Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Mogens Bertelsen fra www.succesportalen.dk Succesfulde iværksætters allerbedste marketing mindsets

Succesfulde iværksætters allerbedste marketing mindsets

3.149 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
02 March 2014

Jeg vil prøve at holde den her short and sweet. Du bruger sikkert (forhåbentligt) både tid, kræfter og penge på hele tiden at markedsføre din virksomhed overfor nye potentielle kunder.

Men i farten er der rigtig mange af os, der glemmer …

  • Hvad er marketing?
  • Hvad er formålet med marketing?
  • Hvad er de bedste marketing mindsets?

 

Lad os tage dem én ad gangen.

Hvad er marketing?

”Marketing er kommunikation som skaffer betalende, profitable kunder” Citat Mogens Bertelsen

 

Hvad er formålet med marketing?

”At gøre salg overflødigt” Citat Peter Drucker

 

Hvad er de bedste marketing mindsets?

1)     Marketing er midlet til at tjene penge. Rigtig mange penge.

De fleste aktiviteter i en virksomhed koster penge i stedet for at tjene penge. Ifølge Peter Drucker – jeg elsker at læse hans kloge ord – er det eneste som generer penge marketing og innovation. Og så skulle jeg måske lige tilføje: At tænke de rigtige tanker : )

 

2)     Marketing er ikke et ”engangsknald”

Når du skal have dine potentielle kunder til at forstå, hvad du tilbyder, så er det ikke nok at fortælle dem det én gang. Ingen køber noget, de ikke ved, hvad er. Og forvent ikke at dine potentielle kunder forstår, hvad du vil sælge dem, hvis du ikke kommunikere den værdi, de får ud af det. Og hvis du kun markedsfører dig én gang, får du ikke etableret det allervigtigste element: Troværdighed. Inden din kunde siger ”go” til dit tilbud, så skal han allerførst kende dig, så kunne lide og til sidst tro på dig. Og for at det sker. Så skal du markedsføre dig mange gange. 

 

3)     Marketing handler helt grundlæggende om at forstå potentielle kunders behov, ønsker og krav.

Det begynder ikke med en annonce, et website, en messedeltagelse osv. Det begynder med at forstå potentielle kunder. Som Stephen Covey så flot udtrykte det: ”Seek to understand – then to be understood”

  

4)     Kunder hader at blive solgt til – men de elsker at købe.

En af mine mentorer John Evan-Jones har sagt 1000 gange til mig: “Sell them what they want – but give them what they need” Og sagt med andre ord: Giv dine potentielle kunder fornøjelse at finde en løsning (og selvfølgelig helst din) på deres problem. Dine kunder vil gerne købe hovedpinetabletter – men er noget langsommere i optrækket til at købe vitamintabletter.

 

5)     Marketing handler om at udløse en handling.

Marketing handler om ultimativt at skaffe betalende, profitable kunder. De fleste købsbeslutninger træffes ikke bevidst – selvom det umiddelbart ser sådan ud. Kan du huske denne sætning fra ”Sælgerens ABC”: Vi køber med følelser; men forsvarer med logik.

Derfor: giv dine kunder, hvad de behøver for at kunne træffe en beslutning – men gør det på en etisk forsvarlig måde.

 

6)     Alt er en test. Alt.

Ville det ikke være fantastisk kun at bruge marketingkroner på det, som virker? Der er kun en måde at finde ud af, hvad der virker. At teste og måle – alt. I en uendelighed.

Gennem test og måling finder du, hvad der virker. Og det bruger du så om og om igen. Det er vinderformlen.

 

7)     Forstå dine potentielle kunder bedre end de forstår sig selv.

En lille gentagelse. “Seek to understand – then to be understood”. Altså en dyb forståelse af ønsker, frustrationer, alt hvad der holder dine potentielle kunder vågne om natten. Få dem til at beskrive alt dette i ord. Jo bedre du forstår det, jo bedre en løsning – i form af dit produkt – kan du komme op med. Og kan du beskrive en potentiel kundes problem bedre end dem selv, taler sandsynligheden også for, at de tror, du har løsningen.

 

8)     Succesfuld marketing er et system og en sekvens.

Systemet ser i store træk sådan ud: Generer en potentiel kunde – kvalificer en potentiel kunde – konverter en potentiel kunde til en betalende, profitabel kunde – følg op hele tiden – både på dem som har købt og dem som ikke har købt. Og hver gang opfordre til en handling.

 

9)     Succesfuld marketing er direkte proportionalt med den opfattende værdi, som du skaber hos din potentielle kunde.

Det er ikke nok at sige ”kom og køb min vare”. Du skal fortælle/vise dem helt konkret, hvordan du enten løser deres problem eller hjælper dem med at opnå deres mål.

 

10)  Forvent ikke at kunderne finder dig.

Vil du ikke gerne at dine potentielle kunder finder dig? Men det sker bare alt for sjældent? Det kan lade sig gøre; men kræver både lang tid og brug af masser af marketingkanaler og budskaber (content). Så jo før du kommer i gang med at blive synlig. Jo bedre. Og vær synlig ofte.

Og find ud af hvor dine kunder er – både mentalt og rent fysisk.

 

Pointen: Marketing er en indtægt – ikke en udgift.

 

Hvad er dit allerbedste marketing mindset? Skriv det i kommentarfeltet.

 

Tak fordi du læste mit indlæg.

 

Med venlig og stor IVÆRKSÆTTER hilsen

 

Mogens

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Mogens skriver Skriv dig op