Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Mogens Bertelsen fra www.succesportalen.dk Er det nu alligevel også så overraskende, at Donald Trump bliver USA's næste præsident?

Er det nu alligevel også så overraskende, at Donald Trump bliver USA's næste præsident?

4.406 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
11 November 2016

Den 20. januar 2005 havde jeg en af mine helt store oplevelser i mit iværksætterliv.

Jeg var nemlig inviteret til George W. Bush´s indsættelse som præsident.

Ikke bare fra græsplænen mange meter fra selve begivenheden.

Men fra 2. række. Bare en 10 – 15 meter fra selve stedet for højtideligheden.

Og om aftenen var jeg inviteret til én af de mange fester, som efterfølgende blev afholdt.

Hele vejen igennem en fantastisk oplevelse. Og jeg husker det, som var det i går.

Sådan i parentes bemærket husker jeg også ganske tydeligt, hvad det vil sige, at blive iført et par nyindkøbte, skinnende, stive laksko fra morgenstunden. Og først kunne smide dem hen på natten, da jeg kom tilbage til mit hotelværelse.

Aldrig har jeg været så glad for at kunne tage et par sko af. Faktisk smed jeg dem allerede samme nat i skraldespanden. Aldrig mere nye, stive, skinnende laksko til mig.

Nå; tilbage til, om det nu alligevel er så overraskende, at Donald Trump bliver USA´s næste præsident.

Og hvad jeg lærte af hans valgkampagne - set med marketing briller. Og på ingen måde med politiske briller.

Nemlig; marketingfirkanten for fuld udblæsning.

  1. Det rigtige budskab
  2. Til den rigtige gruppe af mennesker.
  3. Leveret gennem de rigtige media (trafikkilder)
  4. På det rigtige tidspunkt.

Det rigtige budskab: ”Make America great again”. Genialt. USA har været ”great”. Og kan under Donald Trump´s ledelse blive ”great” igen. Et fantastisk USP.

Den rigtige gruppe af mennesker: Ikke alle og enhver. Men nogle helt specifikke, konkrete vælgergrupper.

De rigtige medier (trafikkilder): Ikke bare ét media (trafikkilde). Men adskillige. Taler, fjernsyn, radio, sociale medier, annoncer osv.

På det rigtige tidspunkt: Donald Trump og hans stab af marketingrådgivere har valgt det helt rigtige tidspunkt at gennemføre den netop overståede kampagne.

Og så har hele kampagnen været krydret med masser af Call-to-Action.

Donald Trump har jo gennemført den første del af en hvilken som helst succesfuld systematisk marketing- og salgsproces yderst fremragende.

Han har konverteret en amerikaner til en potentiel Donald Trump vælger. Og konverteret en potentiel Donald Trump vælger til en som faktisk har stemt på ham.

Men nu er det jo ikke anderledes med Donald Trump, end det er med alle succesfulde iværksættere. Ingen bliver på sigt målt på, hvad de siger. Men på de resultater som kunderne/vælgerne opnår.

Udfordringen for Donald Trump bliver nu naturligvis at levere på valgløftet: ”Make America great again”

Her er hvad jeg – set med marketingbriller – har savnet.

Hvad er det helt konkret; helt specifikt at ”Make America great again” betyder?

Hvor mange er flere arbejdspladser? Hvor høj er en høj mur? Hvor lang er en lang mur? Hvor meget er et højere bidrag til Nato?  Hvor mange % er højere vækst? Osv. Osv.

For det er jo heller ikke anderledes end for succesfulde iværksættere. Vi skal holde, hvad vi lover i vores salgs- og marketingprocesser = vores kunder skal opnå de resultater, som vi lover. Specifikke, konkrete resultater.

Så kan Donald Trump lære os alle sammen noget om succesfulde systematiske salgs- og marketingprocesser?

Absolut.

Alle de 4 elementer skal nemlig gå op i en højere enhed.

Det rigtige (specifikke og konkrete) budskab til den rigtige (specifikke og konkrete) gruppe af mennesker. Leveret gennem de rigtige (specifikke og konkrete) media på det rigtige (specifikke og konkrete) tidspunkt.

Krydret med masser af Call-to-Action.

Og at Donald Trump så ikke kalder det en valgkampagne. Men starten på en bevægelse – en transformation – gør jo bare marketingfirkanten endnu stærkere.

Så herfra skal lyde et al mulig held og lykke med dine kommende systematiske marketing- og salgsprocesser.

Og her så lige mit Call-to-Action til dig:

Hvad har du lært af Donald Trump´s valgkampagne – set med marketingbriller?????

Med venlig iværksætter hilsen

Mogens

PS. ”Marketing er et regnestykke”. Så uagtet manges meninger om Donald Trump´s noget farverige sprog og handlinger. Så vandt han præsidentvalget. Og bliver USA´s næste præsident.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Mogens skriver Skriv dig op