Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om Online Markedsføring

Den matematiske umulighed på AdWords nærmer sig

Skrevet af:
29. maj 2018 | 3.328 Visninger | 11 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du? :

Amino Ekspertblog

Mohammad Dadkhah fra Klikko

Ekspertblogger på Amino om Online Markedsføring

Nogle brancher er allerede i risikozonen nu, og for mange nærmer den sig med høj fart. Det bliver snart umuligt at annoncere på AdWords med henblik på at få profit.

Jeg har arbejdet med Google AdWords siden 2005, og den måde som AdWords auktionen udvikler sig på, er faktisk lidt skræmmende.

Da jeg startede med AdWords, så var CPC på 1 kr. i den høje ende - nu er CPC på 1 kr. ønsketænkning i utrolig mange brancher.

Sådan ser konkurrencen ud for mange lokale virksomheder

Ovenstående data er fra Google KeyWord Planner d. 22.05.2018, hvor man kan se antal søgninger pr. md. i gennemsnit samt foreslået bud fra Google.

Selvom AdWords er en auktion, så kan Google give dig en praj om, hvad dine konkurrenter byder pr. klik, og hvad du bør byde for at få en top4 placering - sådan cirka.

3 ting afgør din indkøbspris

Når det kommer til AdWords for lokale virksomheder, så er der 3 ting, som afgør, hvad din indkøbspris er. Konvertering måles som den handling, en besøgende foretager sig på din hjemmeside.

Det kan være at udfylde en kontaktformular, downloade noget, ringe til dig, tilmelde nyhedsbrev osv.

De fleste lokale virksomheder måler blot på 2 faktorer, nemlig udfyldt kontaktformular og telefonopkald - disse kaldes Leads. De kaldes leads, fordi de ikke nødvendigvis bliver til et decideret salg.

1. Konverteringsfrekvens

Når man måler på leads, så betyder det, at man måler på % delen af trafikken, som bliver til et lead - det kaldes konverteringsfrekvens.

Hvis du har 100 besøgende, og blot én af dem bliver til et lead, så har du en konverteringsfrekvens på 1 %., dvs. du skal have 100 besøgende for at få et lead.

Hvis du har 100 besøgende, og 5 af dem bliver til et lead, så har du en konverteringsfrekvens på 5 %., dvs. du skal have 20 besøgende for at få et lead.

Så den ene af de 3 ting, som afgør din konverteringspris, er din konverteringsfrekvens.

2. Klikprisen

Den anden ting er klikprisen, som du betaler.

Hvis du betaler 29 kr. pr. klik, og din side konverterer 5 % af trafikken, så har du en konverteringspris (leadpris) på 29 x 20 = 580 kr. pr. lead

Men som sagt, så betyder leads jo ikke nødvendigvis salg/kunder.

3. Lukkerate

Så du er også nød til at have styr på din Lukkerate, som kan defineres på, hvor mange ordrer du får igennem på dine leads.

Hvis du får 5 leads og lukker en ordre på én af dem, så har du en lukkerate på 20 %

Hvis du får 10 leads og lukker en ordre på 5 af dem, så har du en lukkerate på 50 %

Så hvis du betaler 29 kr. pr. klik, og din side konverterer 5 % af trafikken til leads, og du har en lukkerate på 50 % på dine leads, så har du en reel indkøbspris på 1.160 kr. - dette kalder vi Source Cost.

Her er best case scenario

Hvis du er så heldig, at din hjemmeside konverterer 8 % af trafikken til et lead, og du har en lukkerate på 50 %, så vil det i best case scenario se sådan ud:

dvs. hvis du er en låsemed, som følger Googles foreslået bud, så vil du, i best case scenario, betale 2.024 kr. for at få en ordre igennem. Så lader jeg låsesmedene på Amino fortælle mig, om det kan løbe rundt?

Hvis du er en tandlæge, så er det måske ikke helt så tosset med 739 kr. som Source Cost, såfremt man skal have implantater?

Men det her er jo blot best case scenario..........................

Her er scenariet, som ingen har forberedt dig på

Hvis du er så uheldig at have en hjemmeside, som desværre kun konverterer 2 % (hvilket faktisk er højt sat!), og du blot lukker en ordre på 1 ud af 3 leads, så vil den skræmmende virkelighed være det her:

Som låsesmed kan du risikere at skulle bruge 12.000 kr. for at få en ordre igennem = underskudsforretning

Som maler bliver det 8.700 kr. = underskudsforretning

Som flyttefirma bliver det 9.800 kr. = underskudsforretning

osv.

