I 1975 viste min mentor mig en markedsføringsstrategi. Og dengang havde jeg ingen anelse om, hvor meget den kom til at betyde for opbygningen af mine virksomheder. Både i Danmark og i udlandet. Jeg var netop startet med at sælge naturtarme, krydderi- og hjælpestofblandinger til pølseproducenter i Danmark.
Min mentor var en slagtermester fra Haderslev. ”Rico Pølser”. Et helt fantastisk menneske. Han sagde ganske enkelt til mig: ”Jeg ved alt om at lave hjemmelavede slagterspecialiteter. Lad os lave et samarbejde. Her er hvad vi gør. Jeg tager med dig ud til alle landets slagtermestre, og underviser dem i at lave hjemmelavede specialiteter. Og vi bruger udelukkende dine produkter. Du fortæller kunderne om dine produkter. Og jeg fortæller dem hvordan de skal bruge dem. Aftale?”
”Aftale” tænkte jeg.
Derefter sagde han noget, som fik mig til at tænke: ”Han må være sk*de skør”
”Du skal ikke tage imod betaling for vores arbejde. Al vores arbejde – det er gratis”
WHAT!
Skal jeg bare forære det bedste væk? Tænkte jeg inde i mig selv.
- Vi afholdte seminarer. Gratis.
- Vi afholdte foredrag. Gratis.
- Vi afholdte workshops. Gratis.
- Vi lavede opskrifter. Gratis.
Så med andre ord: Vi forærede det bedste vi havde væk
Du kan nok forstå min skepsis. Alene af den årsag, at jeg slet ikke havde opbygget en virksomhed, som havde økonomisk mulighed for at påtage sig alle omkostningerne. Og omkostninger var der nok af. Alene den tid jeg skulle investere i projektet.
Der var altså her tale om rigtig, rigtig mange penge for en nystartet iværksætter.
Men her er hvad der skete:
- 5 år senere var min virksomhed den foretrukne leverandør af naturtarme, krydderi- og hjælpestofblandinger til de private slagtermestre i hele Danmark.
OG
- Marketingstrategien ”Forær det bedste væk” førte gennem årene til en eksportomsætning på kr. 40 mio. pr. år.
Nu har jeg startet min 10. (og sidste) virksomhed www.succesportalen.dk Og vil selvfølgelig bruge den samme marketingstrategi, som i mine tidligere virksomheder har virket så fantastisk.
En af de helt store forskelle fra dengang til i dag, er naturligvis at de omkostninger, der i dag er forbundet med marketingstrategien ”Forær det bedste væk” De er meget lavere end de var dengang.
Ganske enkelt fordi, vi har internettet til vores rådighed. Og der er så mange gratis værktøjer og plug-ins, at det er helt utroligt.
I begyndelsen af januar 2014 var jeg på et 4 dages seminar i London – Experts Academy – og her viste underviseren Brendon Burchard en ganske simpel ”Forær det bedste væk - model”
Den ser sådan her ud: O-V-O modellen.
O = Opt-in – få folks navn og e-mail adresse
V = Værdi – Forær dem bedste du har
O = Offer – Sælg dem dit produkt.
Modellen virker stadig.
Du kan nemt gøre noget tilsvarende.
Hvis du allerede bruger modellen – så del med os andre hvad du giver væk og hvorfor.