Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om Online Markedsføring

Hvor lang tid tager det at få 1. pladsen på Google?

Skrevet af:
20. august 2018 | 1.763 Visninger | 18 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du? :

Amino Ekspertblog

Mohammad Dadkhah fra Klikko

Ekspertblogger på Amino om Online Markedsføring

Det er et af de spørgsmål, som er næsten lige så svær at svare som spørgsmålet: "Hvad er meningen med livet?"

Velkommen til SEO - og livet som en SEO mand.

"Hvor lang tid tager det at få 1.pladsen?"

"Jeg vil gerne op på søgeord "x" og "y" - hvad koster det?"

Og jeg kan ikke fortælle dig, hvor mange gange jeg har sagt som Bertel Haarder:

For det er jo trods alt ikke mig, som ejer Google, og der findes heller ingen opskrift/formular, der forklarer præcis, hvad der skal til, og hvor lang tid der går.

Selv en Google medarbejder kan ikke fortælle dig det!

Men når jeg nu blev mødt med disse spørgsmål så mange gange, og siden jeg ikke skulle til teater foreløbigt, så blev jeg nød til at forholde mig til det.

Hvordan får man 1. pladsen på Google, og hvor lang tid går der med det?

Sidste år kunne jeg, her på Amino, præsentere en SEO case, hvor jeg viste, at jeg fik en ny hjemmeside op som nr. 1. på "ingefærshots" på blot 90 dage!

Fedt! Var det så svaret? At det kun tager 90 dage?

Øøøøh NEJ!

For der er immer stor forskel på søgeord/branche til søgeord/branche

Efter jeg havde præsenteret casen, så fik jeg henvendelser fra nogle forskellige kunder, som gerne vil have hjælp til at forbedre deres placeringer

Jeg var toptunet, topmotiveret og havde netop besluttet, at jeg ville bruge Brian Deans Skryscraper teknik som fremgangsmåde.

Ganske kort fortalt, så gik det ud på, at jeg ikke ville genopfinde den dybe tallerken. Hold tingene simpelt:

Dine konkurrenter har de placeringer, som du gerne vil have => Se deres Onsite og backlinkprofil igennem => Gør det bedre

Så når jeg fik henvendelse fra en kunde, som faktisk var eksempel 3 fra dette indlæg fra sidste uge, så lavede jeg følgende:

1. Analyserede hans side og hans konkurrenter, og derefter præsenterede jeg en Content Strategi for hans hjemmeside ift. Teknisk optimering, Gode Tekster, Intern linkbuilding osv.

2. Analyserede hans backlinkprofil og hans konkurrenter, og derefter præsenterede jeg en Linkbuilding Strategi for hans hjemmeside ift. antal links, type af links, hastighed osv.

Jeg gav ham mit bud / estimat på, hvad der skulle til, for at han kunne få 1.pladsen

Jeg gjorde min fremgangsmåde klart og tydeligt for kunden, og jeg gjorde også klart og tydeligt, at jeg ikke garanterede ham placeringer eller nogen resultater - som sagt, jeg ejer ikke Google

For kunden lød det fornuftigt, og jeg satte projektet i gang.

I løbet af blot 2 måneder havde jeg ham på 2.pladsen på hans vigtigste søgeord (han var på 8.pladsen), og lige da jeg troede, at jeg skulle være så sej at have ham på 1. pladsen på blot 90 dage, så fik jeg et reality check.

Han forblev søreme på den 2. plads, og det gjorde han faktisk i over 6 måneder!!

Hans side bouncede faktisk lidt frem og tilbage mellem 2. & 3. pladsen indtil den i juni måned hoppede op på 1. pladsen, hvor den så har været plantet solidt indtil nu (se nedenstående screenshot fra Accuranker)

De store hop kommer faktisk hurtigt

En anden kunde kontaktede mig i slutningen af 2017 og ville gerne op på et MEGET konkurrencepræget søgeord.

Da jeg så analyserede hans konkurrenter og præsenterede ham for en løsning, så var det også en tung pille at sluge - hvorfor skulle det være så dyrt?

Svaret fra mig var: "Jamen, jeg bestemmer ikke budgettet 100 %. Du er desværre i en branche, hvor dine konkurrenter har 40 x flere links, end din hjemmeside har. Enten skal vi op og matche dem, ellers skal vi sætte ambitionsniveauet lavere, hvilket jeg helst ikke vil"

Heldigvis for ham, så valgte han at satse på projektet.

Som du kan se på nedenstående graf, så tog det ikke lang tid, før han hurtigt kunne snuse til forsideplaceringer, men hans side bouncede frem og tilbage.

Det var lige indtil cirka 3 måneder efter start af linkbuilding, hvor hans side så bed sig fast på forsiden af Google på hans absolut sværeste søgeord, og lige siden har han crawlet stille og roligt op.

Han er lige rykket fra 3. pladsen til 2.pladsen, og nu håber jeg selvfølgelig ikke, at der går 6 måneder, før han rykker fra 2. pladsen til 1. pladsen :)

What is the take away?

