Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Mogens Bertelsen fra www.succesportalen.dk Skal umenneskelighed vinde over menneskelighed?

Skal umenneskelighed vinde over menneskelighed?

1.993 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
18 November 2021

Jeg var ved at ”få kaffen i den gale hals”, da jeg læste/hørte, at jo mere ondskab og umenneskelighed på Facebook; jo større profit til Facebook.

Sådan noget forsimplet. Jo mere ondskabsfulde og umenneskelige opslag og kommentarer; jo flere besøgende på Facebook; jo flere ser de betalte annoncer; jo mere profit til Facebook.

At dårlige og sensationelle nyheder skaber langt større interesse end gode og positive nyheder, er der vel ikke noget nyt i.

Mon det også gælder for alle os små selvstændige iværksættere?

Næppe.

Det fik mig til at reflekterede over min opstart som iværksætter tilbage i 1972.

Jeg tænker, at din faglige viden og kompetencer har spillet en vis rolle som forudsætning for din opstart som selvstændig iværksætter.

Hvor stor en rolle spillede min viden og mine faglige kompetencer for de 3 - 5 første år af min nu 49-årige værksætterkarriere?

Absolut ingenting.

Jeg var bankelev, da jeg blev iværksætter og jeg havde absolut ingen viden og faglige kompetencer indenfor det at skulle markedsføre og sælge krydderi-, hjælpestof- og tilsætningsstofblandinger til industriel kødforædling.

Selvom økonomien var yderst anstrengt. Hvad var det så, der gjorde at jeg alligevel ”kom nogenlunde helskindet” igennem de første 3-5 år af min iværksætterkarriere?

Og nu må du undskylde, hvis jeg kommer til at lyde lidt for selvhøjtidelig og selvrosende.

Her er min forklaring:

”Mine evner og kompetencer til at omgås mennesker og mine holdninger”.

Jeg læste fornylig et lille citat fra Steve Jobs, som måske bedre forklarer, hvad jeg mener:

“There is a big difference between being a human being and being human.  Only a few people really understand this.” 

Det at være menneskelig betyder forskelligt for forskellige mennesker.

For nogle betyder det f.eks. at vise sine styrker. For andre kan det betyde f.eks. at vise sin sårbarhed.

I forretningsmæssig sammenhæng betød det bl.a. for mig at sætte mine kunders behov og ønsker over mine egne. Det betød også at være moralsk og etisk ansvarlig, venlig, forstående, at fejl ikke er fejl; men en kilde til lærdom.

Jeg har tidligere skrevet om, hvor uendeligt meget mine 2 væsentligste mentorer lærte mig helt tilbage fra midten af 1970´erne.

Gennem deres personlighed og handlinger lærte de mig vigtigheden af:

  1. Empati og venlighed.
  2. At gøre de rigtige ting rigtigt; af de rigtige grunde.

Det kom jeg meget, meget langt med dengang.

Og det fortsatte selvfølgelig; også selv efter at jeg tilegnede mig faglige kompetencer indenfor kødforædling.

Kan dét at være medmenneskelig så gå hånd i hånd med bundlinjen?

Ja; det er jeg overbevidst om.

For er det ikke sådan at al udveksling af produkter eller services med penge i bund og grund er en transaktion, som foregår menneske-til-menneske?

Og at dét at være medmenneskelig (empatisk og venlig) på den lange bane betyder langt mere end selve produktet eller services?

Og dét at være medmenneskelig (empatisk og venlig) dermed også på den lange bane er godt for bundlinjen?

Det har virket for mig.

Gud ved om mennesker, som udviser fjendtlighed og ondskab og mere i den boldgade er mere glade og lykkelige, end dem der udviser medmenneskelighed i form af empati og venlighed?

Det indtryk kan jeg til tider godt få.

Men jeg tillader mig at tvivle.

Nå; tilbage til det med Facebooks ”profitmaskine”.

Måske du vil være med til at gøre den til skamme?.

Selvom det nok er ønsketænkning 😊

(Og i øvrigt alle de mange andre steder, hvor det giver mening).

Ved f.eks. at minde andre om i langt større omfang at bruge sætninger som:

"Interessant perspektiv du har der".

"Den vinkel havde jeg ikke lige set".

"Hovsa; der var jeg vist lige hurtig nok på aftrækkeren".

"Undskyld".

"Undskyld; det misforstod jeg".

”Jeg indrømmer, at jeg tog fejl”.

”Sikke da en flot præstation”.

"Hvad er din mening?"

”Tak for venligheden”.

”Tusind tak”.

”Vi”.

Og mange flere i den boldgade.

Hvad min pointe er?

”Medmenneskelighed er forskellen på at være menneske og være menneskelig”.

Mange venlige iværksætter hilsner,

Mogens

(”Iværksætter-Morfar” med dyb respekt for din tid, dine penge og dine resultater).

PS. For resten: ”Tusind tak for venligheden ved at du læste hele bloggen. Det sætter jeg meget stor pris på”. 😊😊

 

 

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Mogens skriver Skriv dig op