Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
29 November 2008

Den dygtige designer ved det godt, desto mere enkelt noget ér, desto bedre.  I mangel af bedre ord på dansk, så vil jeg bruge ordet "essentielt" istedet for "enkelt" om dette fænomen, fordi "enkelt" har i vis grad den forkerte betydning.  Noget kan være enkelt for en bruger, men uendeligt svært at iværksætte for designere/teknikere.  Ordet "essentielt" er derimod et udtryk for, at man netop har indfanget essensen af emnet, noget der skiller dygtige designere fra de øvrige.

Hvorfor er det så lige, at designerne har vidst dette i lang lang tid, og samtidigt så efterstræber rigtigt mange af os IT-teknikere at fremstille løsninger for kunder som er stadigt mere komplekse for vores kunder? Vi teknikere kan da godt fraskrive os ansvaret, ved at påstå at kunder beder om det komplekse, men de ved jo ikke rigtigt hvad der findes derude - Hvis de gjorde, ville de jo ikke få os til at lave opgaverne for dem! Derfor er denne fraskrivning blot en bekvem måde, at afstå fra at påtage ansvar og prøve at lede kunderne henimod de elegante løsninger, det essentielle i en IT-løsning.  Eksempler herpå? Google er ikke kønt, men det virker helt optimalt til foremålet.  iPhone fra Apple kan ikke alverdens mærkelige ting, såsom FM-radio, men det den kan, gør den på en måde der indfanger essensen af en bærbar "dingenot"; Telefon, iPod, Mail mv..  En anden årsag er, at det netop er det "essentielle" som er allersværest at udvikle; At fremstille en IT-løsning hvor folk bare siger "Ja, selvfølgelig virker det sådan, hvordan ellers?".

En stræben efter det komplekse, uden at tænke over essensen, er en fortabelse!  Vi bør fokusere på at gøre alt hvad vi kan, for at vejlede kunder i retning henimod "esentielle løsninger", og dermed fremvise at forskellen på designeren og IT-teknikeren er mindre end de fleste måske går og tror.  Hver gang du tænker på en "feature" som kan tilføjes, så overvej lige om denne bidrager til det essentielle i systemet, eller blot leder brugeren på små omveje, og til tider helt unødigt.  Hver gang du begynder at lave noget som en "teknisk løsning", så tag lige et stykke papir og visualiser grænsefladen fra brugerens synspunkt først.  Hver gang du overvejer at indføre en ny måde at fremvise noget på, så overvej om der ikke allerede findes udbredte måder at gøre det på, og om der så måske ikke er en grund til, at disse måder netop er udbredte.

Jeg er udemærket klar over, at skabe noget "essentielt" oftest er det sværeste, teknisk set.  Så jeg siger ikke, at skabe noget som for kunden/brugeren er "essentielt" og at skabe noget som er "essentielt" for en tekniker/programmøren, er det samme.  Men, ved at efterstræbe det for brugeren/kunden essentielle, kan vi måske gøre det lidt nemmere også at opnå en god løsning set udfra en teknikers synspunkter.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Morten skriver Skriv dig op