Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Men andre får det billigere

6.898 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
02 November 2011

Normalt har jeg ret klare meninger om hvad der bør være i en webshop eller ej. Men i dag vil jeg bevæge mig ind på et område hvor mit bedste råd til dig er: Følg din mavefornemmelse - og så vil jeg komme med mit input til hvad jeg vil gøre. Emnet er rabatkoder. Se det for dig: Du er i gang med at købe en færgebillet til Sverige. 1495,- for en retur. Du synes det er dyrt, men det er den billigste du kan finde. Da du så er i gang med at checke ud, er der et felt der hedder "rabat-kode".

"Aha! - der er altså nogle der får det billigere end mig", tænker du. (Det var i hvert fald hvad jeg tænkte, og så skrev jeg på min blog og spurgte om nogen havde en rabatkode til Stena Line. Man er vel nordjyde). Jeg fik ikke min rabatkode (endte faktisk med at afbryde købet og afvente for at se om den skulle komme). Og det er der rigtigt mange andre der gør - altså afbryder købet. Mit indlæg blev skrevet i februar 2009, og lige siden har søgningerne "tilbudskode stena line" og "stena line tilbudskode" været blandt de 10 mest populære søgeord der ledte brugere ind på min blog. Altså 2 ud af mine top 10 søgeord har at gøre med det her. Det rabatkode-felt må koste dyrt for Stena Line!

Men hvad burde de så have gjort? Personligt hælder jeg til at ordet "rabat" skal fjernes. Der står rabat, men brugeren læser "vi vil gerne sælge det her til dig, men andre får det billigere". De kunne have skrevet "gavekort-kode" eller "kommentar" og så givet folk besked på at indtaste det der. Endnu bedre, synes jeg, er at de giver rabatten ved at folk går ind på www.stena-line.dk/rabat og indtaster deres kode, eller slet og ret allerede på stena-line.dk/rabat får oplyst "du får 10 % på din ordre", og så kan de ellers shoppe løs. Man kan jo godt have forskellige modeller så man har en der hedder www.din-webshop.dk/fri-fragt etc.

Er der så ingen fordele ved rabatkoder?

Bestemt... De er fremragende til at måle f.eks. offline markedsføring og fastholdelsesrate. Send f.eks. en rabatkode med fri fragt eller 5-10 % rabat på "næste ordre" til dine kunder første gang de køber. Vupti - så har du din fastholdelsesrate (på de kunder der gemmer koden, vel at mærke).

Har du et ønske om at øge antallet af dine Facebook-fans så kan en rabatkode kun til dem også være en god gulerod til den slags.

Men endnu bedre... Indgående links. Hvis du laver en tidsbegrænset rabatkode - "20 % resten af oktober" f.eks., og får den spredt på fora, Facebook m.m., så kan det skabe nogle gode indgående links fra relevante sider hvor emnet debatteres. Det bedste er næsten at giver du en god rabat, så skal folk nok selv sørge for at lave disse indgående links til dig. Men husk for alt i verden at lave den tidsbegrænset, og sørg for at understrege det.

Hvad skal jeg så gøre, Vadskær?

Min anbefaling: Brug rabatkoder, men fjern ordet "rabatkode" eller "tilbudskode" i dit checkud-flow. Det koster penge!

- Andre holdinger modtages gerne.

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Morten blogindlæg Skriv dig op