Mange websites oplever faldende trafik fra søgemaskiner som Google. Nogle mistænker at det skyldes AI. Andre at de bare ikke ranker så godt som før. Men er det nu så slemt? Måske er det slet ikke så vigtigt, hvor mange besøg du får …
Synlighed, trafik og salg
Jeg ved godt at det kan lyde lidt underligt, ikke at fokusere på mængden af trafik til vores website. For det er vel det vi arbejder på at få mere af i vores markedsføring, right?
Ikke nødvendigvis. I hvert fald ikke ”kun”.
Lad os lige spole lidt tilbage og se på den samlede værdikæde …
For de fleste websites handler det om at skabe mere forretning – salg (hvis du sælger direkte på websitet), eller leads.
For websites der ikke sælger noget, men f.eks. lever af at vise reklamer på siden betyder mængden af sidevisninger naturligvis mest.
I alle tilfælde handler trafik ikke bare om at få flere – men i høj grad også bedre besøgende! Flere der gør som vi ønsker. Men …
- For at få trafik skal vi have synlighed
- Og for at få trafik skal synligheden inspirere folk til at klikke sig ind på dvores website
- Og når de så lander der, skal de helst gøre som ønsket (købe, kontakte dig, eller se en masse sider).
Mindre trafik men mere salg
Når du skal vurdere værdien af din markedsføring, vil det som regel være bedst at starte med at se på bundlinjen: Hvor mange salg, leads eller sidevisninger får du?
Mange oplever som sagt faldende synlighed i Google, eller lidt mindre trafik. Men når de så ser på bundlinjen, går det faktisk meget godt.
Men hvordan kan det være?
Flere undersøgelser har vist, en ændring i den måde folk bruger nettet. Tidligere surfede folk rund direkte på de websites de overvejede at handle hos. Men nu bruger de bruger mere tid på research UDEN for de websites de ender på.
Det kan både være i AI-resultater, som Googles AI-oversigt, ChatGPT eller Reddit og sociale medier som Facebook, Instagram eller YouTube.
Det dårlige er, at det så giver dig lidt færre besøg – for folk klikker ikke i lige så høj grad spontant ind på dit website for lige at se sig omkring.
Det gode er, at når de så endelig når frem til dig er de langt mere købeklar!
Og så er vi tilbage til der hvor jeg startede: Fokusér på bundlinjen!
Det ville naturligvis være dejligt, hvis vi – som i ”gamle dage”, kunne få en masse mere eller mindre motiverede besøgende ind på vores sites, som vi så kunne forsøge at fastholde, inspirerer og sælge til. Men faktum er, at den tid langsomt er ved at rende ud.
Lev med det og tilpas dig de nye tider!
Hvad gør vi nu – og er SEO død?
Lad mig starte med at svare på det sidste: Nej, SEO er på ingen måder død. Faktisk er det som vi gør med SEO vigtigere end nogensinde før.
Lad os starte med elefanten i rummet – alt det her AI …
Kort fortalt, så benytter AI-maskiner, som Google-oversigt, ChatGPT, Perplexity og Gemini mange af de samme mekanismer, som søgemaskinerne gør. De crawler, fortolker og indekserer indhold.
En af de store forskelle er, at de (endnu) er langt mindre dygtige til det, end søgemaskinerne, som har forbedret deres systemer over mange flere år.
Det betyder bl.a. at du skal være meget mere omhyggelig med din tekniske SEO. Fejl som Google og Bing godt kan forstå, virker ikke nødvendigvis i AI-maskinerne. Dit site skal være endnu mere perfekt end før.
En anden forskel er, at AI-maskinerne er mere sprog-fokuseret. Det er jo sprogmodeller, som er deres ekspertise.
Det betyder bl.a. at strukturen af indholdet på dit site – korrekt kodning af ARIA-elementer, logisk opbygning, bullet points, FAQ-elementer og skemaer har større betydning.
Og det betyder også, at ”mentions” (omtaler af dit brand uden links) vægter endnu mere i AI-maskinerne, end de gør i søgemaskinerne. Dette er meget vigtigt at forstå!
Links er stadig vigtige, men fremadrettet skal du ikke bare fokusere på det. Omtaler – mentions uden links har en stigende værdi.
Optimer din synlighed på tværs af sites
For at sikre, at du bliver en del af din målgruppes research – før de (forhåbentligt) ender på dit website og handler med dig, er det derfor i stigende grad vigtigt, at du optræder alle disse steder.
Har du en Facebook Page for dit firma? En Instagram profil? En YouTube kanal? Bruger du dem aktivt og er de optimeret? Er du oprettet alle de steder, hvor dine konkurrenter optræder? Og blander du dig i snakken på LinkedIn, Reddit og de mange andre platforme, hvor dine kunder er?
Hvis ikke, så skal du i gang med det nu!
For hvis ikke du er med her, hvis din målgruppe ikke ser dig der hvor de researcher hvem de vil handle med, så vil den faldende trafik (som du måske oplever) også føre til færre salg.
Men ikke nok med det.
Jeg anbefaler også meget, at du begynder at arbejde mere målrettet med PR, hvis du ikke allerede gør det. Jo flere etablerede medier der omtaler dig – med eller uden links, jo større chancer er der for at du dukker op i AI-resultater, bliver en del af ”samtalen” og ender med at sælge mere.
En bedre synlighed på de mange andre platforme end dit eget site vil også have en positiv indflydelse på, hvor ofte du optræder i de forskellige AI-maskiner.
Og ja, alt det jeg skriver ovenfor, har jeg i princippet sagt i mange år. Teknisk SEO er vigtigt – nu skal du bare være endnu mere omhyggelig. Og det har altid været en god strategi, ikke bare at optimere sit eget site, men også din synlighed på andre platforme. Nu er det bare blevet meget vigtigere end nogensinde før.
Bliv gratis medlem