Ovenstående er ikke blot gældende for lokale virksomheder, men alle brancher. Regnstykket er simpelt.

Tag udgangspunkt i Googles foreslåede bud, din konverteringsfrekvens på hjemmesiden og din lukkerate - så finder du din source cost.

THIS is the ugly truth

Du kan deltage i nok så mange iværksætter kurser rundt omkring i landet med diverse eksperter, som fortæller dig, hvilke muligheder der er med Google AdWords.

Du kan downloade og læse nok så mange bøger eller tilmelde online kurser, som giver dig gode råd til, hvordan du skal optimere dine AdWords kampagner, eller hvordan du optimerer konverteringsfrekvensen på din hjemmeside.

Men faktum er bare, at tal lyver ikke. Google AdWords er ikke for alle virksomheder og er ikke en god forretning for mange brancher.

Am I killing your buzz?

Lige nu tænker du måske, at jeg er pisse negativ - det er jeg faktisk ikke. I'm just stating the facts.. Siden 2005 har jeg arbejdet professionelt med AdWords på tværs af utallige brancher.

Udviklingen er ikke køn at se på, og det er lidt skræmmende, at der ikke er flere, som hejser et rødt flag omkring det her.

Den 28.10.2016 skrev jeg et indlæg på ivækst, hvor jeg tog udgangspunkt i "bogholder", som på det tidspunkt havde et foreslået bud på 70 kr.

I dag er et foreslået bud på 78 kr.

Et andet eksempel var "konferencecenter", som havde et foreslået bud på 70 kr.

I dag er et foreslået bud på 118 kr.

Do you see where this is going?

Hvad gør man så?

Først og fremmest er du nød til at finde ud af, hvad din source cost er - se derfor denne video

Du er nød til at finde ud af, om du er i "risikozonen", dvs. om du er i en branche, hvor selv best case scenario kan være underskudsforretning.

You gotta throw yourself a "hail mary"

Det er selvfølgelig selvsagt, at du skal forsøge først og fremmest at optimere dig ud af det, for det er faktisk muligt at få en bedre forretning ud af AdWords, som jeg forklarer i denne video, hvor du klart skal have mere fokus på Remarketing

Men lad være med at begå den klassiske fejl

Når du så endelig får gang i remarketing, så lad være med at begå den samme klassiske fejl, som næsten alle annoncører laver. I denne video forklarer jeg nærmere:

Hvis ikke AdWords, er SEO så løsningen?

Både ja og nej. Sidste år skrev jeg et indlæg her på Amino, hvor jeg påpegede, at der er stor forskel på placeringer på Google. Læs indlægget her https://www.amino.dk/blogs/mohammaddadkhah/archive/2017/06/22/seo-case-s-229-stor-forskel-er-der-p-229-placeringerne-p-229-google.aspx

Hvis du skal satse på SEO, så skal du gå efter topplaceringer - En side 2 er værdiløs, og nederst på side 1 kan næsten aldrig betale sig.

I denne video forklarer jeg, hvad der skal til for at opnå topplaceringer på Google:

Her gælder det i den grad også om at være på dupperne, for SEO er desværre heller ikke en god forretning for alle virksomheder.

Min anbefaling til dig

Først og fremmest vil jeg råde dig til "know your numbers". Du er nød til at få 100 % styr på, hvad din konverteringsfrekvens og lukkerate er. Derefter skal du slå din branche op på Google KeyWord Planner.

Hvis du allerede er i nærheden af den matematiske umulighed, så vil jeg faktisk begynde at se på andre marketingmuligheder såsom SEO, Facebook, LinkedIN, E-mail marketing mm.

For faktum er, at det nok ikke bliver billigere på AdWords i din branche.

Hvis du så omvendt er i "den gode ende", dvs. klikpriserne er lave i din branche, så vil jeg gå Full Commando og ALL IN på AdWords og malke den for alt, hvad den kan trække.

Vil du lære lidt mere, så download min gratis E-bog, som allerede er downloadet af næsten 2.000 iværksættere.

Kan du bedst lide videoer frem for at læse, så vil jeg anbefale dig at abonnere gratis på min YouTube kanal, hvor du får alle fremtidige råd, tanker, tips, tricks m.. 

Jeg håber, at ovenstående gav dig stof til eftertanke. Lad mig vide, hvad du tænker om mit indlæg og den skræmmende udvikling i klikpriser på Google.

