Som ung mand så min datingrutine nogenlunde sådan her ud:
- Til fest. Ud på dansegulvet og i gang med kysseriet hurtigst muligt
- Lette berøringer over bæltestedet
- Forsigtige og lette berøringer under bæltestedet
- Hjem og se på min frimærkesamling
- Næste
Så blev jeg selvstændig og tænkte, at disse 5 skridt nok også passende meget godt til at skaffe kunder.
Men jeg tog selvfølgelig grueligt fejl.
Det svarer jo lidt til, at du går på natklub. Går op til en ”lækker sag” og siger: ”Skal vi ikke springe alt det indledende over og bare gå hjem til mig og se lidt på min frimærkesamling. Og i morgen kan vi så tale om, hvornår brylluppet skal stå og hvad vores børn skal hedde”
Ku´ det tænkes, at din markedsføring ser nogenlunde sådan ud?
Nej, vel.
Eller hva´?
Du kunne da ikke finde på at spørge efter en ordre ved første møde med en potentiel kunde?
Er din potentielle kunde ”varm nok”. Og det handler om ”småpenge”. Så lykkes det da sikkert af og til.
Men i det lange løb.
Så virker det ikke.
Jeg skifter lige gear.
For af uransagelige årsager landede jeg fornylig på denne blog:
http://www.noblechoices.org/12-stages-of-intimacy/
Den filosoferede jeg lidt over set med ”marketingbriller”
- Øje til krop: En potentiel kunde bliver (overfladisk) opmærksom på din virksomhed og dine produkter eller serviceydelser
- Øje til øje: En potentiel kunde dykker lidt dybere og kan umiddelbart lide dine produkter og dine løsninger
- Stemme til stemme: En potentiel kunde vil godt indlede en dialog og giver dig tilladelse til en samtale
- Håndtryk: Du engagerer den potentielle kunde med relevant og værdifuldt (gratis) indhold..
- Hånden på skulderen: Du giver den potentielle kunde et rigtig godt relevant tilbud til en overkommelig pris.
- Hånden på hoften: Du følger op på salget
- Ansigt til ansigt: Du laver mersalg
- Hånden til ansigtet: Du sørger for at kunden får det fulde udbytte af de købte produkter
- Hånden til kroppen: Du tager kunden til det næste produktniveau.
10 – 12: Mund til krop. Berøring under bæltestedet. Kønsdel til kønsdel: Du er meget nærværende og skaber glade, livslange og profitable kunder. Som – med glæde – anbefaler og henviser dig, din virksomhed og dine produkter eller serviceydelser til andre.
Kan du springe et par af trinnene over.
Ja; et par stykker går nok.
Men heller ikke mere.
10 – 12.: Hånden på hjertet. Hvor ofte dater du din bedre halvdel? Hvor ofte har du blomster med hjem? Hvor ofte falder der en invitation til en koncert? Hvor ofte?????
Og så tilspørger jeg dig: Når først du har udført opgaven og fået din betaling.
Hvor ofte og hvor meget fortsætter du så med at ”date” din kunde?
Det kunne jo være, at et ”lille sidespring” fik ganske alvorlige konsekvenser.
Ik´?
Afstanden mellem drøm og realitet – den hedder handling.
Med venlig iværksætter hilsen
Mogens
PS. Har du en historie om et af dine ”sidespring”. Med det resultat, at du fyrede en leverandør? Så fortæl i kommentarfeltet.