Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

7 dumme fejl jeg har begået som e-købmand

18.161 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
18 January 2012

Jeg har været e-købmand i snart 11 år, og det gør man ikke uden at begå fejl. Her får du en guidet tur ud i mine største fejl i håb om at du ikke også begår dem. Tro mig - ingen af dem tåler gentagelse.

1. Vil selv-alderen
“Selvgjort er velgjort” er den største løgn. I de første mange år af Kondomatens levetid lavede jeg vores eget e-mail-marketing-system som ud over at være ekstremt tidskrævende også var ekstremt elendigt sammenlignet med systemer som Ubivox, MailChimp og CampaignMonitor.
Jeg gjorde det oprindeligt ud fra tanken om at det var absurd at skulle betale for at sende nogle e-mails, men i dag kan jeg godt se at det er ikke det at sende e-mails man betaler for. Man betaler for at slippe gennem spam-filtre, få detaljeret statistik, få split-test-muligheder og meget mere.
Jeg har lavet mange andre ting selv som jeg burde have betalt mig fra. Regnskab for eksempel ... Jeg har også lært meget af det, men det er viden som var alt for dyrt købt. I dag spørger jeg mig selv "hvor lang tid tager det her, og hvor mange AdWords-annoncer kan jeg så lave på den tid?".
Take-away: Altid lave cost-benefit-analyser inden du går i gang med et arbejde!

2. Købt annoncer i aviser og blade
De giver ikke en skid. Vi har købt helsidesannoncer i internettillæg og kunne ikke engang se nogen ændring i direkte trafik. Det har kostet op til 10-12.000,- kr. Jeg tør ikke tænke på hvor mange AdWords-klik jeg kunne ha’ fået for de penge.
Take-away: Spørg dig selv “hvornår gjorde jeg selv det som jeg nu prøver at få folk til?” (i tilfældet her læse et blad, åbne computeren, besøge en hjemmeside som jeg har set en annonce for). Jeg kunne have svaret “aldrig” hver gang - ved ikke hvorfor jeg var så naiv.

3. Don’t look back
Du vil blive snydt når du driver forretning. Man skal bare lære at sige “fuck det - jeg skal videre”. Jeg har brugt for mange kræfter på at få mine penge igen "af princip" og ærgre mig. Det er ikke tiden værd.
Take-away: Win some - loose some. Kom frem over isen.

4. E er kun et bogstav ud af otte

Det hedder e-købmand. Husk købmands-delen. Jeg er god til e, men en tåbe til købmand. Det tog mig mange år at lære "køb billigt - sælg dyrt" som købmandsskab jo egentligt handler om.
Der er store fordele ved at købe stort ind. Find ud af hvad du sælger rigtigt godt af, og køb stort ind (med en ordentlig rabat naturligvis). Ring til din leverandør og spørg “hvor meget skal jeg købe for, for at få rabat?”, og gør det så. Dels tjener du mere på dine produkter, og dels kan du tilbyde dine kunder en god rabat i ny og næ.
Take-away: Medmindre du gør dig lidt ekstra umage, så køber du og din konkurrent ind til samme pris. Gør dig umage!

5. Alle checker e-mail
Folk checker mails konstant. E-mail-marketing kan give dig kontakt med kunde-emner når du har lyst. Med SEO og AdWords skal du sidde passivt og vente på at dine kunde-emner beslutter sig for at google efter dit produkt. E-mail-marketing er en killer til salg.
Husk også at selvom du ligger på side 1 på Google i dag, så er det ikke sikkert du gør det i morgen. Men din e-mail-liste kan ingen ta' fra dig.
Take-away: Kom i gang med e-mail-marketing nu! (Start evt. med at læse disse 9 tips eller hent den gratis smagsprøve på The Workbook).

6. Der ligger guld i detaljerne
Selv en lille ændring på din side kan have stor indflydelse. Se f.eks. denne split-test som jeg lavede med Michael Aagaard på min side Kondomaten. Ved at tweake teksten lidt fik Michael næsten 5 gange så mange tilmeldinger til mit nyhedsbrev.
På min side mXchange testede jeg overskriften (også lavet af Michael Aagaard, der har blogget lidt om det her). Her fik jeg 33 % flere brugere bare ved at ændre overskriften. Der er så meget at hente i tekst/ordlyd, og Michael er suveræn til det. Tag dig selv tid til at se denne video - så er du ikke længere i tvivl om, at du skal tage dig kærligt af din webtekst

Take-away: Brug rigtig god tid på din webtekst.

7. Mavefornemmelse er det næstbedste
I dag kigger jeg i min Google Analytics mindst en gang om ugen, men tidligere kunne der gå måneder imellem jeg kiggede på min webstatistik.
Der er så mange ting man kan gøre på og for sin hjemmeside, at man umuligt kan nå det hele. Google Analytics fortæller mig hvor jeg skal prioritere. De søgefraser jeg tjener penge på, laver jeg SEO og AdWords på. De sider der har høj bounce rate, får jeg tilpasset i håb om at ændre dette. Der hvor flest falder fra i mit check ud-flow, bruger jeg tid på at optimere. De AdWords-annoncer der stadig ikke tjener penge, lukker jeg ned etc. etc.
Take-away: Data slår mavefornemmelse. Google Analytics fortæller dig ikke hvad der er galt på din hjemmeside, men det fortæller dig hvor det er galt.

Er du gammel e-købmand, kan du nok nikke genkendende til nogle af disse 7 fejl. Er du ny e-købmand, så undgå dem for enhver pris.

UPDATE: Som opfølgning på dette blog-indlæg har Ib Potter lavet en podcast med mig om netop disse fejl, men også 7 ting, som du bør have styr på. Du kan høre podcasten her.

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Morten blogindlæg Skriv dig op