Læs også


Kommentarer

Hilaris   den 29-05-2018 kl. 10:08

Kære Mohammad,

Tusind tak for din artikel - ville ønske jeg havde set den for et år siden, for så var jeg blevet sparet for RIGTIGT MANGE penge...

Jeg er har en enmandsvirksomhed med coaching/stresscoaching og jeg var så dum at lade mig overtale til at lade en virksomhed køre AdWords for mig. Jeg fik rigtigt mange klik - men kun ganske få leads - og endnu færre reelle kunder den vej. Men hvad gør en klog...??? Ja, jeg ved det stadigvæk ikke....

Men jeg har i hvert fald stoppet min AdWords-kampagne, da det vitterligt var at hælde penge i et stort sort hul.

Hvis de nu var så gode til at få kunder, som de giver indtryk af, så burde de måske kaste sig ud i at lave aftaler, hvor betalingen til dem er afhængigt af antallet af reelle kunder, der kommer hjem.

Men det er nok en helt anden historie... :-)

God dag!

De bedste hilsner fra

En Ex-AdWords-User

Kate

Er kommentaren brugbar? 2 0
Mohammad Dadkhah   den 29-05-2018 kl. 11:26

@Kate jeg hører, hvad du siger. Der er desværre rigtig mange, som oplever det samme som dig.

Der er også mange, som blot oploader søgeord og sætter dem i bred, hvilket så betyder, at Google viser dem på alverdens underlige søgekombinationer, som koster annoncørerne penge, men giver ingen salg.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Søren   den 29-05-2018 kl. 13:02

Du har jo kun taget eksempler på generiske søgeord som ofte ingen værdi har.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Mohammad Dadkhah   den 29-05-2018 kl. 13:12

@Søren, det er ikke helt korrekt af 2 årsager:

1. Screenshot er med ugangspunkt i eksakt match, og eksakt match er altid af høj værdi. Hvis du er en bogholder, så kommer du jo ikke udenom, at du er nød til at være tilstede, når nogen søger på bogholder.

2. Mig bekendt er der ikke nogen long tail søgeord, som har flere søgninger end hovedsøgeordet. Dvs. der bør altid være flere søgninger på "bogholder" end fx. "bogholder københavn" eller "billig bogholder" osv.

Der er jo også rigtig mange, som konverterer rigtig godt og har en god forretning på de dyreste søgeord. Problemet er bare, at det er forsvindende få

Er kommentaren brugbar? 1 0
Kasper Friis   den 29-05-2018 kl. 16:30

Hej Mohammad.

Jeg synes, at din vigtigste pointe omkring synergien mellem Adwords og remarketing er vigtig: At købe kold trafik gennem Adwords er kun øverste led i salgstragten, og du kan derfor ikke forvente, at kanalen kan tjene sig hjem ALENE. Sådan er det jo meget sjældent med noget markedsføring. Der er et langt spor: Kommer ind gennem Adwords --> bliver ramt af retargetannonce på FB --> kommer ind på siden igen og tilmelder sig nyhedsbrevet --> Får en nyhedsmail og tilføjer produktet til kurv --> færdiggør sidste klik gennem en Facebook DPA.

Her er det jo mange stadier i den online marketing, som er vigtige, men som ikke kan umiddelbart dedikeres som den egentlige "sælger."

Og hertil må jeg altså blot lige skrive "long tail" for en kort bemærkning. Det handler jo ikke nødvendigvis om at rangere på det søgeord, der har flest søgninger. Mon ikke "tandlæge Silkeborg" er både mere relevant og billigere for en tandlæge beliggende i.... ja... Silkeborg.

I al beskedenhed vil jeg blot lede et sidste begreb ind: LIVSTIDSVÆRDI. Nej, du kan måske ikke tjene penge på Adwords direkte. Måske heller ikke med andre kanaler. Men hvis du kan få en kunde til at handle igen og igen, jamen, voila; så kan det alligevel blive en god forretning.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Mohammad Dadkhah   den 29-05-2018 kl. 16:38

Hej Kasper.

Tak for din kommentar. Det er rart med feedback :)

Jeg er helt enig i, at man skal fokusere mere på Customer Journey end noget andet.

Det er bl.a. også det slags setup, som jeg fokuserer på, når jeg har med annoncører at gøre, som bruger 500-1.000.000 kr. pr. md. på online annoncering.

ift. dit eksempel med tandlæge silkeborg.

