Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

80/20-reglen for websites - Præciseret

2.660 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
31 October 2008

Jeg har i dag forsøgt at præcisere indlægget, efter en del misforståelse.  Jeg kan sagtens se hvordan i har misforstået, og vil derfor prøve at præcisere det nu.  Præciseringerne er skriftmæssigt sat i skråskrift, ligesom teksten her, så I der har læst det oprindlige, vil kunne nøjes med afsnit i skråskrift.

Tak for jeres fine kommentarer Smile Jeg kunne især godt lide tanken bag at fokusere på de 20% af opgaverne som giver 80% af indtægten.  Dette må i høj grad være tilfældet for virksomheder drevet af salg af standard-løsninger med meget få (!) tilpasninger.

 

80/20-reglen er mest kendt indenfor markedsføring.  80/20 er et begreb baseret på, at man mener at en kampagne/produkt er en succes hvis 80 procent af målgruppen er tilfredse med resultatet.  Kan dette på nogen form overføres til Internet og webløsninger?  Jeg vil ihvertfald forsøge med et forslag!

Jeg vil påstå at en webløsning, udført af en konsulent for en kunde, er en succes for kunden når ca. 80% af det ønskede resultat er opnået.  Om det så er 80% af de ønskede funktionaliteter eller 80% af de forventede besøgende (f.eks. relevant ved en webshop), er egentlig lidt underordnet her.  Jeg mener hermed, at man indledningsvist skal forsøge at bruge lidt af de 20% tid på at i dialog med kunden for at afgrænse løsningen, så den ca. får 80% af de funktioner, som kunden i første omgang ønsker.  Herved får man så en arbejds-tjekliste med langt flertallet af kundens ønsker, og man får samtidigt indgået en dialog med kunden og elimineret de fleste ønsker som er upraktiske (specielt dyre og ressourcekrævende udover resten af løsningen). De fleste kunder har ikke, og kan ikke forventes at have, et overblik over hvilke ønsker der er rimelige og hvilke der er mere besværlige at indfri - Dette er en del af konsulentens opgave at finde frem til og forklare kunden.

Hvis man forestiller sig at bruge 80% af sin tid og kapacitet på at udføre en webløsning for en kunde - Når en konsulent, såsom jeg, laver en website eller webshop til en kunde - vil jeg vove at påstå at man kan opnå fuldstændig succes ved at tilegne de sidste 20% af sine ressourcer på undervisning.  Undervisningen kan så for eksempel være en gennemgang med dialog af et websites administrations-del, når kunden for eksempel vil redigere sit site selv, og ikke helt har gennemskuet administrationen.  Hvis det er undervisning af websites besøgende, så kan undervisning være indførsel af f.eks. sitemap eller en kontekst-afhængig hjælpe-funktion.

Hvis man sigter efter en 100% tilfredsstillende løsning kan man risikere at lave noget sindssygt skræddersyet, i et sådant omfang at det netop KUN passer til den enkelte kunde/bruger.  Hvad nu hvis din kunde/bruger ansætter en ny person til kun at varetage websitet?  Så skal der igen rettes på løsningen.  At undervise denne ny person er langt nemmere, også fordi at man allerede på dette tidspunkt har erfaringer med undervisning i løsningen fra den oprindlige kunde/bruger.  Ved at sigte efter en 80%-løsning kan man også nemmere udbyde sin løsning til nye kunder, og derved igen kun skulle tage stilling til hvordan man vil håndtere de sidste 20% - Undervisning eller udbygning.

Hvis denne 80%-løsning er fornuftigt opbygget, kan konsulenten altid udbygge den for opnå en endnu højere grad af succes.  Derved kan man på sigt opnå mere end de 80%, og så vinder både kunden og konsulenten.  Dette er et eksempel på velkendt praksis, hvor man starter med at opbygge noget kerne-funktionalitet i et system, og så tilføjer yderligere senere hen.

Jeg ser frem til jeres tanker om emnet, dette er blot en idé jeg fik, og lidt underbygget af erfaringer.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Morten skriver Skriv dig op