Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Hvorfor SEO?

2,320 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
18 May 2023

Spørgsmålet kan måske lyde lidt åndssvagt, for formålet med SEO et vel for pokker bare, at blive mere synlig i søgemaskinerne, få flere relevante besøgende og sælge noget mere! Og ja, det er sådan set rigtigt. Det er det primære formål med SEO. Men jeg vil faktisk påstå, at selv hvis der ingen søgemaskiner fandtes, så ville langt det meste af det vi gør med SEO være fornuftigt at optimere.

Der er kun ganske få undtagelser – ting som vi nok ikke ville spilde vores tid på, hvis søgemaskinerne ikke fandtes.

I dette indlæg, vil jeg se lidt nærmere på nogle af de mange ting vi gør – og som gavner dit website og online forretning i forhold til langt mere end bare SEO.

Googles mål er at gøre søgebrugerne tilfredse

Helt grundlæggende forsøger Google at finde frem til de informationer, der gør flest af deres kunder – søgebrugerne, mest tilfredse når de søger. De er sådan set ligeglade med om det er dit eller mit website der ranker bedst. Bare dem der søger i Google, bliver tilfredse med det de finder. For så oplever de Google som en god søgemaskine.

Så en meget stor del af det vi laver med SEO, handler om at gøre brugerne mere tilfredse, for det er det, som Google vægter. Og det er netop derfor, at SEO er vigtigt – selv hvis søgemaskinerne ikke fandtes, eller du er helt uinteresseret i trafik fra søgemaskinerne er det jo vigtigt, at dem der besøger dit website, bliver tilfredse.

Gennem et struktureret arbejde med SEO får du en god og målrettet plan for, hvad der er vigtigt at optimere, så dine besøgende bliver mest glade. Det har en positiv effekt, uanset om de kommer fra søgemaskinerne eller ej.

Teknisk SEO handler ikke kun om SEO!

En af de meget vigtige parametre for SEO er hele den tekniske del. Og langt det meste af det har også betydning for, hvordan de besøgende oplever et website.

Et godt eksempel er hastighed. De fleste mennesker er meget utålmodige, ingen gider vente på langsomme websites og masser af undersøgelser har vist at hurtige websites sælger meget bedre.

Og det ved Google godt. Så de gør søgebrugerne glade ved at sende dem hen til sites der loader hurtigt. Derfor ranker hurtige websites, alt andet lige, typisk bedre end langsomme. Men selv hvis Google ikke fandtes ville jeg anbefale alle at optimere deres websites hastighed. For så sælger du mere.

Det samme kan siges om mobilvenlighed.

Det er flere år siden, at antallet af mobile brugere oversteg dem på desktop computere. Og helt logisk førte det til, at Google ændrede deres vurderinger fra primært at tage udgangspunkt i hvordan et website på fungerer på desktop, til at måle på mobil. De vil gerne være sikre på, at det store flertal på mobil, når frem til velfungerende websites.

Men netop fordi så mange kunder – med garanti også dine, nu bruger deres mobil når de går på nettet, så er det bestemt ikke bare for Googles skyld, at du skal sørge for, at det fungerer optimalt på mobile enheder. Det burde du optimere, uanset om Google ikke fandtes.

Det sidste tekniske eksempel jeg vil komme med i denne omgang, er navigation. Det vil sige, de links på dit website, der leder de besøgende rundt.

En god intern navigationsstruktur i et format som er let (eller overhovedet muligt) for søgemaskinerne at læse kan gavne meget i forhold til SEO.

Man skal kunne klikke sig frem til alle sider, de sider du linker mest til, havner flest nok også på, og de sider der linkes sammen, som relateret indhold, gør det lettere for brugeren at afdække de områder hos dig, som de finder særligt interessante.

Google aflæser også navigationsstrukturen og bruger den i fortolkningen af hvilke sider der er vigtigst og hvordan de hænger emnemæssigt sammen.

Omvendt er der helt bestemt også nogle tekniske detaljer, som vi nok ikke gad spilde til på hvis søgemaskinerne ikke fandtes – f.eks. Schema-data, META-descriptions eller Hreflang.

Keyword research kan bruges til meget mere end SEO!

De fleste forbinder nok keyword research med noget der meget direkte har med SEO at gøre. Og det har det også – men ikke kun. For at kunne optimere indholdet på dit website, så flest mulige relevante søgebrugere finder dig, er det jo vigtigt at forstå hvordan de søger.

Men keyword research kan bruges til meget mere end SEO. Selv hvis søgemaskinerne ikke fandtes, kunne det bruges til mange ting, der kan forbedre din forretning.

Uanset om du laver SEO eller ej, så er det jo godt at vide hvad dine kunder kalder det du sælger. F.eks. kalder de fleste en vandhane for en vandhane, selvom den teknisk korrekt betegnelse er et ”armatur”. Det samme gælder mange andre fag-termer. Hvis du kun bruger den teknisk korrekte betegnelse vil mange ikke forstå hvad du snakker om. Og så sælger du mindre.

Men keyword research kan også bruges til at afdække hvilke varianter, at de produkter flest kunder er interesserede i.

Jeg har f.eks. lavet en del arbejde indenfor modebranchen. Og hvis vi dykker ned i en enkel type tøj, som kjoler bliver det hurtigt meget tydeligt, at kunderne leder efter meget mere end bare ”kjoler”.

Som du kan se, af det lille udpluk af søgedata på ”kjole” er der faktisk flere der søger på ”hvid kjole” end bare ”kjole”, og der er mange søgninger på andre farvevarianter og typer af kjoler.