Der er jo de mennesker i Silkeborg, som besøger google.dk og søger på "tandlæge silkeborg", men der er jo også de mennesker I SELVE Silkeborg, som besøger google.dk og søger blot på "tandlæge" -> sidstnævnte er der flere søgninger på, så man kan ikke bare ignorere dem og satse udelukkende på longtail søgeord

ift. Livstidsværdi => you are preaching to the choir.

Der er en stor sektion omkring det i min bog https://www.dadkhah.dk/marketingbogen, og så sent som december 2016 skrev jeg et indlæg her på Amino netop omkring dette emne

https://www.amino.dk/blogs/mohammaddadkhah/archive/2016/12/23/hvad-er-en-ny-kunde-v-230-rd-for-dig.aspx

Er kommentaren brugbar? 1 0
Kasper Friis   den 30-05-2018 kl. 10:47

Hej igen, Mohammad.

Jf. dette citat lyder det ikke som om, at 'I am preaching to the choir': Men faktum er bare, at tal lyver ikke. Google AdWords er ikke for alle virksomheder og er ikke en god forretning for mange brancher.

Det er jo lige præcis dét, jeg mener: Adwords kan ikke udelukkes uden at tage ALLE andre markedsføringsaktiviteter in mente også. Jo, hvis du er en helt ny webshop med 500 kroner i markedsføringsbudget, så ka´ du - ellers ikke.

At ekskludere en markedsføringskanal med hjemmel i klikpriser og konverteringsrate er jo ublu. Hvad så, hvis mine Adwords-købte brugere får min DPA i hovedet efterfølgende, hvor ROAS er på 167, og at en typisk kunde i øvrigt handler fast 2-3 gange om året hos mig? Så kan det alligevel blive en god forretning.

Er ikke sikker på, om vi er uenige eller blot snakker forbi hinanden, haha.

Er kommentaren brugbar? 2 0
Mohammad Dadkhah   den 30-05-2018 kl. 12:33

@Kasper

Vi er såmænd enige.

Men husk, at du tager udgangspunkt i, at alle annoncører ved, hvad ROAS er, og at alle annoncører tager Customer Journey med i betragtning -> Assisterede konverteringer eller at man tager udgangspunkt i first click frem for last click osv.

Men det er bare ikke realiteten og slet ikke for en forholdsvis lille virksomhed. Der er man stadig kun i gang med et par enkelte marketingkanaler (AdWords/SEO og måske Facebook), og man vurderer afkast baseret på last click.

Er kommentaren brugbar? 3 0
Kasper Friis   den 30-05-2018 kl. 13:19

Hej igen, Mohammad.

Du har ret. Og det er jo fejlen blandt de små virksomheder, desværre.

Analytics har en OK konverteringssti, som kan give lidt indblik (dog cookie-baseret). Og lad det være en anbefaling til de mindre virksomhedsejere, der læser med.

Er kommentaren brugbar? 2 0
Jesper Nielsen   den 31-05-2018 kl. 13:50

Hvis det fortsætter på denne måde kommer tiden måske snart hvor man ser en tilbagevending til "old-school", hvor annoncører sponsorerer websider og får deres reklamer i rotation - enten direkte eller med mellemled der specialicerer sig i at facilitere noget lignende?

På Youtube ser f.eks. jeg en stigende tendens til at kanaler bliver sponsoreret direkte.

Det betyder så muligvis at man skal ud og "spearfishe" og finde interessante websites / influencers.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Mohammad Dadkhah   den 31-05-2018 kl. 13:55

@Jesper, jeg er helt enig.

Én af de ting, som jeg selv er i gang med for mine kunder, er fx. at finde nogle specifikke YouTube kanaler og målrette annonceringen mod disse.

Er kommentaren brugbar? 1 0
 

Tilføj en kommentar

 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: elleve + fire =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 

Om denne blog


Få besked når Mohammad skriver


Om

Med 13 års erfaring i Online Markedsføring, har Mohammad Dadkhah opnået en meget unik viden.

Kunderne igennem tiden tæller alt fra Fullrate A/S, Scor ApS, Enalyzer A/S, Ekspres Bank A/S, Danske Konferencecentre A/S, Ikano Bank A/S, Bedre Begravelse ApS, GlaxoSmithKline ApS, Molio A/S og mange flere.

Mohammad har sin ekspertise inden for Google AdWords, SEO, Linkbuilding, Google Analytics samt at udarbejde og eksekvere digitale strategier.

Download hans gratis e-bog, som er downloadet af cirka 2.000 iværksættere

Læs hans omfattende SEO guide og omfattende Linkbuilding guide

Følg ham på Facebook og LinkedIN

Abonnér gratis på hans YouTube kanal