Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Tid eller Råd?

1,365 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
11 January 2024

De to mest udbredte (og modsatrettede) argumenter, jeg hører fra virksomheder, når de afviser at investere i SEO (eller anden markedsføring og salg, for den sags skyld) lige nu er:

  1. Vi har så travlt, og så mange kunder, at der ikke er tid til eller brug for at investere i SEO lige nu

  2. Vi tjener for lidt lige nu, så vi har ikke råd til at investere i SEO

Jeg kan sådan set godt forstå begge argumenter.

Specielt hvis du driver en mindre virksomhed, hvor du selv eller et mindre team skal lave det hele, så kan svært at få tid til SEO – eller andre nye salgs- eller markedsføringsaktiviteter, hvis der er travlt med aktive kunder.

Og det kan måske også virke som en ligegyldig udgift, når der nu er så godt gang i butikken allerede.

Jeg forstår også godt det andet argument.

Det er en investering af lave markedsføring. Du investerer i aktiviteter, som du håber på giver nye kunder. Men om og hvornår de kommer – og markedsføringen tjener sig hjem, kan man jo aldrig med sikkerhed vide. Det er en investering. Men er der lavvande i kassen kan det jo være svært. 

 

Men hvornår er det så det rette tidspunkt at investere i SEO?

For de fleste virksomheder kan der være gode og mindre gode perioder. Det gælder f.eks. i høj grad for håndværksvirksomheder. Der kan også være markeder med store udsving afhængigt af sæson.

Hvis du gerne vil stabilisere og/eller vækste din virksomhed, vil jeg ubetinget anbefale, at du løbende investerer i SEO, salg og markedsføring – ikke mindst når det går godt!

Det handler ikke alene om økonomi – at det er når det går godt, at der er penge i kassen til at investere i forbedret markedsføring. Det er naturligvis en faktor.

Men en anden vigtig faktor er, at det i reglen er meget lettere at bygge videre på noget godt – end at skulle rede noget skidt, so to speak.

Når det går godt og du har mange glade kunder i butikken, vil det f.eks. også være lettere at få positive og friske kundeudtalelser, gode anmeldelser af dine produkter og skrive inspirerende kunde-case historier. Det vil have en positiv effekt på din SEO (og anden salg og markedsføring).

Når det går godt, vil flere typisk også lede direkte efter dig – dit brand vil være stærkere end når det går mindre godt. Det at flere direkte leder efter dig, kan også være med til at styrke din generelle synlighed i Google.

Og i forhold til SEO er det lettere at få nye links, når det går godt.

 

Vent ikke til det er for sent!

Jeg har gennem tiden oplevet mange virksomheder blive unødigt hårdt ramt af udsving i deres marked.

Hvis vi f.eks. ser på håndværksvirksomheder igen, som et godt eksempel, så er det en branche der altid er gået meget op og ned. Men behovet for en hårdværker forsvinder jo aldrig helt! Der er bare perioder, hvor man skal kæmpe lidt mere om nogle færre kunder.

Dem som har investeret i markedsføring i tide, mens det gik godt, vil så stå langt bedre når man kommer ind i en periode hvor det går lidt mindre godt.

 

Vedholdende markedsføring skaber bedre resultater

SEO er absolut ikke et kampagneværktøj! Det er ikke bare noget man tænder for når man skal bruge det. Gode resultater tager til og et løbende arbejde med optimeringen.

Om end andre markedsføringsmetoder i højere grad kan tændes og slukkes, når der er brug for dem – som f.eks. Google Ads eller e-mail- og SMS-kampagner, så gælder det også her, at effekten og kostprisen oftest bliver bedre ved løbende at have aktive kampagner kørende.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Mikkel skriver Skriv dig op