejede webshoppen purestyleliving.dk, der solgte boliginteriør og alt sådan noget, kvinder gerne vil have fat i. For nyligt har hun registreret domænet stylestudio.dk - og det kan jo være til både en blog eller en shop.

Trine Lønfeldt havde shoppen Umas.dk fra 2008 til 2012, der også solgte alt sådan noget, kvinder gerne vil have. Tasker, boligting og smykker. I dag blogger Trine på www.semiokolog.dk

Ann-Christine Hellerup Brandt - ejede shoppen The Green Factory, hvorfra hun solgte økologisk hudpleje. I dag har hun en super populær madblog på Valdemarsro.dk (følg hende også på Instragram, hvor hun hedder @valdemarsro )

Så er det vist tid til at komme til guldkornene:


Hvorfor solgte/lukkede du din shop?
Christina "Jeg solgte min webshop, da jeg gerne ville prøve noget nyt  og have mere tid sammen med familien".

Trine: "Lukningen af min shop, var en del af prioriteringen i forhold til familien og andre interesser. Det var for tidskrævende grundet øget omsætning og god udvikling".

Ann-Christine: "Jeg solgte min shop fordi jeg trængte til nye og andre udfordringer".

Hvilke 3 råd, vil du give til en, der vil åbne en webshop?
Christina:
1. Brug tid på at finde den helt rigtige webshopplatform, så du har mulighed for at videreudvikle og vokse – uden at du skal skifte til en ny shop.
2. Få styr på søgemaskineoptimering fra starten af og evt. betal dig fra det.
3. Sørg for at din webshop er brugervenlig og fuldt ud optimeret. Køb dig evt. til brugertest – du kan lære rigtig meget af det.

Trine Lønfeldt:
1. Forvent ikke (nødvendigvis) økonomisk overskud i starten, så vær økonomisk risikovillig. Det er et professionelt fuldtidsarbejde, gør det 100 %
2. Find et netværk eller sparringspartnere og/eller følg dine konkurrenter og eksperter på relevante områder
3. Beskriv din målgruppe, lav evt. en planche med et billede af personen, hvilket tøj han/hun har på, hvilket arbejde, bil, børn, hus, have etc.

Ann-Christine Hellerup Brandt:
1. Vælg din shopløsning med omhu, søg referencer og anbefalinger og lav en kæmpe brainstorm med dine behov. Søg professionel sparring hos en erfaren e-købmand og betal gerne for det.
2. Køb nogle knaldgode e-bøger om ehandel, fx Seolex, Adwordslex, Analyticsbogen og konverteringskarma. Læs, lær og vigtigst:  implementer det du lærer på din shop.
3. Hvem synes du gør det super godt i forhold til de ehandelsområder, hvor du har dine svagheder? Det kan være SEO, analytics, Adwords, konvertering, købmandsskab eller lign. Kontakt vedkommende og spørg høfligt om du må få et enmandskursus med udgangspunkt i din shop og dine behov. De øser ud af deres erfaring og du stiller spørgsmål og suger til dig. 2-4 timer kun til dig og dine spørgsmål er alle pengene værd! Hvis de ikke kan, så spørg om de kan anbefale en kollega.

Jeg er godt klar over, at dette indlæg er mest rettet mod folk, der tænker på at starte en webshop. Er du i den fase, så bør du også læse mit indlæg med 7 dumme fejl, jeg har begået.

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Morten blogindlæg Skriv dig op