Det korte svar: Et sted imellem næsten ingen ting og virkelig meget! OK, jeg ved godt at det er et skidedårligt svar. Men det er ikke desto mindre sandt. Så lad os se lidt nærmere på hvad SEO faktisk kan forventes at koste for lige netop dig og din virksomhed.
Hvad er omkostningerne til SEO?
Der er et meget stort overlap imellem det at lave et godt website og så at lave SEO. Det gælder f.eks. hastighed, mobil- og brugervenlighed, gode tekster (der engagerer og sælger), logisk struktur osv. Uanset om du har fokus på SEO eller ej, så er det faktorer der bør optimeres.
Det er fordi Google jo har fokus på netop det, som folk ligger vægt på. De vil naturligvis helst sende deres søgebrugere hen til gode websites – og det er blandt andet dem som er hurtige, lette at navigere rundt på, virker på mobil, ikke har fejl og har godt og engagerende indhold.
Om omkostningerne til disse ting skal afskrives på SEO-kontoen eller ej er jo så en smagssag.
Derudover er der også en del ting, som ingen af os gad at spilde tid på hvis det ikke lige var for SEO – som f.eks. META-data, Schema-data og Hreflang.
Omkostningerne til dette skal helt sikkert tages med direkte i SEO-budgettet.
Men derudover er der også rigtig ting, der ligger et sted derimellem.
Et godt eksempel er keyword research. Det ville mange måske mene ikke er relevant medmindre du laver SEO. Men det vil jeg faktisk mene det er.
For keyword research kan fortælle dig en masse om hvordan din målgruppe tænker, som så kan bruges til optimering af dit indhold, uanset om du har fokus på SEO eller ej.
Et andet godt eksempel er linkbuilding. Mange knytter nok dette direkte til SEO, men også her vil jeg argumentere for den isolerede værdi af det – også selv hvis du skulle være helt ligeglad med Google.
For faktum er, at gode links – links fra relevante websites, bliver klikket på at potentielle kunder. Så selv hvis Google ikke fandtes, er det godt med en masse gode links.
Som et godt eksempel på det lavede vi i mit gamle bureau for nogle år siden en masse linkbuilding for en større dansk webshop. På et tidspunkt dykkede vi lidt ned i hvor mange salg kliks fra disse links faktisk havde genereret.
Og jeg må indrømme at jeg blev helt overrasket. For det viste sig, at kliks fra de links vi havde skabt genererede ikke mindre end 20 millioner om året i direkte salg! Og så er det jo (næsten) lige hvad det så i øvrigt giver af værdi i Google.
Der er således ikke noget objektiv korrekt måde at definere hvilke dele af dine omkostninger du skal medregne som en SEO-omkostning. Men brug ovenstående i dine overvejelser.
Hvor meget dygtigere end konkurrenterne er du?
Det gælder med SEO som med så meget andet – hårdt arbejde betaler sig. Der er mange ting der kan gøres og jo mere tid og resurser du har til det, jo mere kan du optimere og jo bedre resultater får du.
Indhold – tekster, billeder og video spiller som regel en meget vigtig rolle i SEO. Men det tager tid at lave.
Det kan godt være du er lidt dygtigere og hurtigere end dine konkurrenter, eller kan finde ud af at automatisere nogle processer lidt bedre. Lad os bare sige du kan skrive dobbelt så hurtigt. Men hvis de har 3 fuldtids-mand på opgaven og du kun har råd til at bruge et par dage om måneden, så ER det altså umuligt at hamle op med dem!
Det samme gælder mange andre SEO-faktorer. Der skal bruges tid og/eller penge for at skabe resultater. Har du mange resurser får du hurtigere skabt gode resultater. Money talks – også når det gælder SEO.
Så en anden måde at se på hvor meget SEO vil koste for dig for at skabe gode resultater – i dit marked, er at kigge lidt nærmere på konkurrenterne.
