Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om iværksætteri

Hvor godt mestrer du "FORSKEL-O-METRET" for dit uimodståelige tilbud?

Skrevet af:
21. januar 2018 | 1.137 Visninger | 10 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du? :

Amino Ekspertblog

Mogens Bertelsen fra www.succesportalen.dk

Ekspertblogger på Amino om iværksætteri

Alle potentielle kunder vil gerne gøre ”den bedste handel”.

Og hvad ”den bedste handel” er, kan jo være meget forskelligt fra potentiel kunde til potentiel kunde.

For nogen er det prisen, for nogen er det betalingsbetingelserne, for nogen er det leveringsbetingelserne, for nogen en eventuel vedligeholdelsesaftale, for nogen er det garantien.

For de fleste potentielle kunder er det ofte en kombinationen af flere af elementerne i dit tilbud.

Ud af alle elementerne i dit uimodståelige tilbud; lad mig tage fat på det mest oversete element.

Nemlig; hvem skal tage risikoen?

Alle, som handler direkte med private forbrugere, underligger jo alle mulige forskellige former for lovgivningsmæssige forbrugerbeskyttelser.

Og alle, uanset om det er en handel med privat forbruger eller en professionel forbruger, er jo underlagt f.eks. markedsføringsloven, persondataloven, levnedsmiddellovgivningen og selvfølgelig hele lovgivningen om kriminalitet.

Men der findes jo ikke nogen officiel lovgivning om, hvordan du gør det lettest muligt at handle med dig.

Så lad os tale om det.

Lettest muligt betyder for mig.

At du rydder forhindringer af vejen.

Og en meget væsentlig forhindring er risiko.

Du kender sikkert udtrykket: ”Købt som beset”

Med andre ord.

Hele risikoen ligger på køberen.

Og mon ikke vi alle sammen har prøvet at købe et eller andet, som vi af mange forskellige årsager fortryder?

Lad mig prøve at illustrere det ved et eksempel.

Forestil dig din datter eller søn er særdeles ride- og dermed også hesteinteresseret.

Og tiden er nu kommet til at købe en hest til din datter eller søn.

Så udfolder sig følgende 3 købsscenarier:

Hestehandler # 1: Du tager på Hjallerup Marked, finder en hestehandler, som har den helt rigtige hest. Efter længere tids frem og tilbage med prisen, opnås der enighed om 10.000 kroner for hesten. Du betaler og tager hesten med.

Hestehandler # 2: Du tager på Hjallerup Marked, finder en hestehandler, som har den helt rigtige hest.  Efter længere tids frem og tilbage med prisen, opnås der enighed om 10.000 kroner for hesten. Og hestehandler # 2 tilføjer: ”Er familien ikke glad og tilfreds med hesten efter 30 dage, så kommer du blot tilbage med hesten. Og du får alle pengene retur”. Du betaler og tager hesten med.

Hestehandler # 3: Du tager på Hjallerup Marked, finder en hestehandler, som har den helt rigtige hest. Efter længere tids frem og tilbage med prisen, opnås enighed om 10.000 kroner for hesten. Og hestehandler # 3 tilføjer: ”Jeg bringer hesten ud til familiens adresse i overmorgen. Og jeg medbringer foder og vitaminer til de første 30 dage. Er familien stadig glad for hesten, så betaler du mig de 10.000 kroner. Og er familien ikke glad og tilfreds med hesten, så tager jeg den med tilbage”

Hele risikoen ligger nu på hestehandler # 3.

Hvem køber du hesten af?

Så mit spørgsmål til dig er naturligvis.

”Hvordan kan du tage så meget af risikoen som overhovedet muligt”?

Så du ligger meget højere på FORSKEL-O-METRET for dit uimodståelige tilbud end dine konkurrenter.

Med venlig iværksætter hilsen

Mogens

 

Læs også


Kommentarer

Louise Lamberth - Tekstfokus   den 23-01-2018 kl. 09:08

Det hjælper jo ikke meget, hvis halvdelen af køberne sender krikkerne tilbage. Så måske skal du sætte prisen op, hvis du skal tage hele risikoen selv?

Er kommentaren brugbar? 3 0
Mogens Bertelsen   den 23-01-2018 kl. 09:21

Hej Louise, Alt i marketing er et regnestykke. F.eks. Hestehandler # 1 sælger 1 hest om måneden. Hestehandler # 3 sælger 10 heste om måneden og får 5 retur. Men har alligevel solgt 4 heste mere end hestehandler " 1.

Og ja; der vil helt sikkert være nogen, som tager "den nederste del af ryggen" på den udbyder, som tager hele risikoen.

Men sat op imod hvad det giver af mersalg. Så er jeg ikke i tvivl om, at det samlede regnestykke er bedst for den, som tager det meste (måske hele) risikoen.

