Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Den matematiske umulighed på AdWords nærmer sig

4.260 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
29 May 2018

Nogle brancher er allerede i risikozonen nu, og for mange nærmer den sig med høj fart. Det bliver snart umuligt at annoncere på AdWords med henblik på at få profit.

Jeg har arbejdet med Google AdWords siden 2005, og den måde som AdWords auktionen udvikler sig på, er faktisk lidt skræmmende.

Da jeg startede med AdWords, så var CPC på 1 kr. i den høje ende - nu er CPC på 1 kr. ønsketænkning i utrolig mange brancher.

Sådan ser konkurrencen ud for mange lokale virksomheder

Ovenstående data er fra Google KeyWord Planner d. 22.05.2018, hvor man kan se antal søgninger pr. md. i gennemsnit samt foreslået bud fra Google.

Selvom AdWords er en auktion, så kan Google give dig en praj om, hvad dine konkurrenter byder pr. klik, og hvad du bør byde for at få en top4 placering - sådan cirka.

3 ting afgør din indkøbspris

Når det kommer til AdWords for lokale virksomheder, så er der 3 ting, som afgør, hvad din indkøbspris er. Konvertering måles som den handling, en besøgende foretager sig på din hjemmeside.

Det kan være at udfylde en kontaktformular, downloade noget, ringe til dig, tilmelde nyhedsbrev osv.

De fleste lokale virksomheder måler blot på 2 faktorer, nemlig udfyldt kontaktformular og telefonopkald - disse kaldes Leads. De kaldes leads, fordi de ikke nødvendigvis bliver til et decideret salg.

1. Konverteringsfrekvens

Når man måler på leads, så betyder det, at man måler på % delen af trafikken, som bliver til et lead - det kaldes konverteringsfrekvens.

Hvis du har 100 besøgende, og blot én af dem bliver til et lead, så har du en konverteringsfrekvens på 1 %., dvs. du skal have 100 besøgende for at få et lead.

Hvis du har 100 besøgende, og 5 af dem bliver til et lead, så har du en konverteringsfrekvens på 5 %., dvs. du skal have 20 besøgende for at få et lead.

Så den ene af de 3 ting, som afgør din konverteringspris, er din konverteringsfrekvens.

2. Klikprisen

Den anden ting er klikprisen, som du betaler.

Hvis du betaler 29 kr. pr. klik, og din side konverterer 5 % af trafikken, så har du en konverteringspris (leadpris) på 29 x 20 = 580 kr. pr. lead

Men som sagt, så betyder leads jo ikke nødvendigvis salg/kunder.

3. Lukkerate

Så du er også nød til at have styr på din Lukkerate, som kan defineres på, hvor mange ordrer du får igennem på dine leads.

Hvis du får 5 leads og lukker en ordre på én af dem, så har du en lukkerate på 20 %

Hvis du får 10 leads og lukker en ordre på 5 af dem, så har du en lukkerate på 50 %

Så hvis du betaler 29 kr. pr. klik, og din side konverterer 5 % af trafikken til leads, og du har en lukkerate på 50 % på dine leads, så har du en reel indkøbspris på 1.160 kr. - dette kalder vi Source Cost.

Her er best case scenario

Hvis du er så heldig, at din hjemmeside konverterer 8 % af trafikken til et lead, og du har en lukkerate på 50 %, så vil det i best case scenario se sådan ud:

dvs. hvis du er en låsemed, som følger Googles foreslået bud, så vil du, i best case scenario, betale 2.024 kr. for at få en ordre igennem. Så lader jeg låsesmedene på Amino fortælle mig, om det kan løbe rundt?

Hvis du er en tandlæge, så er det måske ikke helt så tosset med 739 kr. som Source Cost, såfremt man skal have implantater?

Men det her er jo blot best case scenario..........................

Her er scenariet, som ingen har forberedt dig på

Hvis du er så uheldig at have en hjemmeside, som desværre kun konverterer 2 % (hvilket faktisk er højt sat!), og du blot lukker en ordre på 1 ud af 3 leads, så vil den skræmmende virkelighed være det her:

Som låsesmed kan du risikere at skulle bruge 12.000 kr. for at få en ordre igennem = underskudsforretning

Som maler bliver det 8.700 kr. = underskudsforretning

Som flyttefirma bliver det 9.800 kr. = underskudsforretning

osv.

