Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Mikkel deMib Svendsen SEO: Hvilket indhold skal du optimere?

SEO: Hvilket indhold skal du optimere?

2,479 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
09 February 2023

Det er ikke lige meget hvilken type indhold du optimerer, til de keywords du gerne vil ranke på i Google. Optimerer du det ”forkerte” indhold, risikerer du at det – på trods af at det måske er godt, slet ikke skaber den synlighed i Google du regner med.

Og selv med de rette indholdstyper, har Google skærpet kravene til, hvordan indholdet optimeres.

I dette indlæg skal vi derfor se lidt nærmere på, hvordan du finder frem til den bedste type indhold at optimere, og hvordan du gør det.

Google forstår brugernes intention

Google er igennem de senere år blevet meget bedre til at forstå, hvad det er folk leder efter. Ikke bare i forhold til, at de ord de søger på matcher, men også hvad det er for en type indhold de leder efter.

Her er nogle eksempler …

Lokale resultater (Local SEO)

Hvis du leder efter en service, som Google antager du ikke vil køre alt for langt for at benytte – som f.eks. en frisør, restaurant eller håndværker, så vil de som regel vise et kort, og en liste med virksomheder i nærheden øverst i søgeresultaterne – og herefter (hovedsageligt) links til websites, der er tæt på dig.

Jeg bor i Lyngby og hvis jeg f.eks. søger på ”frisør” får jeg følgende resultat (helt øverst og nederst lå et par annoncer, som jeg har klippet ud, da det i denne omgang er de organiske resultater vi skal se på):

Som du kan se, er det stort set kun frisører i Lyngby – og lister med frisører i Lyngby der dukker op på side 1. Og øverst er Google Maps og de 3 frisører, som Google mener er mest relevante for mig.

Så hvis du driver en frisørforretning i Aalborg, skal du ikke gøre dig håb om at dukke op hos mig. Men det ville du jo nok heller ikke få så meget ud af alligevel.

Hvordan optimerer du til lokale resultater (Local Search)?

Jeg har tidligere skrevet en lidt længere guide til Local Search optimering her på Amino. Selvom den nu har nogle år på bagen, er det stadig en god guide at følge.

Men kort fortalt skal du i hvert fald sørge for følgende, så Google forstår hvor din virksomhed hører til:

  • Tilmeld dit website til Google MyBusiness
  • Skriv din adresse tydeligt på sitet i nøjagtigt samme format som i MyBusiness
  • Brug Schema markup af virksomhedsinformationer
  • Sørg for at inkludere lokale keywords i indhold hvor det er relevant
  • Forsøg at få links fra lokale websites

 

Søger du en god opskrift?

Modsat en søgning på ”frisør” giver en søgning på ”flæskesteg opskrift” en helt anden type resultat.

Ingen af de links der vises, er til sites i mit nærområde. Og det er jo også lige meget. Jeg er komplet ligeglad med om den gode opskrift du har publiceret, er fra Aalborg eller Lyngby. Og det ved Google godt.

 

Men det er ikke bare den manglende nærområde-fokus, som er anderledes.

Google forstår, at det er en opskrift jeg leder efter. De har derfor helt i toppen, vist de tre opskrifter – som de er sikre på ER opskrifter, og som matcher min søgning. Men hvordan er disse sites havnet oppe i den boks?

Det skyldes den Schema-data, som disse sites har tilføjet. Nedenfor kan du se hvordan det ser ud på Arla.

Lidt længere nede er der en sektion med videoer. Dette er også et eksempel på, at Google forsøger at matche din søgning med en indholdstype, som du kunne være glad for. At se en video med hvordan man laver en flæskesteg er jo oplagt godt.

Så hvis du ønsker at ranke godt på opskrifter, vil det således være godt dels af tilføje Schema-data for opskrifter, og måske også at inkludere en video.

Fremhævede videoer i søgeresultaterne

Viser Google altid video? Nej, men tilbage til det lige om lidt.

