Tænk engang, hvis du kan skabe en slags ”kundefabrik”. Og samtidig smile over hele femører over din bundlinje? Og aldrig mere være frustreret over, om der er penge nok på kontoen til den 1. Det er, hvad denne blog skal inspirere dig med og til.
Jeg har besøgt et utal af produktionsvirksomheder i et utal af lande. Specielt indenfor levnedsmiddelbranchen.
Og er der én ting, som altid har fascineret mig dybt; så er det den strukturerede fremstillingsproces.
Råvarer ind i den ene ende, bearbejdning og ud i den anden ende kommer - systematisk, forudsigeligt og konstant - alverdens forskellige (ensartede) levnedsmidler.
Den tankegang må da også kunne anvendes til at skabe en ”kundefabrik”.
Lad mig inspirere dig med den ”kundefabrik” jeg har praktiseret i mange, mange år til at gå fra total inkompetent bankelev til international købmand.
Den ser – i al sin simpelhed - sådan her ud:
(Barnet har forresten også gået et navn: Den fem stjernede kunderejse. Så dine kunder aldrig glemmer dig)
3 overordnede faser med 8 underliggende væksttrin.
Fase 1. Før salget: Hvad du gør for at tiltrække og konvertere dine ideelle potentielle kunder.
Væksttrin # 1: Den rigtige gruppe af mennesker – Din ideelle niche/målgruppe
Hvordan opdager, fokuserer på og dominerer du én niche/målgruppe – af gangen?
Væksttrin # 2: Det rigtige budskab leveret gennem de rigtige kanaler/medier
Hvordan får du dine potentielle kunder til, at kontakte dig – og ikke omvendt?
Væksttrin # 3: Motiver og uddan dine potentielle kunder
Hvordan uddanner og motiverer du dine potentielle kunder til, at møde dig – når de er klar?
Væksttrin # 4: Dit uimodståelige Tilbud
Hvordan giver du dine potentielle kunder et uimodståeligt tilbud – som de ikke kan sige nej tak til?
Fase 2. Under salget: Hvad du gør, for at dine kunder får det fulde udbytte af dit produkt/serviceydelse
Væksttrin # 5: Drømmeoplevelse.
Hvordan giver du dine kunder en drømmeoplevelse – og lægger fundamentet for den næste ordre?
Væksttrin # 6: Den Fem Stjernede Profitstige.
Hvordan skaber du et strategisk produkt-/serviceprogram, som dramatisk booster din bundlinje?
Fase 3. Efter Salget: Hvad du gør for at pleje livslange relationer og iscenesætter anbefalinger og henvisninger
Væksttrin # 7: Plej dine relationer
Hvordan giver du dine relationer oplevelser for livet – med fokus på livstidsværdien?
Væksttrin # 8: Iscenesæt henvisninger og anbefalinger
Hvordan giver du dine kunder mulighed for, at anbefale og henvise dig til andre – og samtidig være glade for muligheden?
Fantastisk for en ustruktureret og impulsiv person som mig.
Anbefaling: Når du fremadrettet strategisk reflekterer over, hvordan du skaber profitabel stabilitet og forudsigeligt ønsker at vækste; så vend tilbage til ovennævnte struktur.
Og reflektér over svarene.
Og frem for alt. Afstanden mellem drøm og realitet – det er handling.
Det er den struktur, du kan anvende til virkelig at differentiere dig i forhold til dine konkurrenter.
Har du forresten tid til en lille kommentar?
Alle de bedste ønsker herfra.
Mange venlige (og profitable) hilsner,
Mogens
PS. Hvis du vil vide lidt mere om mig; så klik på et af linkene til højre for denne blog 😉👍