Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Vækst for - næsten - enhver pris?

2.822 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
06 October 2016

Meget tidligt i min iværksætterkarriere lærte jeg, hvad formålet med en virksomhed er:

Det er at skaffe kunder, beholde kunder, få dem til at købe noget mere, få dem til at købe noget oftere og behandle dem så godt, at de anbefaler dig, din virksomhed og dine produkter/serviceydelser til andre.

Så stort set hver morgen – startende i 1972 – stillede jeg mig selv 4 spørgsmål:

  1. Hvordan skaffer jeg flere kunder?
  2. Hvordan får jeg mine kunder til at købe noget mere?
  3. Hvordan får jeg mine kunder til at købe noget oftere?
  4. Hvordan får mine kunder til at anbefale mig, min virksomhed og mine produkter til andre?

Alle de digitale værktøjer fandtes jo ikke dengang.

Så jeg var konstant ”på landevejen med tasken” for at eksekvere på mine 4 spørgsmål.

Bl.a. deltog jeg i mange, mange år på julemesser sammen med mine grossister. Og det var altid i weekenderne.

7 weekender hvert år i november/december.

En sen søndag aften i december i midten af 1980´erne, da jeg kom hjem efter den sidste julemesse, sagde min kone til mig:

”Prøv at gætte, hvad Martin (vores ældste søn) sagde til mig i dag”

Jeg var selvfølgelig et stort spørgsmålstegn.

Martin sagde: ”Mor; tror du at far er hjemme juleaften?”

Det var ligesom at blive smidt i et lille hul i isen på Nordpolen

Jeg var simpelt hen så chokeret. Og jeg husker ikke mere, hvad jeg svarede.

Men det fik mig kort tid efter til at tage en ganske alvorlig samtale med fruen og de 2 små (2 og 4 år)

Og under den samtale indså jeg:

At en profitabel virksomhed ikke er et mål i sig selv.

En profitabel, succesfuld virksomhed er et middel.

Nemlig et middel til at du og din familie kan leve et liv efter eget design.

Så blandt mange, mange ændringer blev det til, at vi efterfølgende forår købte en campingvogn, og blev fastliggere i Fjellerup på Djursland.

Og så tilbragte vi ellers - næsten - alle weekender fra påske til efterårsferie på Fjellerup Strands Camping.

I mange, mange år.

Og mange af de efterfølgende julemesser. Dem fik jeg min kone, min mor og en medarbejder til at overtage.

Men jeg stoppede aldrig med at stille mig selv de 4 spørgsmål, jeg nævnte i begyndelsen.

Og handle på dem.

Hver dag.

Så; vækst for – næsten - enhver pris?

Tja.

For mig blev det til at stort JA DA.

For hvordan skulle jeg ellers gøre min virksomhed til midlet til at leve det liv, som både min familie og jeg selv drømte om?

Og her er den meget korte version af, hvordan fik jeg en meget fin balance mellem mit professionelle og mit familie liv?

  1. Jeg fik mine værdier prioriteret rigtigt
  2. Alt hvad jeg overhovedet kunne sætte i system. Det blev sat i system.

Og specielt mine salgs- og marketingprocesser.

Tænk engang, hvad et enkelt spørgsmål fra vores søn førte til af ændringer i mit fokus og mit liv.

Tak, Martin.

Afstanden mellem drøm og realitet – den hedder handling.

Hvad tænker Du forresten om det her med vækst for – næsten - enhver pris?

Med venlig vækstiværksætter hilsen

Mogens

 

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Mogens skriver Skriv dig op