Det er naturligvis ikke sikkert du kan finde ud af alt om dem, men f.eks. deres vækst i indhold og links er ikke så svært at se. Du kan også vurdere de tekniske kvaliteter og vurdere hvor meget der skal til at hamle op med det.
SMB og Local SEO kan ofte gøres billigt
Driver du en mindre lokal virksomhed, der primært at ude efter lokale kunder, så kan SEO ofte klares med beskedne omkostninger. For konkurrencen er som regel meget mindre.
De fleste mindre virksomheder har meget begrænsede resurser til indholds- og linkudvikling. Du kan derfor komme langt hvis du fokuserer på lidt, men godt.
Google er efterhånden blevet god til at identificere de søgninger, hvor links til lokale virksomheder vil gavne brugerne mest. Søger du f.eks. på ”frisør” eller ”restaurant” vil du opdage, at de fleste links peger på virksomheder i nærheden af dig. Du konkurrerer således ikke med alle restauranter – men mest de andre i nærheden af dig.
Start med at lave et simpelt og godt website. Keep it simple! Det vigtigste er, i første omgang at det teknisk set fungerer godt. Vælg en platform og et tema uden for mange smarte funktioner. WordPress eller Shopify med en simpel template er en god mulighed.
Skriv herefter nogle få sider med fokus på de vigtigste områder du gerne vil findes på. For mange lokale virksomheder drejer det sig blot om 4-5 emner. Er du f.eks. tømrer kan det være, at du er specialist i ovenlysvinduer og gulve. Skriv om det på hver sin side. Heller lidt men godt.
Sørg også for, at det er tydeligt hvor din virksomhed arbejder. Skriv eventuelt adresse og kontaktinformationer i footeren på alle sider og registrer din virksomhed i Google MyBusiness. Det gør det lettere for Google at forstå, hvor du bor og derfor matche det med relevante lokale søgninger.
Til sidst skal der så lidt links til. Få dine partnere og leverandører til at linke til dig, få links fra gode venner, eller køb et par links.
Meget ofte er det faktisk nok i et lokalt marked med meget lille konkurrence. Lidt men godt.
Vær realistisk! The winner takes it all …
I modsætning til helt små og lokale virksomheder vil der som regel være væsentlig hårdere konkurrence på landsdækkende eller globale markeder. Nogle meget mere end andre.
Vil du f.eks. trænge igennem med modetøj, finansielle services, dating, rejser osv. så skal der meget mere end lidt basis SEO til. Og bruger du ikke de nødvendige resurser, så kan alt arbejdet – og dine surt tjente penge være spildt.
Jeg har på den baggrund sagt nej til en del kunder gennem tiden. Et godt eksempel var en større udenlandske dating-service, der ønskede at etablere sig i Danmark. Men de kunne ikke afsætte mere end 10.000 kr. til SEO om måneden. På det tidspunkt brugte de bedste konkurrenter mindst 10 gange så meget. Og selvom jeg er god, så er jeg altså ikke så god, at jeg kan gøre det hele mere end 10 gange så hurtigt og godt, som konkurrenterne.
En af udfordringerne med SEO er, at det er et ”winners takes it all” game. Hvis du kun har råd til at flytte dit website, på de vigtigste af dine keywords, fra side 100 i Google til side 10, så har det absolut ingen værdi.
På den måde er det lidt anderledes end mange andre medier. Hvis du f.eks. kun har råd til 10% af de TV-annoncer som dine konkurrenter indrykker, så har det stadig have en værdi. Den er bare lidt mindre. At ligge på side 10 i Google har slet ingen værdi.
Så er du i landsdækkende, globale og konkurrenceprægede markeder, så er det vigtigt at du nøje vurderer, hvor meget der skal til at trænge igennem. Måske er det også nødvendigt, at prioritere dine keywords. Det er langt fra sikkert at det – i hvert fald til at starte med, er realistisk at komme til at ranke på alle, og de mest konkurrenceprægede keywords. Start med dem, hvor der – med de resurser du nu engang har, er størst sandsynlighed for at skabe resultater.
