Hvad svarer du i grunden, når du bliver spurgt: ”Hvorfor skal jeg handle med dig og ikke en af dine utallige konkurrenter”?
Kan du ikke komme op med et svar, som giver mening for dine potentielle kunder.
Hvad er det så, der højest sandsynlig afgør, om lige nøjagtig du får ordren?
Ja; nemlig.
Prisen.
Og med mindre hele din forretningsmodel er baseret på at være den billigste, forestiller jeg mig, at noget af det sidste, du ønsker at bruge som argument, er prisen.
Kan du så bruge ord og sætninger som
- Vi har den bedste kvalitet,
- Vi har den bedste service,
- Vi er de ældste i branchen,
- Vi er de største i branchen osv.
Nej.
Det er for det meste blot intetsigende slogans.
Jeg håber, du husker, at jeg ofte nok har skrevet om, hvordan du får succes med din marketing.
Nemlig:
”Det rigtige budskab, til den rigtige gruppe af mennesker, leveret gennem de rigtige medier med den rigtige timing”
Så hvad er det rigtige budskab, til den rigtige gruppe af mennesker, når du bliver spurgt: ”Hvorfor skal jeg handle med dig og ikke en af dine utallige konkurrenter”?
Det, du skal bruge, er et overbevisende USP.
Unique Selling Proposition eller nogen siger også Unique Selling Positioning.
Den sætning, som differentierer dig fra dine konkurrenter og samtidig giver mening for dine ideelle potentielle kunder.
Husker du et af de mest berømte USPs.
Dominos Pizza: ”Fresh hot pizza delivered in 30 minutes or less – guaranteed”
Tankevækkende at et helt pizzaimperium kunne skabes med et sådant USP.
Her så nogle ideer til, hvordan du kan skabe dit helt personlige USP:
- Hvad er du bare hammer god til?
- Hvilket udbytte vil dine ideelle potentielle kunder erfarer efter brug af dit produkt eller service?
- Hvad er de 3 største 3 problemer, som dit produkt eller serviceydelse løser?
- Taler du til en meget specifik niche?
- Hvilket gab i markedet udfylder dit produkt eller serviceydelse?
- Når du fortæller dine potentielle kunder dit USP. Er det så velegnet til at starte en samtale?
Er det næste spørgsmål f.eks. ”Hvordan gør du det”?
- Har du en garanti, som ingen andre yder?
- Kan du levere hurtigere end alle dine konkurrenter?
- Er det troværdigt?
- Hvad hader dine potentielle kunder, som du kan fixe?
- Giver det udtryk for din personlighed?
- Hvor meget af det ovennævnte kan du kombinere sammen?
- Er det meget specifikt?
- Hvad kan du love, som dine konkurrenter ikke kan?
- Giver det mening for dine potentielle kunder?
Kan du have mere end 1 USP?
Ja da.
Du kan godt have forskellige USPs til forskellige nicher.
Her et par råd inden du starter:
- Det er OK at din personlighed kommer til udtryk
- Det skal ikke appellere til Gud og hvermand
- Det er OK, at det ikke er perfekt første gang eller anden gang eller tredje gang.
- Jo mere specifik; jo bedre
- Og så kunne du jo – som inspiration - spørge nogle af dine bedste kunder, hvorfor de handler med netop dig.
Nu er det din tur.
Og fortvivl ikke.
Test dit USP.
Og se hvordan dine potentielle kunder reagerer.
Jeg testede for resten fornylig en mellemting mellem et USP og en forkortet elevatortale ved et netværksmøde. Og ud af 12 deltagere gik jeg hjem med 8 visitkort.
Skal det endelig være slut med, at du ikke har det rigtige svar på:
”Hvorfor skal jeg handle med dig og ikke en af dine utallige konkurrenter”?
Min egen lyder sådan her: ” Hvordan du fordobler din omsætning på max. 4 år og samtidig skaber en virksomhed, som din familie vil elske”
Du kunne jo overveje at reklame lidt for dig selv i kommentarfeltet.
Afstanden mellem drøm og realitet – den hedder handling.
Med venlig iværksætter hilsen
Mogens
PS. I skrivende stund mærker jeg rigtigt, at jeg bor helt ude på prærien. Min nabo er i gang med at sprede gylle med hans kæmpemaskiner. Mon hans USP er: ”Jeg lukker kun lort ud en gang om året”