Ovenstående er et godt eksempel på en søgning, hvor det er logisk at Google viser en video. Du kan finde video i mange andre søgeresultater, hvor en video vurderes af Google kunne være en god hjælp.

Hvis du f.eks. søger på ”træningsprogram”, dukker der også en blok med videoer op. Logisk nok, for mange vil nok mene, at det er bedre at se en video, end at læse end tekst, når man skal lære at træne rigtigt.

Og her skal du så lægge mærke til en anden lille, men vigtig detalje. En af videoerne er fremhævet med en liste af højdepunkter i videoen – det Google kalder ”vigtige øjeblikke”.

Alle sådanne fremhævelser er godt for dig – det øger din synlighed og sandsynligheden for, at folk klikker på lige netop dit link.

 

På nogle søgninger vil du finde endnu flere videoer. Faktisk består nogle søgeresultater stort set kun være video-links.

Her er et eksempel på en søgning på ”pitfire tips” (pitfire er en keramisk teknik, som jeg roder en del med og har lavet mange videoer om).

Det er faktisk kun ET link i den søgning, som ikke er en video!

At det så alle sammen er videoer jeg har lavet, er nok bare et lidt usædvanligt udtryk for, at jeg dominerer lige det marked. Det er sjældent – men da godt for mit eget ego :-).

Under næsten alle mine videoer kan du finde de her ”vigtige øjeblikke”. Det er endnu en af de der fremhævelser, som vi gerne vil have – for det styrker synligheden og sandsynligheden for, at nogle klikker på lige netop dit link.

Men hvordan får jeg ”vigtige øjeblikke” på? Det er faktisk meget enkelt.

Hvis vi ser på den øverste video, så kan du i videoens beskrivelse se, at jeg har lavet et indeks. Det er det som Google bruger.

Det er meget enkelt at lave et sådan index i YouTube. Du skriver ganske enkelt tidspunktet for hvert højdepunkt efterfulgt af et mellemrum og en kort overskrift. Så laver YouTube det automatisk om til links – som Google så også (som regel) viser i søgeresultaterne.

Viser Google altid video?

Nej, det gør det langt fra altid. Som med de andre eksempler ovenfor viser Google kun video – og større eller mindre grad, når de mener det er en god indholdstype på den konkrete søgning.

Det er som sagt oplagt, at de viser videoer, når man leder efter gode måder at træne på. Ligeså logisk er det, at de stort set ikke viser videoer, hvis man søger information om hvordan man f.eks. skriver et testamente.

Men derimellem findes der er et utal af søgninger, hvor det faktisk kan være meget svært at gætte, hvad Google vælger. Jeg bliver selv overrasket meget tit.

Jeg blev f.eks. overrasket, da jeg for nyligt sad og lavede noget research på et teknisk område, og søgte på ”e-bike torque sensor”. Jeg havde bestemt ikke regnet med, at denne søgning ville vise så mange video-resultater, som den gjorde.

Hvis vi ser bort fra annoncerne øverst, så er det faktisk de første, og mest prominente resultater, der er videoer og lidt længere nede på søgeresultatsiden, er en sektion med billeder fremhævet.

Så hvis du gerne vil ranke på dette keyword vil jeg bestemt anbefale, at du får lavet noget godt videomateriale, og optimerer det.

Hvordan optimerer man video?

Udover at tilføje et index, som jeg beskrev ovenfor, er der en masse andre ting, som du også skal have på plads, for at få dine videoer til at ranke godt i Google.

Det første du skal overveje er, om du vil have dem på YouTube, Vimeo (eller en anden tjeneste) og/eller indlejret på dit eget website.

Min anbefaling er normalt at gå med livrem og seler og gøre begge dele.

Det bedste vil normalt være, hvis du kan få jaget folk direkte ind på dit eget website og se videoen. Så kan du bedre tilføje andre elementer – billeder, tekst og links, og måske lidt lettere sælge noget til dem.