Nu har jeg efterhånden lavet linkbuilding for en del virksomheder, og her er mine erfaringer:

1. At opnå forsideplaceringer er faktisk meget nemmere, end de fleste går og tror. Hvis seo manden gør sit arbejde ordentligt, og kunden allokerer det fornødne budget, så bør en forsideplacering være meget realistisk inden for 3 måneder

2. En top3 placering bør, i rigtig mange brancher, være muligt at opnå inden for 3-5 måneder

3. En 1.plads kan virkelig trække tænder ud, for det kan tage alt fra 3-9 måneder afhængig af branchen. Men hvis du først opnår top3 placering, så er du meget tæt på 1. pladsen!

Og før jeg lige får høvl af nogle kollegaer for mine statements, så vil jeg gerne lige understrege et par ting:

A) Man kan ikke garantere placeringer, og det gør jeg heller ikke i mit indlæg

B) Jeg skriver, at kunden skal allokere det fornødne budget. Dvs. hvis du gerne vil op som nr. 1 på fx. "træpiller", så skal du ikke være overrasket over, at det koster mere end blot 10.000 kr.

C) Linkbuilding kan ikke stå alene. Du kan fyre nok så mange links af til din hjemmeside, men hvis dit Onsite ikke er i orden, så når du aldrig toppplaceringer. Du kan have den bedste hjemmeside, men uden links når du ikke topplaceringer

Kommentér gerne med dine oplevelser:

- Hvad er det hurtigste, du har opnået topplaceringer?

- Har du været i gang med SEO i mere end 3 måneder uden at opnå forsideplacering?

Læs også


Kommentarer

Brian   den 21-08-2018 kl. 09:40

Hej :)

Lige et hurtigt spørgsmål :)

I din graf kan man se at i starten sviger placeringen af søgeordet voldsomt.

Jeg arbejder selv med SEO for min webshop MonkeyMobil.dk - altså så godt som jeg nu kan.. Og jeg ser tit at jeg har søgeord der hopper voldsomt i placeringerne. Den ene dag kan det gå 55 placeringer den rigtige vej. Dagen efter, så falder jeg måske med 40. :)

Kh

Brian Christensen

Er kommentaren brugbar? 1 0
Brian   den 21-08-2018 kl. 09:42

- jeg glemte helt spørgsmålet kan jeg se ;)

Men ved du hvad årsagen er til de voldsomme spring i placeringer? :)

Kh

Brian

Er kommentaren brugbar? 1 0
Christopher Hofman Laursen   den 21-08-2018 kl. 09:47

Helt enig i dine betragtninger. Jeg arbejdede 1,5 år på at nå 1. pladsen på et af DKs sværeste søgeord for en af mine kunder. Det krævede et seriøst budget, men alt er muligt, når først sitet fungerer, og Google anerkender sitet som et top 10 resultat indenfor branchen. Det skal siges, at den investering var dækket allerede efter et par mdr. som nr. 1.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Rehne Bomholt   den 21-08-2018 kl. 10:07

Vores firma Packhouse.dk er en webshop, som sælger møbler og brugskunst. Vi er i en voldsomt konkurrencepræget branche med nogle meget stærke konkurrenter med VOLDSOMT mange backlinks. Er den eneste vej frem til side 1 på Google at få 20.000-25.000 relevante backlinks?? Det virker som en næsten umulig opgave.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Michael   den 21-08-2018 kl. 10:16

Rehne

Det er ikke altid mængden af backlinks, men derimod kvaliteten, som er mest afgørende.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Mohammad Dadkhah   den 21-08-2018 kl. 10:54

@Brian

Jeg har erfaret, at det er meget normalt, at placeringerne bouncer frem og tilbage, når det drejer sig om bunden af side 1 eller lavere.

Det er først, når man for alvor bider sig fast i fx. top6-7 stykker, at den så også forbliver

Jeg har næsten ikke oplevet, at en kunde når fx. 3. pladsen og pludselig daler langt tilbage

Er kommentaren brugbar? 1 0
Mohammad Dadkhah   den 21-08-2018 kl. 10:56

@Christoffer

Jeg er helt enig i betragtning. Det virker os for mig, at så snart en side er blevet "clearet" til en god placering, så forbliver den også der - indtil konkurrenterne vågner op og gør noget ved det..

Ps. godt gået ift. din kunde! :)

Er kommentaren brugbar? 1 0
Christopher Hofman Laursen   den 21-08-2018 kl. 11:02

Jeg vil anbefale, at i prøver Serpwoo.com for at forstå, hvordan placeringer i Google rykker op og ned. Man kan gratis sætte 3 søgeord op på sin konto. Giv det en måned og og derefter gå ind og se bevægelserne i top 40 i Google. Det ser ret vildt ud, hvordan placeringer hopper og ned udenfor side 1, og faktisk er det først i top 5, at det bliver rimeligt stabilt

Er kommentaren brugbar? 1 0
Mohammad Dadkhah   den 21-08-2018 kl. 11:04

@Rene

Som Michael korrekt nok er inde på, så er det ikke altid mængden men også kvaliteten.

Med det sagt, så kommer man ikke udenom mængden også.

