Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Opdrag dine kunder og få mere succes

1,092 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
27 June 2019

Opdrag dine kunder 

Kan man virkelig opdrage sine kunder? 

Ja, gu fanden kan man det. Det er også ofte nødvendigt, hvis man gerne vil have et godt og langvarigt samarbejde, og hvis man gerne vil trække sin forretning eller måske sit privatliv i den ene eller anden retning. 

Lad mig komme med et eksempel fra min egen lille butik:

For 7 år siden valgte jeg at rejse ud af Danmark for at prøve et nyt eventyr og leve i et nyt land sammen med min familie. Jeg havde været selvstændig i 4 år, og min forretning som Voiceover artist og journalist i diverse lydstudier, magasiner og aviser kørte godt. Men for at være helt ærlig var jeg rystende nervøs for, hvad mine kunder ville sige til, at jeg valgte et nyt liv væk fra Danmark. Ville de mon stadig bruge mig, ville de følge med mig, ville de være okay med at bruge Skype, Hangouts og chatte, når vi samarbejdede? 

Mange af mine kunder kviede sig ved tanken om, at tingene nu skulle til at foregå på en måde, de ikke var vandt til, men så besluttede jeg mig for at opdrage dem. Jeg besøgte dem enten personligt eller snakkede med dem over telefonen og forklarede dem, at man sagtens kan arbejde fra Spanien eller Mexico eller et helt tredje land, uden at det går ud over samarbejdet. Jeg forklarede dem også, at jeg ville sikre mig selv med et godt lydstudie og ekstra internetopkobling, så de altid kunne få fat på mig, præcis som de altid havde kunnet. 

Var de så allesammen med på ideen? Nej, det var de ikke. Nogle måtte jeg sige farvel til, men de fleste sagde Ja. 

Siden dengang for 7 år siden har jeg næsten ikke boet i Danmark. Jeg har arbejdet fra hele verden, uden at det har haft den mindste betydning for mine kunder, om jeg sad på den ene eller anden side af Jorden. Nu er jeg tilbage i Danmark for en stund, og når jeg spørger mine kunder, om jeg skal komme ind i studiet til dem, spørger de, om vi ikke bare kan ordne det over Skype i stedet. De er nemlig godt opdraget, og det var mig, der opdrog dem. 

Der er mange måder, hvorpå man med fordel kan opdrage sine kunder, så man kan leve det liv, man vil, og have det arbejdsliv, man drømmer om. Det kan eksempelvis være i forhold til deadlines, altså hvor lang tid har man til at løse en opgave. Mine kunder kan ikke sende mig en lydbog fredag eftermiddag og forvente den færdig mandag morgen. Jeg kunne måske godt nå det, men det gider jeg ikke, for så går det ud over mine andre kunder eller mit privatliv. Ellers tak. Hvis jeg ikke opdrager mine kunder til at respektere, at jeg ikke smider alt, jeg har i hænderne, for dem, giver de mig heller ikke god tid til den næste opgave og den næste, og så ender jeg med at arbejde på tidspunkter og i længder, som jeg slet ikke har lyst til. Det ender også med at gå ud over hele det flow, jeg har i min forretning.

Det samme gælder prisen. Der skal kunderne også opdrages. I rigtig mange brancher, inklusiv min egen, er det ”race to the bottom”, hvor alle prøver at underbyde hinanden for at få lov at løse den ene eller anden opgave. I stedet for at underbyde hinanden, bør de dygtige branchekollegaer opdrage deres kunder til, at deres services koster, og at når kunderne så vælger dig, får de det bedste, men ikke det billigste, der er på markedet. 

Koster din service 5.000 kroner, og en kunde får dig overtalt til at gøre det for 3.500 bare én gang, kommer kunden ikke til at betale 5.000 kroner for det en anden gangen. Måske vil kunden i stedet presse dig for at gøre det for 3.000. Du var jo til at skubbe til før, så måske er du det igen? 

Lad mig komme med endnu et eksempel. 

Rigtig ofte bliver jeg ringet op af kunder, der efterspørger en hurtig pris, en billig pris eller en vennepris, selvom vi overhovedet ikke er venner eller har nogen form for relation. 

Jeg svarer altid, at det kan jeg desværre ikke klare. Hvis de bare skal have det billigt, så er det ikke mig, de skal bruge. Der findes tonsvis af voiceover-artister, der vil gøre det langt billigere end mig, så jeg beder dem om at ringe til dem. Ofte svarer kunden, at han eller hun ønsker at samarbejde med netop mig, men så må de altså betale det, jeg koster. Andre lægger røret på og finder en anden, og det er fint. Hvis deres vigtigste parameter for et samarbejde er pris, og min er kvalitet, er vi nok alligevel ikke så godt et match. 

Jeg har det virkelig sådan, at hvis man aldrig mister en kunde, fordi man er for dyr, så er det nok, fordi man er for billig. Så opdrag dine kunder til, at det koster penge at få dine ydelser. 

Det er vigtigt i min optik for et langvarigt kundeforhold, at forventningsafstemme, så kunderne ved, hvad man står for. Det er formentlig også vigtigt for dig, så du får de kunder, du gerne vil have. Du vil gerne have kunder, der giver dig fornuftige deadlines, betaler prisen og til tiden, fortæller dig, hvis samarbejdet er på vej til at ophøre, og siger tak, når jobbet er udført. Det er god opdragelse, men det er dit job at opdrage netop dine kunder til at vide, hvordan tingene foregår hos dig. Hvis de er vant til kun at spise på MacDonalds, hvordan skal de så kunne vide, hvordan man gebærder sig på Noma?

Når kunderne er opdraget ordentligt, giver det også det bedste resultat og de bedste vilkår for, at du som selvstændig kan skabe dig præcis den forretning, som du gerne vil have. 

Jeg går ud fra, at det også var en af årsagerne til, at du blev selvstændig. 

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Mille blogindlæg Skriv dig op