Men dels søger mange direkte på YouTube, og ofte er det netop YouTube videoer Google viser i søgeresultaterne.

Så, når du har lavet din video, så smid den på din YouTube kanal, optimer den der med en god overskrift, en god beskrivende tekst, et index og relevante emne-tags. Det er ikke så svært.

Lidt mere kompliceret bliver det, når du så skal have optimeret videoen på dit eget website.

Det er ikke så svært at indlejre din video, når du har uploaded den til YouTube, på dit website. I de fleste CMS kan man meget let kopiere link, eller embed-kode ind på de fleste sider.

Udfordringen er, at du også bør have tilføjet relevant Schema-data for video – og meget gerne et video XML-sitemap, med alle dine videoer. Begge dele er med til at øge sandsynligheden for, at Google viser et link til din video på DIN hjemmeside, på relevante søgninger.

Hvis du bruger WordPress kan jeg anbefale det plugin der heder ARVA (Advanced Responsive Video Embedder). Med dette plugin kan du meget let optimere dine videoer med hensyn til load og Schema-data.

Dette plugin laver dog ikke et video XML-sitemap. Men det kan du i princippet godt undvære.

Men hvis du gerne vil have det med, er en anden mulighed at bruge den betalte løsning, af det lidt mere omfattende plugin All in One SEO.

Hvis du ikke bruger WordPress må du undersøge om der tilsvarende findes et plugin du kan bruge. Men selv hvis der ikke gør, kan du stadig få video Schema på. Det kræver bare lidt mere håndarbejde.

Med f.eks. dette værktøj kan du genere den nødvendige Schema-data (vælg video fra drop-down listen).

Her skal du manuelt indtaste al den nødvendige data, kopiere den færdige Schema-data og så indsætte den i koden på din side. Det er lidt mere besværligt, end ovenstående værktøjer, men det virker i sidste ende ligeså godt.

FAQ-indhold er godt i Google!

En af de mest generelle ting man kan sige om søgninger – og hvordan folk søger er, at de søger svar på spørgsmål.

Blandt andet af den grund kan FAQ- og ordbogs-indhold være rigtig gode og effektive indholdstyper.

Ikke alene er Google glad for denne type målrettede svar, på konkrete spørgsmål, de fremhæver dem også ofte med Rich Snippts og Featured Listings (over alle de almindelige søgeresultater).

Men for at få det til at virke er det helt afhørende, at formaterne implementeres på den korrekte måde.

Der er tre varianter af disse formater, som jeg vil fremhæve:

  • FAQ-sektion
    Dette er en traditionel sektion på dit website med generelle spørgsmål og svar om emner der har med dine produkter og marked at gøre.

    Her er et eksempel på en FAQ-sektion



  • Ordbog
    En ordbog er i princippet meget lig en FAQ, men er struktureret alfabetisk.

    Her er et eksempel på en ordbog



  • FAQ-elementer
    Spørgsmål og svar kan også indlejres på almindelige sider – f.eks., artikler, blogindlæg eller kategorisider. Typisk vil det fremstå som en opsummering med svar på de vigtigste spørgsmål, som dækkes i artiklen.

    Her er et eksempel på indlejrede FAQ-elementer

For at få den fulde effekt af ovenstående formater, skal de alle kodes med Schema FAQ data.

Det letteste er, hvis du kan få det indbygget i dit publiceringssystem, så FAQ-elementerne automatisk udskriver den korrekte Schema-data.

Men hvis ikke det er en mulighed, kan du bruge samme værktøj, som jeg henviste til for video Schema-data – men vælge FAQPage.

Derudover det meget vigtigt, at FAQ- og ordbogs-sektioner er opbygget med spørgsmål og svar på hver sine sider. Hvis det hele ligger samlet på en enkelt side – med f.eks. en folde-ud funktion, så vil det ikke have den ønskede effekt i Google.

Hvor vigtig er billedoptimering?

