I sidste uge var jeg igen ude at holde det (gratis) foredrag: ”De 16 jordnære tankeværktøjer til Vækstgennembrud med Gazellefart”
Og igen, igen fik jeg frygtindgydende fortællinger fra og om iværksættere og ejerledere, som bruger tonsvis af kroner på marketingaktiviteter og får alt for lidt igen.
Eller slet ingenting.
Den ene af deltagerne fortalte om en leverandør til en kæde af forretninger.
10 – 12 millioner i annoncering om året.
Uden at vide, hvilke annoncer, der skabte hvilke salgsresultater.
Leverandøren fik indblik i salgsstatistikkerne hos kunder.
Halverede deres annonceudgifter og solgte det samme.
En anden fortalte om hans Adwords kampagner.
Kun penge ud af lommen. Intet salg overhovedet.
Og telefonen ringede ikke engang med forespørgsler.
Så han var stoppet med Adwords.
Du kan sikkert selv fortælle masser af historier om mislykkede/lærerige marketingtiltag.
Så hvordan i alverden kan jeg så mene, at din vækstmotor nr. 1 er din marketing?
Simpelt, Dr. Watson.
Det koster dig de samme faste sælger omkostninger
- Uanset om en sælger/konsulent aflægger 1, 5 eller 10 besøg på én dag
- Uanset om der opnås 1, 5 eller 10 ordre på én dag
- Uanset om er kontaktes 1, 5 eller 10 potentielle kunder på én dag
Der koster dig de samme faste annonce omkostninger
- Uanset om du får 1, 5, 10 eller 500 henvendelser
- Uanset om du får 1, 5, 10 eller 500 ordrer
Det koster dig de samme faste omkostninger
- Uanset om du sælger et produkt til 100 kroner, 500 kroner eller 5000 kroner
Det koster dig de samme faste omkostninger til en postomdelt kampagne
- Uanset om du får en respons på 0,5 %, 2 %, 5 % eller 10 %
Det koster dig de samme faste omkostninger til en messestand
- Uanset om du får 10, 100 eller 1000 besøgende
- Uanset om du går hjem med 10, 100 eller 1000 visitkort på potentielle kunder
Det koster dig de samme faste omkostninger til et Åbent Hus arrangement
- Uanset om der kommer 10, 50 eller 1000 besøgende
Det koster dig de samme faste omkostninger
- Uanset ……….
Mon ikke du selv kan fortsætte den liste?
Men hvad du hvis
- Konsulenten/sælgeren fik en ordre ved hvert 2. besøg i stedet for ved hvert 5. besøg?
- Din annonce gav 100 henvendelser i stedet for 10?
- Din annonce solgte et produkt til 2000 kroner i stedet for 500 kroner?
- Din postomdelte marketingkampagne gav en respons på 10 % og ikke 0,1 %?
- Din messedeltagelse gav 100 visitkort på potentielle kunder og ikke 10?
- Du fik 20 % flere anbefalinger fra begejstrede kunder
- Du ved hver transaktion solgte for 500 kroner i stedet for 300 kroner
- Du fik kunder til at købe 5 gange om året i stedet for 2 gange om året
- Du hævede livstidsværdien af en kunde fra 5.000 kroner til 10.000 kroner
Mon ikke du selv kan fortsætte denne liste?
Det er derfor din vækstmotor nr. 1 er marketing.
Her et par forslag til at geare din marketingmotor:
- Identificer hvilke marketingaktiviteter, processer og elementer der allerede nu giver dig det bedste afkast. Og brug dine erfaringerne derfra til andre marketingkampagner.
- Identificer hvilke marketingaktiviteter, processer og elementer, der ikke giver overskud. Og enten forbedre dem. Eller stop dem.
- Kig andre succesfulde virksomheder I kortene. Og modificerer deres kampagner til din virksomhed.
Og glem ikke:
- Alt i marketing er en test
- Få det til at virke småt først.
- Skaler først når du har en vinder
- Marketing er et regnestykke
Marketing er din vækstmotor Nr. 1
Afstanden mellem drøm og realitet – den hedder handling.
Med venlig iværksætter hilsen
Mogens
PS. Jeg vil forresten gerne connecte med dig på LinkedIn. Her min profil: https://www.linkedin.com/in/mogensbertelsen/
Send mig en invitation og skriv i invitationen: Amino. Så accepterer jeg selvfølgelig.