Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Mogens Bertelsen fra www.succesportalen.dk Hvad har min søns kæmpefangst med din virksomhed at gøre

Hvad har min søns kæmpefangst med din virksomhed at gøre

2.095 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
16 March 2014

Det er mandag formiddag. Min yngste søn har fri fra arbejde. Han er hjemme for at besøge sin ”gamle” far. Pludselig hører jeg ham råbe. Rigtig højt. ”Du skal komme med det samme, far”.

Jeg har mit hjemmekontor på 1. Sal. Og sidder dybt optaget af at skrive mit næste blogindlæg til Amino. Så til at starte med hører jeg ham slet ikke råbe. Men da jeg hører det, lyder det meget, meget alvorligt.

 

Her er grunden til, hvorfor jeg skulle komme med det samme:

 

Han skulle have hjælp til at bjærge ”krabaten”. Den vejede faktisk 5,5 kg.

Han var M-E-G-A stolt. Og det var hans far selvfølgelig også. At få en sådan oplevelse en mandag formiddag (i arbejdstiden), var slet ikke tosset. 

Og nu tænker du sikkert ”Mogens, hvad har din søns kæmpefangst med min virksomhed at gøre?”

Faktisk en hel del.

Han var begyndt fiskeriet lige efter lysets frembrud. Og hev den i land ved 10 tiden.

Og nu kommer det, som du kan bruge til noget:

Til at fange krabaten brugte han ...

  • 8 forskellige spinnere
  • 8 forskellige  woblere
  • 4 forskellige slags power bait
  • og til sidst fangede han den på en hvid flue – THE HOOK – Den Rigtige Madding.

Og hvorfor er det interessant? Det er det fordi, at det er jo ikke anderledes i din virksomhed. Du sætter også madding på krogen, når du vil have en potentiel kunde til ”at bide på”

Du bruger bare ikke power bait. Men derimod psykologiske triggere. Og lad os blive ved dem et øjeblik.

Vi har fået konstateret, at fisk er motiveret til at bide på, når der er power bait på krogen. Men hvad motiverer mennesker til at bide på krogen?

Helt grundlæggende kun to ting:

  1. Vi bevæger os væk fra noget – noget der gør ondt

eller

  1. Vi bevæger os hen mod noget – noget som skaber glæde.

Og når vi ved det, kan vi bruge de psykologiske triggere rigtigt.

 

Sådan får du et kundeemne til at ”bide på krogen”

Psykologisk trigger nr. 1: Integritet/Ærlighed.

Du kan sikkert også kalde dette en værdi. Jeg kender ikke nogen bedre sætning end: ”Hun/han er virkelig til at stole på og holder ord”. Der hvor jeg gennem tiden har oplevet dette bedst, er når jeg har henvist en potentiel kunde til en af mine konkurrenter. Ganske enkelt; efter en samtale, har jeg sagt: ”Min virksomhed og mine produkter er ikke, hvad vil bringe dig dit ønskede resultat. Men det vil derimod __________. Er det OK, at jeg ringer til dem, og beder dem kontakte dig?”

Det det resultat, at konkurrenten gør det samme for mig. Og den potentielle kunde vender tilbage senere.

Jeg var for nylig inde at skulle købe nyt tøj sammen med min kone – hun er desværre blind – så hun kan ikke rigtig rådgive mig. Jeg spørger ekspedienten om hans mening. Og hans svar var: ”Jeg har ikke hvad du søger, men der findes en butik i Kolding Storcenter, som har et stort udvalg i, hvad du søger. Og ellers får jeg en ny sending af poloshirts ca. 1. april. Så skal du være velkommen igen”

Mon ikke jeg kommer tilbage efter 1. april?

 

Psykologisk trigger nr. 2: Fortæl en historie.

Tænk bare på hulemalerier, runesten, aftenerne omkring bålet, morfar fortæller historier fra hans barndom osv. Historier har altid fascineret mennesker.

F.eks. min egen historie om, at jeg startede min iværksætterkarriere som 19 årig, da min far pludselig døde Og jeg besluttede mig til at overtage hans lille nystartede virksomhed. Jeg var på det tidspunkt bankelev og havde ingen anelse om at drive virksomhed overhovedet. Ingen indkomst for min mor og jeg havde 2 mindre søskende. Min mors hus lå til sikkerhed for kassekreditten på kr. 125.000,00. Det lykkedes alligevel. Så jeg kender virkelig til alle op- og nedturene ved at blive iværksætter. Jeg har været der. Og tro mig. Somme tider på den meget hårde måde.

Du har helt sikkert også en historie – eller sikkert mange historier -, du kan fortælle om dig og din virksomhed, som du kan bruge til at skabe en dialog med dine potentielle kunder.

 

Psykologisk trigger nr. 3: Behold varen, hvis ikke du er tilfreds.

Ja, du læste rigtigt. Behold varen, hvis ikke du er tilfreds.

Står du overfor en situation, hvor du skal vælge mellem 2 lige gode produkter og den ene siger: ”Er du ikke tilfreds inden 30 dage, kan du levere varen tilbage og få dine penge igen” Og den anden siger: Hvis ikke du er tilfreds inden 30 dage, har brugt mit produkt som jeg anbefaler, og du ikke har opnået det resultat, jeg har lovet dig, kan du beholde varen”

Jeg ved godt, at den ved første øjekast kan synes helt ude i hampen. Men sov alligevel på idéen. Måske passer den til virksomhed – måske ikke. Og måske kan du bruge den alligevel med et par mindre twists til din virksomhed.

I min egen virksomhed f.eks. siger jeg: Prøv mit produkt gratis i 30 dage. Og er vi to ikke en match, så kommer der ingen fremtidige fakturaer fra mig. Og det du allerede har modtaget. Det må du gerne beholde.

 

Psykologisk trigger nr. 4: Gengældelse – Jeg gør noget for dig og du gør noget for mig.  

Lad mig igen bruge et eksempel fra min egen verden. Jeg bruger som oftest en formiddag på at skrive et blogindlæg til Amino. Jeg beder dig f.eks. kommentere på mit blogindlæg. Det gør jeg for at finde ud af, om det jeg skriver om, nu også har din interesse. Så jeg kan skrive mere indenfor det samme emne. Jeg kunne også f.eks. opfordre dig til at dele mit indlæg med dine iværksættervenner. Det gør jeg jo også for at finde ud af, om det er så relevant, at du nu  synes, at dine venner skal bruge deres kostbare tid på at læse indlægget.

Og ja, jeg vil da gerne, at du en dag skriver dig op på min e-mail liste, så vi kan kommunikere sammen meget mere. Ja, selvfølgelig vil jeg gerne det.

Men det skal jeg jo først gøre mig fortjent til. Så du vil gøre noget til gengæld for mig.

 

Har du også nogle psykologiske triggere, som du bruger til at få kundeemner på krogen? Så del dem meget gerne med vi andre.

Det vil jeg sætte pris på. 

Tak fordi du læste mit indlæg.

Afstanden mellem drøm og realitet hedder handling.

 

Med venlig og stor iværksætter hilsen

Mogens 

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Mogens skriver Skriv dig op