Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

3 grunde til at Kondomaten konverterer 9%

11.988 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
28 January 2011

Den gennemsnitlige danske webshop har en konverteringsrate på omkring 2-3% (baseret på mine erfaringer fra diverse arrangementer såsom Shopcamp, erfa-grupper m.m.). Min webshop Kondomaten konverterer 9%. –Og hvorfor gør den så det? Her kommer jeg med mine tre bud på, hvorfor det er tilfældet.

Den er simpel

Vi har gjort meget ud af at skære ind til benet og ikke have alverdens boxe, twitter-ikoner, ugens tilbud etc. rundt om ørerne på vores brugere. Der er to navigationer, der er forholdsvis overskuelige, kondomer og så en indkøbskurv. Det er i bund og grund alt, hvad man skal bruge for at have en webshop.

Udover mig har tre forholdsvis kendte folk også udtalt sig om at gøre tingene simple (dog ikke med en direkte reference til Kondomaten Wink). Specielt den sidste gælder i den grad for hjemmesider.

Gratis fragt

Folk elsker når noget er gratis – og selvom kunderne godt kan regne ud at "fragt-prisen" bare lægges oveni produktet, så føler de, at de får noget gratis – og så er gratis fragt med til at gøre siden endnu mere simpel samt øge gennemsigtigheden. Vi er nemlig fri for at stille brugeren overfor et valg omkring X antal fragt-muligheder.

Hicks lov er en veldokumenteret lov, der siger, at jo flere valg du stiller en bruger overfor, jo længere tid tager det brugeren at foretage valget. Ved at tilbyde gratis fragt (og æde kreditkort-gebyret undgår vi scenarier som disse, der begge er hentet fra live webshops)

En større undersøgelse har vist, at fragt-priser er den primære grund til at folk springer fra deres køb i e-handel (Læs selv mere om det her).

Det er klart at mange webshops ikke kan tilbyde gratis fragt - men prøv om ikke du kan barbere dine valg drastisk ned til blot at have en flat-rate på fragt og en flat-rate på gebyr.

Webanalyse. Altid webanalyse

I stedet for at optimere i blinde har vi brugt megen tid på webanalyse. Kondomaten dukker op på side 1 i Google, når man søger efter både ”klamydia” og ”bedøvende kondomer”. Men et hurtigt kig i Google Analytics viser mig, at vi tjener meget mere på de besøgende, der kommer ind på søgningen ”bedøvende kondomer” end de, der kommer på ”klamydia”. Derfor har jeg naturligvis koncentreret mig om at forbedre min placering på fraser som ”bedøvende kondomer” og ignoreret ”klamydia”. Derved består mine besøgende af meget mere konverteringsvenlig trafik - der er med til at presse min konverteringsrate i vejret.

Jeg bliver med jævne mellemrum kontaktet af SEO-konsulenter, der tilbyder at få siden op som nr. 1 på ordet ”kondomer”. Den henvendelse alene gør, at jeg siger nej tak, da de helt åbenlyst ikke har øje for hvilke søgeord, der konverterer.

Jeg er glad for min 9% konverteringsrate og kæmper i øjeblikket for at opnå samme konverteringsrate i min anden webshop. –Hvis du har andre bud på, hvorfor Kondomaten konverterer 9%, så er du velkommen til at dele dem her.

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Morten blogindlæg Skriv dig op