Men det er vigtigt at huske på, at det ikke er mængden af BACKLINKS, men mængden af ANTAL SIDER, som linker til dig.

Skal man komme helt i dybden, så er det også mængden af antal forskellige IP'er, som spiller en rolle

Hvis dine konkurrenter på top1-3 pladserne har i gennemsnit 400 sider, som linker til dem, så betyder det ikke nødvendigvis, at du også skal have 400 backlinks. Men det går nok ikke med kun 10 stk. :)

Jeg kommer ind på det i denne video :)

https://www.youtube.com/watch?v=t9sjQYj8nW0

Er kommentaren brugbar? 1 0
Lars Ravn   den 21-08-2018 kl. 18:49

side spørgsmål til det at ligge på side 1, hvis der nu kom en opdatering fra google, så der standard blev vist 50 søge resultater på side 1 i stedet for de 10 søge resultater. ville det kunne ændre markedet radikalt for webshops, hjemmesider & you name it ?

Tip: når du kommer til google.dk, nede i højre hjørne i settings,kan du ændre hvor mange søge reusltater du ville se på side 1.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Kasper Friis   den 22-08-2018 kl. 13:08

Godt indlæg, Mohammad. Gode pointer. :-)

Jeg ved ikke, om du allerede henviser til dette indlæg fra Ahrefs, men ellers gør jeg det lige her: https://ahrefs.com/blog/how-long-does-it-take-to-rank/

Det er også en god vinkel på det (selvom det er på et andet marked).

Er kommentaren brugbar? 2 1
Lecherro   den 22-08-2018 kl. 14:40

Der er andre faktorer der også gør sig gældende hvis en side skal listes højt.

HTTP vs HTTPS: HTTPS sider fortrækkes altid af google

PREFERRED SITE: Husk at vælge preferred site i google webmaster

AMP: Accelerated Mobile Pages er udviklet af google. Hvis din side anvender denne teknologi, vil sitet listes højere.

Pointen som Mohammad skriver "hvis din onsite ikke er iorden" opnår du ikke højere placeringer!

Er kommentaren brugbar? 1 0
Lars Ravn   den 22-08-2018 kl. 22:30

@Lecherro

Søg på Social Trading på google.com og 7 ud af de første 20 website hits bruger ikke https på deres hjemmeside og den første ligger nr 3. OG igen søg på livescore på google.com og den der ligger nr 1 bruger hellere ikke https og de har endda over en halv million bruger om dagen. Så hvor meget vægter Google https contra http, nok ikke så meget i sidste ende.

Er kommentaren brugbar? 1 1
Lecherro   den 24-08-2018 kl. 11:22

@LARS

3 ud af de første 10 når jeg søger både på .DK og .COM har ikke HTTPS.

Alt andet lige må dette betyde at du har større chance for at blive vægtet højere når du bruger HTTPS.

Du kan sagtens ligge nr. 1 uden HTTPS men er du nystartet med lav MOZ-DA er forskellen meget større.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Per Asmussen   den 24-08-2018 kl. 20:48

Godt indlæg (som altid Mohammad :-).

Jeg fik min første top3 placering efter 3 mdr. levetid.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Markus R   den 07-09-2018 kl. 15:44

Lecherro: Ang. HTTP vs HTTPS:

Delvist - Men jeg tvivler på, at der er en decideret algoritme der siger eks. "sider uden HTTP har 15% mindre chance for rankings end sider med HTTPS".

Jeg tror i højere grad det handler om bounce rate. Alt andet lige må det give en højere bounce rate, når besøgende kan se, at ens hjemmeside siger "ikke sikker" vs. "sikker". Heraf dårligere rankings. :)

Er kommentaren brugbar? 1 0
Morten   den 07-09-2018 kl. 17:09

Gider du SMS mig på 21309844 har nogle spørgsmål

Er kommentaren brugbar? 1 0
Mohammad Dadkhah   den 07-09-2018 kl. 17:13

Hej Morten

Jeg gør ikke rigtig i SMS'er, men du er velkommen til at skrive til mig på info@dadkhah.dk eller ringe 44 40 40 63 mellem 11-17 i hverdage

Er kommentaren brugbar? 1 0
 

Tilføj en kommentar

 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: ni + syv =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 

Om denne blog


Få besked når Mohammad skriver


Om

Med 13 års erfaring i Online Markedsføring, har Mohammad Dadkhah opnået en meget unik viden.

Kunderne igennem tiden tæller alt fra Fullrate A/S, Scor ApS, Enalyzer A/S, Ekspres Bank A/S, Danske Konferencecentre A/S, Ikano Bank A/S, Bedre Begravelse ApS, GlaxoSmithKline ApS, Molio A/S og mange flere.

Mohammad har sin ekspertise inden for Google AdWords, SEO, Linkbuilding, Google Analytics samt at udarbejde og eksekvere digitale strategier.

Download hans gratis e-bog, som er downloadet af cirka 2.000 iværksættere

Læs hans omfattende SEO guide og omfattende Linkbuilding guide

Følg ham på Facebook og LinkedIN

Abonnér gratis på hans YouTube kanal

Prøv hans linkbuilding produkt