Data som ovenstående kan f.eks. bruge til at vurdere, hvilke kategori-sider, det vil være godt at lave på din webshop. Men det kan også bruges til produktudvikling. For måske har du i dag kun Grønne, sorte og røde kjoler. Når du så kan se, at så mange faktisk leder efter hvide, var det måske en god ide, også at få den farve på hylderne.

Jeg har også brugt keyword research til mange andre ting – som ikke direkte har noget med SEO at gøre.

Jeg har f.eks. dykket mere ned i detaljerne for at identificere relaterede interesser. Et godt eksempel er, da jeg på et tidspunkt lavede en masse arbejde for en større sundhedsportal.

De havde mange artikler om bl.a. sygdomme og behandlinger. En af de ting min keyword research afdækkede, og dokumenterede over kunden var, at mange af dem der søgte informationer om behandlinger ville vide mere om bivirkninger. Ved at få det flettet mere tydeligt ind i deres artikler, blev de bedre for læserne. Og det ville have været klogt at gøre, også selvom Google ikke fandtes.

Jeg har også brugt keyword research til at lave politiske analyser for en Amerikansk præsidentkandidat, valganalyser for danske medier og meget andet, som intet direkte har med SEO at gøre.

Pointen er, at selv hvis søgemaskinerne ikke fandtes – eller du bare ikke synes SEO er så vigtigt, så kan du få en masse godt ud af bedre at forstå, hvordan dine kunder udtrykker deres behov.

Godt indhold hjælper ikke bare på SEO!

Gode tekster sælger. Punktum! Og skal du forklare nogle lidt mere komplekse forhold, så er den rette opstilling, med en god opdeling, tydelige mellemrubrikker, punktopstillinger og opsummerende info-bokse elementer der kan gøre det lettere at læse og forstå.

Nogle informationer er bedst at præsentere i lange artikler. Nogle informationer fremstår bedre i et FAQ-format, en ordbog eller blogindlæg – eller en video.

Det er Google over de seneste år blevet bedre og bedre til at forstå. Så de ser ikke bare på dine tekster, men også formatet og at de er opstillet på en måde der gør dem mere læsevenlige.

Uanset om du har fokus på SEO eller ej er det klogt, at optimere dit indhold på en måde der gør det lettere at fordøje og mere hjælpsomt.

Gode links giver kunder – og ikke kun fra Google!

Links – og linkbuilding forbinder de fleste med SEO. Men gode links – links fra websites, hvor dine potentielle kunder kommer, har ikke bare værdi i Google. Klikker de på dine links kan det jo også føre til salg – helt udenom Google.

Hvis du fokuserer din linkbuilding på links fra relevante sites – hvilket også i forhold til SEO er godt, så vil du med al sandsynlighed også få en masse direkte besøg, fra dem der læser siderne og klikker på dine links. Og værdien af det kan være meget stor.

Jeg husker f.eks. en stor kunde indenfor byggematerialer, som vi lavede en masse for – for nogle år siden. Vi havde, som en del af SEO-opgaverne for dem også hjulpet med at skaffe en masse links. En dag kiggede vi lidt nærmere på, hvor meget salg kliks på disse links i sig selv have geneneret og blev faktisk selv lidt overrasket over, at det nærmede sig 20 millioner kroner om året!

Så selv hvis Google slet ikke havde eksisteret, ville det have været en forbandet god forretning at få skabt alle disse links!

Høj user engagement øger salget!

User engagement dækker over en masse parametre, der fortæller noget om, hvor engagerede dem der besøger dit website er. Der har længe været stor diskussion om, hvor meget det tæller i Google, men min erfaring er, at det bestemt har en betydning. For nogle mere end andre.

Men selv lang tid før, at Google begyndte at tage user engagement med i betragtning arbejdede vi med det. Vi kaldte det bare ikke user engagement – men handlings- og konverteringsoptimering (CRO).

Uanset hvor dine besøgende kommer fra – eller hvor meget eller lidt det lige styrker dine rankings i Google, giver det naturligvis god mening at arbejde på at optimere user engagement.

For hvis dine besøgende bouncer mindre, kommer ofte igen, bruger længere tid på dit site og hælder flere varer i kurven forbedrer det jo din forretning.

Faktisk er det et af de områder jeg ofte anbefaler virksomheder at arbejde med INDEN de begynder, at bruge for mange penge på SEO og annoncering. For hvis du kan fordoble konverteringerne, falder alle omkostninger til markedsføring jo til det halve. Både den betalte og organiske som SEO.

Fokuser på SEO – uanset hvor vigtig SEO er for dig!

Der er mange flere detaljer indenfor det, som vi arbejder med i SEO, som faktisk er vigtigt også selvom du ikke har fokus på søgemaskiner. Eller hvis de slet ikke fandtes.

Min pointe med dette indlæg er blot at understrege, at SEO-arbejdet er godt for meget mere end blot SEO. Og SEO er en rigtig god ramme – en slags rettesnor, at arbejde ud fra, når dit site og forretning skal optimeres. Uanset søgemaskinerne vil det give bedre brugeroplevelser, flere leads og salg.

Og netop derfor bør du også overveje, om dine omkostninger til SEO alene skal afskrives, som en del af dit marketingbudget. For når meget af det i virkeligheden handler ligeså meget om web- og forretningsudvikling, så bør det også være en del af det budget.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Mikkel skriver Skriv dig op