Ligesom med de andre elementer, jeg nævner i denne artikel, er der stor forskel på hvor mange billeder Google viser i søgeresultaterne, hvor vigtige de er for søgebrugerne og hvor meget direkte trafik du kan få ud af det.

Indenfor nogle områder – hvor det visuelle betyder meget, som f.eks. fashion, design og biler, dukker der typisk mange billeder op – og mange klikker på dem, frem for et af de almindelige links.

Her er et eksempel på en søgning på ”rød sommerkjole”. Når man lige scroller forbi annoncerne, er det første store søgeresultat-område 100% billeder.

Jeg har kunder indenfor fashion-området, hvor det er op imod 10-20% af al søgetrafikken der kommer fra billeder. Og de konverterer godt – logisk nok, for folk har jo netop reageret på noget de så, som de synes var flot. Det er trods alt en hel del god trafik, som det er værd at få med!

Men som med alle andre indholds-elementer skal også billeder optimeres, for at de har en effekt. Der er flere forskellige ting du kan gøre:

  1. Optimer navnet på dine billedfiler – inkluder relevante ord, så f.eks. billedet af din røde sommerkjole ikke bare heder ”img_8856.jpg”, men ”roed-sommerkjole.jpg”.
  2. Tilføj en god ALT-tekst til alle dine billeder. Brug også her relevante ord – i dette tilfælde ”rød sommerkjole”.
  3. Brug billederne på sider, som er godt optimeret til samme keyword (hvilket typisk kommer helt af sig selv – for f.eks. billeder med røde sommerkjoler vil jo ligge på kategorier og produktsider med netop dette).
  4. Brug Schema-data. På produktsider vil du normalt inkluderer dine billeder i produkt-Schema-data’en.
  5. Lav et image XML sitemap. Hvis dine billeder ikke allerede er inkluderet i dit websites almindelige sitemap (hvilket ofte ikke er tilfældet).

 

Struktureret og ”helpful” indhold ranker bedst

Ud over de forskellige typer af formater har Google også, i den senere tid, haft øget fokus på det de kalder ”helpful content” – det vil sige indhold, der reelt hjælper folk med gode svar på det de leder efter.

At optimere indhold så det bliver ”helpfull” i Googles øjne er ikke noget, hvor jeg kan give dig en helt præcis form eller skabelon. Så enkelt er det ikke.

Dybest set skal du, så objektivt som du kan, vurdere om det indhold du laver faktisk giver brugerne tilstrækkeligt gode svar, originalt indhold og at det er struktureret på en måde, der gør det let at overskue.

Er du selv lidt for tæt på til at vurdere det – så lad andre læse det og giv kritik.

I forhold til strukturen er det en fordel at tænke i sektioner og opstillinger der gør det lettere at overskrue – f.eks.:

  1. Lav et indeks hvis det er en lang artikel – med links til de enkelte afsnit
  2. Lav punktopstillinger af vigtige fakta
  3. Lav info-bokse, der fremhæver særligt vigtige detaljer

Godt indhold er således både et spørgsmål om teksten – men også om måden den præsenteres på. Og det er Google blevet meget bedre til at forstå.

Hvordan finder du ud af, hvilket indhold der skal laves og optimeres?

Ovenstående er gode eksempler på, forskellige typer af indhold, som det kan være værd at overveje i optimeringen af dit website.

Men det er som nævnt, ikke alle formaterne der altid vises. Det afhænger meget af, hvad Google vurderer er det bedste indhold til søgebrugerne. Og der er naturligvis mange flere formater end disse.

Hvis du vil finde ud af hvilket indhold der er bedst for dig at optimere, bliver du nødt til manuelt at søge på hver af dine vigtigste keywords – og så se de øverste resultater igennem.

Er der mange lokale resultater? Video? Billeder? Featured listings og FAQ-svar? Ved at optimere de formater, som Google ligger mest vægt på, er der større chance for, at du dukker op i toppen, når folk søger på det du tilbyder. 

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Mikkel skriver Skriv dig op