Tak for dit bidrag, Louise.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Louise Lamberth - Tekstfokus   den 23-01-2018 kl. 09:25

Ja, men hestehandler 3 har også dobbelt så lang arbejdsdag og mange flere udgifter til transport og foder.

Godt så ... men det er min erfaring, at man skal være lidt forsigtig med at gøre det for nemt for useriøse købere.

Det afhænger nok af branche, hvor stor den reelle risiko er.  

;)

Er kommentaren brugbar? 2 0
Mogens Bertelsen   den 23-01-2018 kl. 09:39

Hej igen Louise, En af pointerne i indlægget er, at f.eks. 3 udbydere har et produkt eller serviceydelse, som ligner hinanden. Og det er vanskeligt for køberen at kende forskel.

Afgørende for beslutningen kan så være, hvem af udbyderne, der har fjernet det meste risiko. Og endnu bedre bedre. Hele risikoen.

Og ja; det er sikkert forskelligt fra branche til branche, hvor stor en risiko der kan fjernes.

Grundlæggende tror jeg på, at jo mere risiko udbyderen kan fjerne, så bedre salg.

Endnu engang tak for dit bidrag.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Louise Lamberth - Tekstfokus   den 23-01-2018 kl. 09:58

Det kan jeg sagtens indse, Mogens, men problemet har været for mig, at jeg brugte en masse tid på de mest krævende kunder - folk, som ikke vil påtage sig selv en lille risiko - og til gengæld havde jeg ikke tid til at finde på nye idéer og markedsføre mig over for folk, der er nemmere at gøre glade, og som er OK med at betale. Derfor bruger jeg i dag rabat ved betaling før levering eller alternativt abonnement. Risikoen er lille for dem - de kan bare opsige - men den er lige så lille for mig.

Er kommentaren brugbar? 2 0
Mogens Bertelsen   den 23-01-2018 kl. 10:11

Hej igen Louise, her et forslag til dig.

Kunne det tænkes at din markedsføring tiltrækker de for dig forkerte kunder?

Og at du ved at ændre budskabet i din markedsføring til i stedet at tiltrække "folk, der er nemmere at gøre glade, og som er OK med at betale"

Håber at denne vinkel kan give dig inspiration til nogle overvejelser omkring din ideelle (og mest profitable) målgruppe.

Endnu engang tak for dit bidrag.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Louise Lamberth - Tekstfokus   den 23-01-2018 kl. 10:25

Det er jo også det, jeg har gjort, som jeg ser det :)

Er kommentaren brugbar? 2 0
Mogens Bertelsen   den 23-01-2018 kl. 10:36

Hej igen Louise, alle de bedste ønsker herfra med dit win/win risiko koncept :)

Er kommentaren brugbar? 1 0
jan kristensen   den 24-01-2018 kl. 08:14

en lille kringle

min tante købte engang en lillebitte racehund som hvalp, det viste sig den havde underbid, en skavank, i forhold til racebeskrivelsen.

avler påtog sig hele "skylden" og lovede at tage hunden tilbage og slå den ihjel med det samme for at beskytte racens stambog.

se det virkede, tror du min tante ville have sine penge igen!???

Hun beholdte hunden uanset skavank, hun havde jo nået at knytte sig til den.

kunne denne viden om kunder overføres til andre produkter?

Ja, underviser man feks grundigt og oplærer en kunde så godt i at bruge dit produkt så han føler sig "hjemme" så skal der en del til før han returnerer og overgår til et andet, nyt produkt, der vil kræve yderligere indsats at lære.

så sælger du software skal du undervise grundigt, sælger du hardware skal du kun sælge kvalitet der holder det lovede og lidt til.

så oversælg aldrig, påpeg gerne svagheder men hold dem op mod pris, lethed i dagligdagen mm således at din svaghed ikke er en svaghed men en tydeliggørelse af dit produkt kontra konkurrentens.

så mit bedste råd er ærlighed og undlad at oversælge på nogen som helst parameter(der skal ALDRIG være en økonomisk "overraskelse" i kontrakten, moduler der skal tilkøbes for at få det forventede etc)

mvh jan kristensen, nordisk-handelshus

Er kommentaren brugbar? 2 0
Mogens Bertelsen   den 24-01-2018 kl. 08:28

Hej Jan,

Du har nogle gode pointer.

Tak for dit bidrag.

Er kommentaren brugbar? 1 0
 

Om denne blog


Få besked når Mogens skriver


Mogens Bertelsen fra www.succesportalen.dk

Jeg vil gerne connecte med dig på LinkedIn:

linkedin.com/in/mogensbertelsen/

Det er bare at sende mig en invitation og skrive Amino.

Vi kan også connecte ved at du downloader den her E-bog:



Mogens på Twitter

Hvis du vil have besked når Mogens og ligesindende bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:


Seneste kommentarer