Ovenstående er ikke blot gældende for lokale virksomheder, men alle brancher. Regnstykket er simpelt.

Tag udgangspunkt i Googles foreslåede bud, din konverteringsfrekvens på hjemmesiden og din lukkerate - så finder du din source cost.

THIS is the ugly truth

Du kan deltage i nok så mange iværksætter kurser rundt omkring i landet med diverse eksperter, som fortæller dig, hvilke muligheder der er med Google AdWords.

Du kan downloade og læse nok så mange bøger eller tilmelde online kurser, som giver dig gode råd til, hvordan du skal optimere dine AdWords kampagner, eller hvordan du optimerer konverteringsfrekvensen på din hjemmeside.

Men faktum er bare, at tal lyver ikke. Google AdWords er ikke for alle virksomheder og er ikke en god forretning for mange brancher.

Am I killing your buzz?

Lige nu tænker du måske, at jeg er pisse negativ - det er jeg faktisk ikke. I'm just stating the facts.. Siden 2005 har jeg arbejdet professionelt med AdWords på tværs af utallige brancher.

Udviklingen er ikke køn at se på, og det er lidt skræmmende, at der ikke er flere, som hejser et rødt flag omkring det her.

Den 28.10.2016 skrev jeg et indlæg på ivækst, hvor jeg tog udgangspunkt i "bogholder", som på det tidspunkt havde et foreslået bud på 70 kr.

I dag er et foreslået bud på 78 kr.

Et andet eksempel var "konferencecenter", som havde et foreslået bud på 70 kr.

I dag er et foreslået bud på 118 kr.

Do you see where this is going?

Hvad gør man så?

Først og fremmest er du nød til at finde ud af, hvad din source cost er - se derfor denne video

Du er nød til at finde ud af, om du er i "risikozonen", dvs. om du er i en branche, hvor selv best case scenario kan være underskudsforretning.

You gotta throw yourself a "hail mary"

Det er selvfølgelig selvsagt, at du skal forsøge først og fremmest at optimere dig ud af det, for det er faktisk muligt at få en bedre forretning ud af AdWords, som jeg forklarer i denne video, hvor du klart skal have mere fokus på Remarketing

Men lad være med at begå den klassiske fejl

Når du så endelig får gang i remarketing, så lad være med at begå den samme klassiske fejl, som næsten alle annoncører laver. I denne video forklarer jeg nærmere:

Hvis ikke AdWords, er SEO så løsningen?

Både ja og nej. Sidste år skrev jeg et indlæg her på Amino, hvor jeg påpegede, at der er stor forskel på placeringer på Google. Læs indlægget her https://www.amino.dk/blogs/mohammaddadkhah/archive/2017/06/22/seo-case-s-229-stor-forskel-er-der-p-229-placeringerne-p-229-google.aspx

Hvis du skal satse på SEO, så skal du gå efter topplaceringer - En side 2 er værdiløs, og nederst på side 1 kan næsten aldrig betale sig.

I denne video forklarer jeg, hvad der skal til for at opnå topplaceringer på Google:

Her gælder det i den grad også om at være på dupperne, for SEO er desværre heller ikke en god forretning for alle virksomheder.

Min anbefaling til dig

Først og fremmest vil jeg råde dig til "know your numbers". Du er nød til at få 100 % styr på, hvad din konverteringsfrekvens og lukkerate er. Derefter skal du slå din branche op på Google KeyWord Planner.

Hvis du allerede er i nærheden af den matematiske umulighed, så vil jeg faktisk begynde at se på andre marketingmuligheder såsom SEO, Facebook, LinkedIN, E-mail marketing mm.

For faktum er, at det nok ikke bliver billigere på AdWords i din branche.

Hvis du så omvendt er i "den gode ende", dvs. klikpriserne er lave i din branche, så vil jeg gå Full Commando og ALL IN på AdWords og malke den for alt, hvad den kan trække.

Vil du lære lidt mere, så download min gratis E-bog, som allerede er downloadet af næsten 2.000 iværksættere.

Kan du bedst lide videoer frem for at læse, så vil jeg anbefale dig at abonnere gratis på min YouTube kanal, hvor du får alle fremtidige råd, tanker, tips, tricks m.. 

Jeg håber, at ovenstående gav dig stof til eftertanke. Lad mig vide, hvad du tænker om mit indlæg og den skræmmende udvikling i klikpriser på Google.

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Mohammad blogindlæg Skriv dig op