Hvor længe skal du betale for SEO?
Nogle har stadig den misopfattelse, at SEO er sådan noget man en gang for alle sætter op og så kører det ellers bare. Det ved du måske allerede godt ikke er tilfældet.
Som med al anden markedsføring er der naturligvis nogle indledende ting som skal på plads – analyser, strategier og grundlæggende rammer. Men derefter skal der løbende arbejdes med optimeringen. Både teknik, indhold, links og brugerengagement kan altid blive bedre. Og over tid ændres kundernes forventninger sig og det kræver tilpasning.
Hvis du ikke følger med, kommer du til at sakke bagud. Ikke mindst fordi du kan være helt sikker på, at i hvert fald nogle af dine konkurrenter gør det.
Så svaret er: Du kommer til at have omkostninger til SEO lige så længe du gerne vil sikre en høj synlighed i Google. SEO er et strategisk værktøj, der skal passes og plejes for at vedligeholde (eller forbedre) værdien.
Fokuser på bundlinjen!
Uanset hvor meget SEO kommer til at koste dig anbefaler jeg meget, at du primært fokuserer på bundlinjen. Om du bruger 10- eller 100-tusinde kroner om måneden er jo ikke så vigtigt. Det vigtige er, hvor meget du får igen.
Udfordringen kan så være at måle helt præcist, hvor meget du tjener på din investering i SEO.
Hvis har sat dine web analytics (f.eks. Google Analytics) rigtigt op, og måler leads og/eller salg, så kan du se hvor mange af dem der finder dig i søgemaskinerne, køber noget – og hvor meget. Det er første skridt.
Men det er ikke det fulde billede du får på den måde.
For dels vil der altid være en vis del af de besøgende der ikke kan måles præcist på. Særligt med de nyeste versioner af bl.a. Apple OS har udfordringerne med korrekte målinger været stigende. Men en del data kan også blive filtreret fra – f.eks. i virksomheders firewalls. Resultatet er, at nogle af de besøg du får, som faktisk kommer fra søgemaskinerne, registreres som direkte besøg – altså uden kildeangivelse. Det bør du tage højde for, og om ikke andet estimere en vis værdi af.
Men der er også andre afledte værdier af SEO, som også bør medregnes.
Vi oplever f.eks. ofte, at betalte annoncer i Google giver et bedre afkast, når der samtidig skabes gode SEO-resultater. Det er naturligvis svært at teste, og udregne præcist, men du bør i hvert fald have det med i din samlede vurdering.
En del af dem der i første omgang har fundet dig via søgemaskinerne, ender måske også med at klikke på et link i f.eks. Facebook lige inden de køber. Og så bliver salget nok tilskrevet FB. Men måske havde slet ikke valgt at følge dig på Facebook, og derfor se og klikke på det link som fik dem til at købe, hvis de ikke i første omgang havde fundet dig i Google.
Og så er der, som tidligere nævnt, værdien af de links du har skabt.
Det er som sagt rigtig svært – eller umuligt, helt præcist at udregne alle de her relaterede værdier. Men du bør have dem med i din samlede vurdering. Om ikke andet, så bør du betragte den direkte måling som et minimum.
I starten når du arbejder med SEO kan omkostningerne godt være højere end den værdi der skabes. Det samme er tilfældet med mange andre markedsføringskanaler. Men på sigt skal du naturligvis ende med at tjene mere end du bruger. SEO er jo ikke bare for sjovt.
SEO og branding
Udover den direkte værdi, som SEO giver i form af relevante besøg, er der også en vigtig afledt værdi, som mange overser: Branding.
Når din målgruppe, og dem der beskæftiger sig med dit område, ofte ser dig i Google, så styrke det ganske enkelt dit brand.
