Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Iværksætterblogs Idéer, design og produktion Lars Løkke Rasmussen aka "Lille Lars" - Spil til iPhone med SpriteKit.

Lars Løkke Rasmussen aka "Lille Lars" - Spil til iPhone med SpriteKit.

2.198 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
12 November 2013

Inspireret af en artikel på Bagsiden af Politiken om "Lille Lars" på børnebibliotekerne, fik jeg idéen til et simpelt spil med Lars Løkke Rasmussen som hovedaktør.

Konceptet bag spillet er sagen om den tidligere og måske kommende statsminister Lars Løkke Rasmussens ture på 1. klasse i hans egenskab af formand for GGGI.

Lars Løkke sidder i sin egenskab af formand for GGGI uden en trævl på kroppen - "Kejserens nye klæder ? - på toppen af jordkloden. Han styrer for vildt - eller rettere du styrer ham ved at vippe iPhonen fra side til side for at undgå de lavtgående fly. Når du i skikkelse af Lille Lars holder fanen højt og forbliver på toppen ruller der point ind i kassen. Hver gang et fly letter er der yderligere 2000 point på kontoen. Spiller du kylling og dukker dig mister du point. Tager du turen rundt om jorden er du ude, det samme sker hvis du får -100000 point. Når du de magiske 500000 point vinder du :-)

Apple har netop udgivet iOS7 og med dette et nyt kodebibliotek "SpriteKit". Det var oplagt at prøve at bruge dette til spillet om Lars Løkke. Apple har taget idéen om en "spilengine" fra Cocos2D-miljøet som igennem lang tid har været "State of the art" når det galdt udvikling af 2D-spil til iOS. Fordelen ved en spilengine er blandt andet nem håndtering af sprites og gameloop. Dette er nu integreret i selve Apples udviklingsmiljø, og det fungerer perfekt set i lyset af min indtil nu lille erfaring med det.

Ud over nem håndtering af sprites, gør SpiteKittet det også nemt at arbejde med textures. Grafikhåndteringen i et spil er jo alfa og omega for at hastigheden er optimal. Derfor er brugen af såkaldte texturemaps vigtig. SpriteKit gør dette ekstremt nemt, idet man blot skal importere et bibliotek med extention *.atlas og registrere brugen af atlas'er, hvorefter man kan referere til grafikken i koden og den bliver herved håndteret i eet kald til grafikprocessoren = optimering af hastigheden.

Jeg har lavet spillet med et rimeligt enkelt gameplay - men har netop lavet en opdatering med en færdig håndtering af spillets "state" så det nu er et "FSM" = Finite State Machine, hvor den første version næsten var en "IFSM" infinite State Machine da jeg var lidt hurtig med at få spillet godkendt før sagen om Lars Løkke på første klasse var gået helt i glemmebogen :-) Spørgsmålet er om Lars Løkke og bilagene er en "newer ending story..?" - men mon ikke han er blevet banket godt og grundigt på plads nu af misundelige kolleger og journalister..:-)

Download spillet: "Lille Lars" på AppStore: https://itunes.apple.com/dk/app/small-lars-on-first-class/id734282942?mt=8&ign-mpt=uo%3D4

Se en teaser fra spillet på YouTube:

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Bo skriver Skriv dig op