Helt tilbage i 2004 lavede IAB/Nielsen NetRating en rapport (“Internet Search Brand Effectiveness Research”) der påvist at en generelt større synlighed i søgemaskinerne har en meget stor effekt på branding. Mere end de fleste troede. F.eks. kunne de konstatere hele 27% højere uhjulpet kendskabsgrad hos de virksomheder med høj søgemaskine-synlighed.
At skabe 27% større uhjulpet kendskabsgrad gennem traditionelle medier som f.eks. TV-reklamer ville koste mange millioner!
Et godt brand har en positiv effekt på al din anden markedsføring, det vil øge sandsynligheden for medieomtale og gøre det lettere at tiltrække ansøgere til opslåede jobs.
For større virksomheder er dette absolut også en faktor der bør medregnes.
Hvor mange penge bruger mine kunder på SEO?
Jeg har gennem tiden arbejdet med mange forskellige typer og kunder – og derfor strækker det som de bruger på SEO sig også fra det som jeg skrev i starten: Fra meget lidt – til rigtig meget.
I dag arbejder jeg primært som konsulent og da konsulent-timer jo ligger lidt i den kostbare ende, så er det primært lidt større virksomheder, og virksomheder med hård konkurrence og stor værdi af SEO, der hyrer mig.
Nogle kunder har jeg et løbende samarbejde med, hvor jeg måned for måned optimerer forskellige SEO-elementer. Andre har alene brug for at få lavet en analyse og skubbet lidt i den rigtige retning, eller løst et helt konkret problem.
Et godt eksempel på det sidste var en stor international virksomhed, som sidste år tog fat i mig fordi deres meget vigtige amerikanske website var røget helt ud af Google. Det var mildt sagt en katastrofe for dem.
At løse den slags opgaver – at finde de relevante fejl og få dem tilbage i Google, er ikke altid helt let. Jeg endte med at bruge 4-5 fulde dage på opgaven og det kostede dem knap 50.000 kr. Til gengæld kom deres amerikanske website tilbage i Google og endte faktisk med at generere endnu flere besøg, end før de røg ud. Værdien af dette var mange gange højere end det de betalte mig. Og de nyder stadig godt af det.
Et godt eksempel på de løbende samarbejder jeg har er en dansk virksomhed indenfor et af de mest konkurrenceprægede områder. De betaler mig 30.000 kr. pr. måned og dertil bruger vi lidt på eksterne tekstforfattere og links. Alt i alt bruger de nok omkring 40-50.000 kr. månedligt på SEO.
Det kan jo godt lyde af mange penge. Og det er det bestemt også. Men hvis man ser på bundlinjen, betaler det sig faktisk mange gange hjem. Værdien af de besøg de får fra de organiske søgeresultater, overstiger mange gange det som SEO koster dem. Og det er det som tæller.
I den anden ende af skalaen lavede vi i mit gamle bureau SEO for flere hundrede helt små og lokale virksomheder. Vi havde udviklet en teknisk meget stærk platform – så tæt på SEO-perfekt, som man næsten kan komme, hjalp dem med at skrive de få, men gode tekster de skulle bruge, og lavede der til en smule links for dem.
Alt i alt var det en opgave som vi kunne klare for helt ned til 1-2000 kr. pr måned og det skabte faktisk rigtig gode resultater for dem. De blev fundet af lokale kunder, der søgte den type hjælp, services og produkter de har.
In summary …
Jeg ved godt, at det havde været dejligt, hvis jeg med denne artikel kunne have givet dig en simpel prisliste for SEO. Men jeg håber trods alt, at ovenstående har givet dig en lidt bedre forståelse for de faktorer der spiller ind.
Det vigtigste er, at du er realistisk og omhyggeligt. Hellere lidt og godt – end en masse spredte og ufokuserede aktiviteter. Det er bedre at ranke godt på nogle få gode keywords, end dårligt på en masse. Fokuser der hvor du faktisk kan skabe resultater.